Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Inte alls. Det är du som inte fattar ett skit. 12.8m stenen är utmärkt med en prick. Jag la ut ett bete och du svalde det med hull och hår och visade att du har noll förståelse kring sjökort och navigering.
Det går inte att köra rakt över 12.8m stenen med ett så stort fartyg, för det står en grön prick ivägen. Jag anade att du inte skulle fatta denna mycket enkla lilla detalj som är solklar för alla oss som har sjövana.

kustskepparexamen

yeah right, och jag är tomten. Hade du haft kustskepparexamen hade du aldrig tänkt tanken att föreslå att ett fraktfartyg som detta skulle gå på fel sida en prick i en situation som denna.
Det blir ännu en gång mycket tydligt att du inte har några som helst navigationskunskaper. Skulle fartyget ha valt en rutt på fel sida pricken, men säkra avstånd åt alla håll, hade kortaste avståndet till 1,3m grundet blivit ungefär en båtlängd. Det är inte ett betryggande avstånd för ett fartyg som ger sig ut på okända vatten utanför utmärkt farled. Och vad du inte heller tänker på är all annan skit som kan ligga där, fiskeredskap, ankrade fritidsbåtar och fan och hans moster. Tänk om fartyget tagit den vägen och sänkt en ankrad båt istället. Snacka om att besättningen hade hängts då.
Du är så okunnig att det är rent patetiskt. Och du gör bara dig själv till mer åtlöje för varje inlägg du skriver.
Titta på sjökortet en gång till. Pricken står nästan 100m till väster om markeringen för 12.8 grundet.
De flesta prickar som inte står fast på grund står en bit ut från grundet. Att du tror att pricken är mitt på det grundaste visar hur fel ute du är. Pricken står på 15m kurvan å inget annat.
1.3m grundet ligger som sagt 1km bort. I gamla sjökort kan man se att farleden faktiskt gick öster om 12.8 m grundet. Det vet alla som är lokalkända. Fiskeredskap betyder, liksom en prick, noll å nada om det är frågan om å rädda liv. Besättningen hade höjts till skyarna, även om de mosat pricken, om de inneburit att de räddade liv.
”Säkra avstånd åt alla håll”. Va fan betyder det? Det räcker å gå 100m på fel sida om pricken om det behövdes vid en akut undanmanöver.
Du trodde djupgåendet på båten var mycket större, sket i det blå skåpet å försöker nu rädda ditt skinn med patetiska personangrepp
Sen att du tror att båten skulle bli skadad om den rammade pricken visar bara hur långt från verkligheten du e. . Pricken hade gjort lika liten skada som snipan…