2026-07-29, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honungkonung
Angående sjöregler så har arbetstrafik företräde för fritidsbåtar.

Angående radar finns olika sändningslägen där man kan se olika långt bort från egna båten och då får man radarskugga närmre båten. På stora fartyg finns ibland fler än en radar pga detta. Tex en radar i fören som övervakar den blinda vektorn framför båten.
För en båt som behöver 500-1000m i svängradie finns inte så stor anledning att titta 100m framför fartyget under gång.
Lite som att titta 10m framför bilen när du ligger på motorvägen.

Den förlista båten hade förmodligen ingen AIS då hade fraktfartyget sett dem på den.
Alla fartyg har AIS enligt lag men för fritidsbåtar är det upp till var och en.

Min teori är att i och med att vrakdelar, dynor osv hittats så är det fartyget som träffat båten med en bogträff.
Har svårt att se att en snipa skulle fullständigt trasas sönder om den kör in i en vägg. Bogen är den starkaste delen på båten.
Varför är då frågan.
Jag gissar på motorproblem och de ligger och driver i farleden. Driver in i radarskuggan och fartyget klipper till snipan med bogen.

Mina tankar går till familjen i snipan.

Tack, det förklarade en hel del.
Hur länge kan en båt driva i "död vinkel"/"radioskugga" egentligen? Fartyget kom väl ganska snabbt? Borde man inte ha sett båten tidigare (ja, mörkt, men inte kolsvar, det hände ju samtidigt som solnedgång)?

Eller tänker man på ett fartyg typ lite som att se en bil på vägen? Eftersom de har företräde, ligger i farled, och räknar iskallt varje gång med att småbåtar har pejl på läget när dessa går in i döda vinklar etc? (Om det nu är så att de såg en båt över huvud taget.)
Citera
2026-07-29, 11:26
Medlem
BombaySaphires avatar
Området som söks igenom är omkring 30 kvadratkilometer stort, enligt Sara Eriksson på Sjöfartsverket.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/bat-i-krock-med-handelsfartyg-tva-personer-saknas
Citera
2026-07-29, 11:31
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Alltså jag sitter inte så väldigt långt ifrån, jag skulle inte gett mig ut med båt igår. Blåsigt och regnade. Jag fattar inte alls va de gjorde ute där vid den tiden och i det vädret med två unga barn i båten. Känns idiotiskt
Citera
2026-07-29, 11:31
Moderator
Sun Rulers avatar
Väldigt tragiskt och att befinna sig i en trafikerad farled under dåliga väderförhållanden var nog inte den bästa idén.
Citera
2026-07-29, 11:32
Medlem
jjagares avatar
Polisbåt 59 3710 har gått fram och tillbaka i hastighet strax över 1 knop mella Lövön och Katten senaste halvtimmen
Citera
2026-07-29, 11:32
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Sökinsatsen efter en mamma och hennes dotter utanför Tjörn är nu avslutad.
Personerna har inte hittats.

– Vi har avslutat vår insats och de har inte hittats i vårt sökområde, säger Björn Alverfeldt, presstalesperson på Sjöfartsverket.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ExBmpA/sokandet-fortsatter-efter-batolyckan
Citera
2026-07-29, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Enligt uppgift kom familjen från en annan del av Sverige. Ofattbart dumt att ge sig ut i Göteborgs skärgård i skymning när det blåser kuling när man troligtvis inte känner till farvattnet i lokalområdet. Absurt till och med.

Fast nu blåste det ju runt 13m/s vilket är hård vind. Inte kuling.
Att byarna är över 13.9m/s innebär inte att att det är kuling.
Det är medelvind som räknas.

Inga problem att gå med 7-8m båt i den vinden om man kan lita på motor.
Jag tror det är något som har hänt med motor eller ouppmärksamhet som orsakade olyckan. Inte vind/våghöjd
Citera
2026-07-29, 11:36
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honungkonung
Fast nu blåste det ju runt 13m/s vilket är hård vind. Inte kuling.
Att byarna är över 13.9m/s innebär inte att att det är kuling.
Det är medelvind som räknas.

Inga problem att gå med 7-8m båt i den vinden om man kan lita på motor.
Jag tror det är något som har hänt med motor eller ouppmärksamhet som orsakade olyckan. Inte vind/våghöjd

Jag tror på oerfaret båtfolk och/eller alkohol i kroppen. Plus ogynnsamt väder och halvdålig sikt.
Citera
2026-07-29, 11:38
Medlem
I Norge er det påbudt og bære redningsvest i båter under 8 meter.

I Oslo havn er det hastighetsbegrensning på 25 knop, store tunge skip trenger fart for å styre.
https://www.finn.no/map/?lat=59.87628&lon=10.71352&results=true&zoom=11

Veldig trangt farvann mellom øyer.
Citera
2026-07-29, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Nej, den åkte till olycksplatsen långt senare. Han gjorde ett stopp vid jag förmodar är deras sommarstuga och släppte nog av barn och fru Klåverön, tankade sedan vid Koön och åkte vidare till Hakefjorden. Kollar man hans Facebook, så verkar han också leta vrak. Om det sker som dykare eller med ROV framgår inte. Hans båt och belysningen lämpar sig i.a.f. väl för att vara behjälplig vis en sökinsats. Det märkliga var att han la till vid skyddsobjektet och låg bredvid ett av Kustbevakningens fartyg. Efter det så åkte han en sväng till olycksplatsen, för att senare vända hem.
Länk till Facebooken?
Citera
2026-07-29, 11:39
Medlem
chran508s avatar
Vet man vilket handelsfartyg det gäller? Borde inte skador finnas som tyder på kollision?
Citera
2026-07-29, 11:40
Medlem
I en så liten båt har man väl alltid flytväst på sig, speciellt på barnen? Inte så att det verkar vara en båt man sover i, då kan man förstå att man tar av sig den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in