Citat:
Ursprungligen postat av
C189
Läs mina tidigare inlägg. Jag har redan konstaterat att det finns undantag om det är trångt, grunt etc, så du ber mig läsa om något jag redan konstaterat..
Jag har även frågat om det är en trång farled, då jag inte vet, för regel 9 gäller inte farleder, bara trånga farleder. Annars råder regel 13.
Ja, detta är en trång farled.
En farled som inte är trång, är, minst, en farled då två sådana här eller större fartyg kan mötas samtidigt som ett av dem väjer för ett hinder i farleden, utan att lämna farleden. Måste man lämna farleden för att undvika kollision, är ju farleden för trång.
I tråden har några troll argumenterat för att fartyget skulle ha ränt över ett sjömärke för att unvika snipan, inledningsvis som argumentation för att snipan skulle haft rätt till väg. Det är naturligtvis helt absurt. Men det understrycker poängen att farleden är trång. Till och med trollen i tråden som försöker hävda snipans rätt skriver att fartyget skulle lämnat farleden.
Att fartyget kunde, och borde lämnat farleden för att rädda liv, har ingen förnekat, men det är en helt annan fråga än den om trång farled och vem som har rätt till väg.