Citat:
Ursprungligen postat av
KattenSpike
Jag vet såklart inte det till 100% men det stod tidigare i tråden, att det var så det gått till enligt ”säker källa”. Det verkar också mest sannolikt, anser jag. Flera i tråden har också vittnat om att de varit med om liknande. Och att fartygen inte verkat ha tagit någon hänsyn alls.
Men vi här i tråden kommer väl aldrig få läsa någon rapport så helt säker kan såklart inte jag eller någon annan utan insyn bli. Men enligt artiklar hävdar ju också besättningen initialt att de INTE upptäckt snipan, samt att enbart lots och kapten befunnit sig på bryggan. Har inte framkommit någon info om att någon utkik fanns på plats. Jag gör antagandet utifrån den info som finns.
Tråkigt och problematiskt att du anser victim blaming vara fjantigt. Beskyller du offret vid våldtäkt också? Självklart ska man som fritidsbåtsskeppare göra allt man kan för att hålla sig undan, men det betyder ju inte att besättningen på fartyget i detta fall inte samtidigt kan ha begått fel? Det märkliga är att de inte verkar ha upptäckt snipan öht. Om de inte ljuger och smet dvs.
Var har du läst att endast kapten och lots var på bryggan vid olyckan? Vad diskvalificerar kaptenen från att hålla utkik? Jag hade blivit ytterst förvånad om det inte var en matros på bryggan som handstyrde fartyget.
Ja, att som du i detta fallet hänvisa till victimblaming är fjantigt. Det visar på att du totalt är ute på djupt vatten och famlar efter vadhelst du kan få tag i för att inte sjunka.
Jag försöker faktuellt diskutera skuldfrågan så som den behandlas av gällande lagar, domstolar och myndigheter. Ska du kalla det victimblaming även när domstolen lägger en procent av skulden på snipans befälhavare?
Offren av våldtäkt hqr så vitt jag vet ingen laga skyldighet att undivka att bli våldtagna.