2026-07-30, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Läs mina tidigare inlägg. Jag har redan konstaterat att det finns undantag om det är trångt, grunt etc, så du ber mig läsa om något jag redan konstaterat..

Jag har även frågat om det är en trång farled, då jag inte vet, för regel 9 gäller inte farleder, bara trånga farleder. Annars råder regel 13.

En trång farled definieras som en vattenväg där ett fartyg inte enkelt kan väja utifrån dess storlek och djupgående.

Man får komma ihåg att det inte finns någon fast begränsning för detta utan detta bedöms efter farledens bredd och djup, fartygets storlek och manöverförmåga samt gällande navigationsbegränsningar.

Jag skulle säga att detta är uppfyllt. Det får dock domstolen avgöra om farleden verkligen är trång. Det hade varit ytterst förvånande om domstolen kom fram till någor annat. Det är ytterst svårt för handelsfartyg att kryssa runt hindrande fritidsbåtar i denna farled. De är således skyldiga att hålla sig undan.
Citera
2026-07-30, 20:17
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Fast nu var de ju inte på Marstrandsfjorden, och det var inte direkt skitväder heller, medelvinden var 6 m/s.
Jisses, tror du det sitter en vägg där respektive fjord slutar?

Kom IW25an från Stenungsund? I så fall känner du av "ian" klart innan Älgön
Citera
2026-07-30, 20:17
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Dina gissningar är nog bättre än mina...

Det verkar i alla fall vara besvärliga förhållandena nu. Sydlig vind med kulingstyrka i byarna?

Kuling i byarna med ett fartyg som KBV001? Nä. Absolut inga problem. Det ä'r därför större båtar har stabilisatorer.
Citera
2026-07-30, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Läs mina tidigare inlägg. Jag har redan konstaterat att det finns undantag om det är trångt, grunt etc, så du ber mig läsa om något jag redan konstaterat..

Jag har även frågat om det är en trång farled, då jag inte vet, för regel 9 gäller inte farleder, bara trånga farleder. Annars råder regel 13.

Ja, detta är en trång farled.

En farled som inte är trång, är, minst, en farled då två sådana här eller större fartyg kan mötas samtidigt som ett av dem väjer för ett hinder i farleden, utan att lämna farleden. Måste man lämna farleden för att undvika kollision, är ju farleden för trång.

I tråden har några troll argumenterat för att fartyget skulle ha ränt över ett sjömärke för att unvika snipan, inledningsvis som argumentation för att snipan skulle haft rätt till väg. Det är naturligtvis helt absurt. Men det understrycker poängen att farleden är trång. Till och med trollen i tråden som försöker hävda snipans rätt skriver att fartyget skulle lämnat farleden.

Att fartyget kunde, och borde lämnat farleden för att rädda liv, har ingen förnekat, men det är en helt annan fråga än den om trång farled och vem som har rätt till väg.
Citera
2026-07-30, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Det beror på fartygens storlek och djupgående, samt farledens bredd och djup.

Exakt. Men jag skulle hävda att det skulle innebära viss svårighet för Misje Verdw att hålla undan för fritidsbåtar i denna farled och därför får den anses vara trång.
Citera
2026-07-30, 20:23
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Kuling i byarna med ett fartyg som KBV001? Nä. Absolut inga problem. Det ä'r därför större båtar har stabilisatorer.

Nej, inte större problem för KBV001, det håller jag med om, men för de mindre fartygen som Fatboy, som för övrigt verkar vara på väg in mot Rörtången eller liknande.

Men jag ställde mer frågan om det var korrekt uppfattning av vädret att det var kulingstyrka i byarna, ifall någon finns i trakten.
Citera
2026-07-30, 20:24
Medlem
Dumdrygs avatar
Här är en filmsnutt med en IW25 som burnar på i 6 1/2 knop så får man en uppfattning om hur det låter. Tänk att kapellet kanske varit helt stänkt också.
https://www.youtube.com/watch?v=2DwryXNZ8vs
Citera
2026-07-30, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Var har du läst att endast kapten och lots var på bryggan vid olyckan? Vad diskvalificerar kaptenen från att hålla utkik? Jag hade blivit ytterst förvånad om det inte var en matros på bryggan som handstyrde fartyget.

Ja, att som du i detta fallet hänvisa till victimblaming är fjantigt. Det visar på att du totalt är ute på djupt vatten och famlar efter vadhelst du kan få tag i för att inte sjunka.

Jag försöker faktuellt diskutera skuldfrågan så som den behandlas av gällande lagar, domstolar och myndigheter. Ska du kalla det victimblaming även när domstolen lägger en procent av skulden på snipans befälhavare?

Offren av våldtäkt hqr så vitt jag vet ingen laga skyldighet att undivka att bli våldtagna.

Det har stått i artiklar jag läst. Det verkar vara den samstämmiga bilden som framkommit. Att enbart stå på bryggan på det fartyget och hålla utkik därifrån kan inte hjälpa ett jota för att se vad som händer vid fören. Fartyget är 90 m långt och bryggan finns längst akterut. Dessutom olastat så fören stack högt.

Det är inte ett dugg fjantigt. Vad som är fjantigt är att bli arg på budbäraren som bara konstaterar vilka förhållanden som rådde, att fartyget har väjningsplikt enligt regel 13 OM det är upphinnande och INTE befinner sig i smalt sund osv. Men vi får enas om att vi är oense i frågan. Inga problem för mig. Det var f.ö. inte ett smalt sund där, fartyget hade haft utrymme att väja/gira OM det hade upptäckt snipan.

Våldtäktsoffer vill mig veterligen inte bli våldtagna. Lika lite som att någon vill mista halva sin familj när de är på väg hem med sin fritidsbåt.
Citera
2026-07-30, 20:26
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Detta är en fråga som kan debatteras. MEN, det är onekligen så att vid olycksplatsen som är i en farled så ligger det en ö väster om och ett sjömärke öster om. Detta gör att ett fartyg i storleksklass som Misje Verde inte har möjlighet att säkert väja för en mindre båt, och därmed enligt regel 9 i sjövägsreglerna ska den mindre båten hålla undan för fartyget.

Om det är där MISJE VERDE ligger nu som olyckan skedde, så kommer de inte komma någonstans med att farleden är trång.
Citera
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Exakt. Men jag skulle hävda att det skulle innebära viss svårighet för Misje Verdw att hålla undan för fritidsbåtar i denna farled och därför får den anses vara trång.

Inte om det är ovanför Älgön där hon ligger nu. Det kan du fetglömma.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, detta är en trång farled.

En farled som inte är trång, är, minst, en farled då två sådana här eller större fartyg kan mötas samtidigt som ett av dem väjer för ett hinder i farleden, utan att lämna farleden. Måste man lämna farleden för att undvika kollision, är ju farleden för trång.

I tråden har några troll argumenterat för att fartyget skulle ha ränt över ett sjömärke för att unvika snipan, inledningsvis som argumentation för att snipan skulle haft rätt till väg. Det är naturligtvis helt absurt. Men det understrycker poängen att farleden är trång. Till och med trollen i tråden som försöker hävda snipans rätt skriver att fartyget skulle lämnat farleden.

Att fartyget kunde, och borde lämnat farleden för att rädda liv, har ingen förnekat, men det är en helt annan fråga än den om trång farled och vem som har rätt till väg.

Det där är absolut inte en trång farled. Jämför med farlederna in till Stockholm.
Citera
2026-07-30, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Nu har du fel igen när du skall citera sjövägsreglerna. Bägge har väjningsplikt vid dålig sikt. Du trodde att t ex en liten båt med radar som i dimma ser någon komma på babord sida bara kan dratta på och hävda företräde?? Helt fel! Vid dålig sikt skall ALLA båtar väja för varandra.

Att sedan yrkesfartyg saknar förmåga att snabbgira eller ändra fart ger fartyget rätt vid sjöförklaringen!

Nej, här har du fel.

Det du är ute efter är antagligen regeln kring instrumentnavigering, där enbart instrumentnavigering inte får ligga till grund för att hävda rätt till väg. Återigen knyts detta till regeln om att undvika kollision.

Att du sedan sitter och binder halmgubbar och lägger dina ord i min mun stärker inte dina "argument".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in