2026-07-30, 19:52
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Kan vara så att man tar ombord vrakdelar på Kustbevakningens båtar också, även om det är extern kompetens som hjälper till med själva bärgningen.

Fast KBV032 ligger ute vid Bonden, utanför Skaftö just nu...

Jag såg det. Frågan är i vilken kapacitet Seacure agerar? Rådgivande eller operativa? De sonderade fartyget igår.
Citera
2026-07-30, 19:52
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Nej, det har dom inte. Och det är en mycket viktig del av sjövägsreglerna att bägge inte har det. Det ena fartyget är tvärtom skyldig att hålla sin fart och kurs. Däremot är bägge skyldiga att undvika kollision, vilket är något helt annat.

"Någorlunda god sikt"? VEM har sagt att det var "någorlunda god sikt". av det jag uppfattat var det mycket dålig sikt vid tillfället för kollisionen.

Har du inte förstått att de krockade? Inget av fartygen gjorde uppenbarligen något av det. Det stora fartyget helt enkelt för att de aldrig såg eller uppfattade det mindre, det vet vi. Det mindre sannolikt dito av samma skäl, annars hade de aldrig blivit påkörda.

Jaha, du anser dig vara radar-expert alltså. För annars skulle du väl knappast göra ett sådant uttalande?
Jag är inte radar-expert, men har tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att förstå varför de inte alls måste ha synts vare sig på radar, AIS eller visuellt från bryggan. Som liten fritidsbåt är man helt enkelt jävligt försiktig med dessa stora fartyg, alldeles särskilt i trånga farleder, oavsett vem som har rätt till väg. Varför denna lilla snipa utsatt sig för denna fara vet vi inte och kanske aldrig får veta.

Hur bra sikt man har, har som regel ingenting alls med typen av fartyg man befinner sig på, det har med väderförhållandena att göra.
Nu har du fel igen när du skall citera sjövägsreglerna. Bägge har väjningsplikt vid dålig sikt. Du trodde att t ex en liten båt med radar som i dimma ser någon komma på babord sida bara kan dratta på och hävda företräde?? Helt fel! Vid dålig sikt skall ALLA båtar väja för varandra.

Att sedan yrkesfartyg saknar förmåga att snabbgira eller ändra fart ger fartyget rätt vid sjöförklaringen!
Citera
2026-07-30, 19:55
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Det är alltså inte klarlagt exakt vad som hände i tisdags kväll. Men när den här typen av ovanliga olyckor ändå inträffar handlar det oftast om att fritidsbåtar har kommit för nära stora fartyg.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskaren-mycket-maste-ga-fel-innan-en-san-har-olycka-intraffar
Citera
2026-07-30, 19:58
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Bägge har väjningsskyldighet, att man inte ens märkt en båt trots någorlunda god sikt?
Har de anropat båten som rimligen haft kollisionskurs?, har de styrt undan i tid?

Låter ju konstigt att ej ha sett båten på radarn, känns ju inte som om båten seglat med i nån död vinkel ändå från hamn och avgått samtidigt?

Själv har jag varit på både färja där man fin sikt.
Också liten båt som här där, där kanske utsikten från bryggan gav mer att önska, iaf som utkik.
Den lilla snipan syns inte på radarn vid dålig sikt och regn! Dessutom kommer snipan snart in i radarns närområde vilket gör det helt omöjligt att se.

Ett fartyg av den aktuella storleken kan inte se radarekon inom typ 50m, lots/befälhavare håller utkik lååååångt framåt. Nöjesbåtar håller sig på väldigt stort avstånd vid solnedgång och dåligt väder.
Citera
2026-07-30, 19:59
Medlem
Var inne på den avlidna kvinnans instagramkonto innan det stängdes. Där finns bilder på deras semester med snipan Doris. Det är en sjövärdig snipa och man kan se på dekaler att de är med i Sjöräddnings sällskapet, det finns plotter och man slås av att barnen har på sig flytväst till och med när havet ligger spegelblankt och när de gör utflykter långt upp på land. Högst sannolikt har de haft flytväst på sig i de väderförhållanden som rådde. Ett troligt scenario är att de fått problem med motorn eller en tamp i propellern. De har då varit helt utelämnade till det upphinnande fartygets sjömannavett. Det borde finnas regler att fartyg som går i farleder med närhet till mindre flytetyg borde ha utkik. Rederibranschen är dock så fruktansvärt vinstdriven och cynisk att de slimmar sina besättningar till max. Att låta mönstra på en Filippinare som utkik är en mindre utgift. I det fall en utkik inte kan observa pga väderförhållanden borde fartyget anpassa farten därefter.
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Några saker här:
De saknade finns med stor sannolikhet inne i båtens skrov på botten. Flytväst eller ej gör ingen skillnad då.

Snipan lär skall ha kört in i fartyget enligt initiala uppgifter, men detta är klart osäkert. Fartyget har (nästan) garanterat haft mycket högre hastighet än snipan.

För att detta skall kunna ske så har båda kaptenerna (lotsen+kaptenen och snipans kapten) bägge brustit i sjömannaskap.

Vädret kan mycket väl ha bidragit till att radarn fungerat dåligt. Regnet öste ner vid denna tid.
Citera
2026-07-30, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Absolut inte.

Okej. Skulle du kunna utveckla? Det enda jag skulle kunna tänka mig är om handelsfartyget skulle vara upphinnande.
Citera
2026-07-30, 20:01
Medlem
Om det i stället hade varit 50 sjöscouter som blåst ut i farleden och blivit överkörda av ett handelsfartyg som inte såg dem då? hade ni då också hävdat att handelsfartyget inte gjort något fel? Om svaret är nej, varför skulle samma princip inte gälla här?
Citera
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Okej. Skulle du kunna utveckla? Det enda jag skulle kunna tänka mig är om handelsfartyget skulle vara upphinnande.

Så länge som handelsfartyget inte är begränsad i sin manöverförmåga, till exempel genom en trång farled eller maskinhaveri, gäller normala väjningsregler. Lokala undantag kan förekomma.
Senast redigerad av GundeS 2026-07-30 kl. 20:03.
Citera
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Han kan ha fått motorstopp, eller något annat som påverkar kan ha skett. Vi får se.

Ja, jag funderade ju på dieselpest som satt igen i motorn och fått den att stanna, för det är inte okänt att sjögång kan utlösa motorstoppet när skiten virvlar runt i tanken, men det som talar emot är två saker. Dels att i så fall borde de som låg i ruffen med ganska stor sannolikhet kommit upp och tagit på sig flytvästar. Dels borde brodern i andra båten fått ett mobilsamtal. Men skedde det precis när den stora båten kom så visst, och i så fall maximal otur.
Citera
2026-07-30, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Jag vet såklart inte det till 100% men det stod tidigare i tråden, att det var så det gått till enligt ”säker källa”. Det verkar också mest sannolikt, anser jag. Flera i tråden har också vittnat om att de varit med om liknande. Och att fartygen inte verkat ha tagit någon hänsyn alls.

Men vi här i tråden kommer väl aldrig få läsa någon rapport så helt säker kan såklart inte jag eller någon annan utan insyn bli. Men enligt artiklar hävdar ju också besättningen initialt att de INTE upptäckt snipan, samt att enbart lots och kapten befunnit sig på bryggan. Har inte framkommit någon info om att någon utkik fanns på plats. Jag gör antagandet utifrån den info som finns.

Tråkigt och problematiskt att du anser victim blaming vara fjantigt. Beskyller du offret vid våldtäkt också? Självklart ska man som fritidsbåtsskeppare göra allt man kan för att hålla sig undan, men det betyder ju inte att besättningen på fartyget i detta fall inte samtidigt kan ha begått fel? Det märkliga är att de inte verkar ha upptäckt snipan öht. Om de inte ljuger och smet dvs.

Var har du läst att endast kapten och lots var på bryggan vid olyckan? Vad diskvalificerar kaptenen från att hålla utkik? Jag hade blivit ytterst förvånad om det inte var en matros på bryggan som handstyrde fartyget.

Ja, att som du i detta fallet hänvisa till victimblaming är fjantigt. Det visar på att du totalt är ute på djupt vatten och famlar efter vadhelst du kan få tag i för att inte sjunka.

Jag försöker faktuellt diskutera skuldfrågan så som den behandlas av gällande lagar, domstolar och myndigheter. Ska du kalla det victimblaming även när domstolen lägger en procent av skulden på snipans befälhavare?

Offren av våldtäkt hqr så vitt jag vet ingen laga skyldighet att undivka att bli våldtagna.
Citera
2026-07-30, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Men din tjomme. Så här står det:

Håll styrbord: Ett fartyg som färdas i en trång farled eller kanal ska hålla sig på styrbords sida, så nära den yttre gränsen som är säkert.Mindre båtar: Fartyg under 20 meter och segelfartyg får inte hindra ett stort fartyg som enbart kan föras på ett säkert sätt i den trånga farleden.Fiske och kryssning: Fiskebåtar får inte blockera farleden, och fartyg får inte korsa en farled om det hindrar mötande trafik.Omkörning: Om en omkörning kräver att det framförvarande fartyget måste medverka för att det ska ske på ett säkert sätt, ska det ikappinnande fartyget signalera sin avsikt.

Observera ordet trång.

Krav på kurs och fart: Det fartyg som har väjningsrätt (har företräde) ska behålla sin kurs och sin hastighet.När det väjningspliktiga fartyget inte agerar: Om det uppstår en situation där du märker att båten som ska väja inte gör det i tid, får du som har företräde själv gira eller sakta in för att undvika en krock.Krav på egen åtgärd: Om krocken blir oundviklig enbart genom den andra båtens åtgärd, måste det företrädesberättigade fartyget vidta egna undanmanövrar.Särskild svängregel: Om en undanmanöver blir nödvändig vid korsande kurser, ska du om möjligt undvika att svänga åt babord för ett fartyg som närmar sig på din babordssida.

Definiera då trång i sammanhanget.
Citera
2026-07-30, 20:04
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Definiera då trång i sammanhanget.

Det beror på fartygens storlek och djupgående, samt farledens bredd och djup.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in