2026-07-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rudi1985
Socialdemokraterna.............är detta kommunism?

När Damberg pratar om att klyftorna måste minska och att de som tjänar mer än genomsnittet ska straffbeskattas för att dra ner deras tillgångar närmare genomsnittet, ja, då är det en mjuk form av kommunism. I motsats till S skulle ett marknadsliberalt parti hjälpa folk att få mer privata tillgångar så att de blir oberoende av staten. Eftersom det är den enda vägen till ekonomisk frihet.
Citera
2026-07-30, 14:04
Medlem
rudi1985s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
När Damberg pratar om att klyftorna måste minska och att de som tjänar mer än genomsnittet ska straffbeskattas för att dra ner deras tillgångar närmare genomsnittet, ja, då är det en mjuk form av kommunism. I motsats till S skulle ett marknadsliberalt parti hjälpa folk att få mer privata tillgångar så att de blir oberoende av staten. Eftersom det är den enda vägen till ekonomisk frihet.
Jag ha ringet emot om tex vissa höginkomstagare som kirurgwer som räddar liv får skatte sänkning. Vad jag däremot har problem med är rika guldskedspojkar som ärvt sina förmögenheter och går omkring och är stora i käften dom ska beskattas stenhårt asså.
Citera
2026-07-30, 14:09
Medlem
Citat:
Jag ha ringet emot om tex vissa höginkomstagare som kirurgwer som räddar liv får skatte sänkning. Vad jag däremot har problem med är rika guldskedspojkar som ärvt sina förmögenheter och går omkring och är stora i käften dom ska beskattas stenhårt asså.

Jag förstår. Du tar avstånd från sosseriet som vill straffbeskatta kirurger, läkare, polischefer, anstaltschefer, ingenjörer osv. Du vill då införa arvsskatt. Det låter rimligt, jag skulle också säga ja till en arvsskatt men nej till höjd marginalskatt.
Citera
2026-07-30, 17:24
Medlem
ExtremaMittens avatar
Det där är ju helt vid sidan av frågan. Diskussionen handlar om vad som händer inom Tidöpartierna efter en möjlig stor valförlust – inte om ”guldskedspojkar” och bidragstagare.

Det intressanta är ansvarsfördelningen. M kommer sannolikt att hävda att SD skrämde bort mittenväljarna. SD kommer att säga att M och L urvattnade Tidöpolitiken. KD lär skylla på att partiet inte fick tillräckligt genomslag. Om L faller ur riksdagen kommer partiets kvarvarande liberaler att anklaga ledningen för att ha offrat partiet för samarbetet med SD.

Alla fyra får alltså starka skäl att skylla förlusten på varandra. Det är precis därför en brakförlust kan utlösa ledarstrider, ideologisk omprövning och kanske slutet för Tidösamarbetet i dess nuvarande form.

Vilket av Tidöpartierna kommer efter valet att ärligt erkänna att den gemensamma strategin misslyckades – i stället för att påstå att de andra tre svek den?

Citat:
Moderaterna är dom som bestämemr i regeringen fastän sd är störst. Moderaterna har mestadels sänkt skatten för rika. Vi vanliga löntagare har fått betala rika guldskedspojkar som ärvt förmegenheters skattesänkningar. Vi har fått betaöa det med högre priser för mediciner bland annat. Är skitsamma för vanliga löntagare vilka som regerar egentligen. Dom som är desperata nu är bidrgastagarna dom propagerar för en vänster regeringen på andra sidan har du rika guldskedspojkar och höginkomsttagare som propagerar för en högerregering.
Citera
2026-07-30, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
S+V får egen majoritet.
Inte en chans!
Citera
2026-07-30, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Vilket av Tidöpartierna kommer efter valet att ärligt erkänna att den gemensamma strategin misslyckades – i stället för att påstå att de andra tre svek den?

Det kanske blir som kaoset inom Centerpartiet efter valet 2022. Annie Lööfs strategi att stoppa SD:s inflytande över svensk politik misslyckades, och därefter bröt kaoset inom partiet ut. Annie Lööf sänkte Centerpartiet från 8.6% i 2018 till 6.7% i 2022 genom en misslyckade politik mot Tidö.
Senast redigerad av liapunov13 2026-07-30 kl. 19:01.
Citera
2026-07-30, 18:29
Medlem
rudi1985s avatar
Citat:
Jag förstår. Du tar avstånd från sosseriet som vill straffbeskatta kirurger, läkare, polischefer, anstaltschefer, ingenjörer osv. Du vill då införa arvsskatt. Det låter rimligt, jag skulle också säga ja till en arvsskatt men nej till höjd marginalskatt.
Jag vill återinföra förmögenhetsskatt värnskatt arvsskatt fastighets skatt.
Citera
2026-07-30, 18:30
Medlem
rudi1985s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Det där är ju helt vid sidan av frågan. Diskussionen handlar om vad som händer inom Tidöpartierna efter en möjlig stor valförlust – inte om ”guldskedspojkar” och bidragstagare.

Det intressanta är ansvarsfördelningen. M kommer sannolikt att hävda att SD skrämde bort mittenväljarna. SD kommer att säga att M och L urvattnade Tidöpolitiken. KD lär skylla på att partiet inte fick tillräckligt genomslag. Om L faller ur riksdagen kommer partiets kvarvarande liberaler att anklaga ledningen för att ha offrat partiet för samarbetet med SD.

Alla fyra får alltså starka skäl att skylla förlusten på varandra. Det är precis därför en brakförlust kan utlösa ledarstrider, ideologisk omprövning och kanske slutet för Tidösamarbetet i dess nuvarande form.

guldskedspojkar och bidragspojkar
Citera
2026-07-30, 18:30
Medlem
rudi1985s avatar
Guldskedsflickor också
Citera
2026-07-30, 18:59
Medlem
Citat:
Jag vill återinföra förmögenhetsskatt värnskatt arvsskatt fastighets skatt.

Varför inte gåvoskatt också?
Citera
2026-07-30, 19:33
Medlem
ExtremaMittens avatar
Ja, Centerpartiets valförlust 2022 utlöste avgång, intern strid och långvarig osäkerhet om regeringslinjen. Det är en relevant jämförelse.

Men den stärker ju min poäng. Centerpartiet föll 1,9 procentenheter som oppositionsparti. Tidöpartierna har haft regeringsmakten, majoritet för sina budgetar och fyra år att visa resultat. En stor förlust blir därför svårare att skylla bort.

Dessutom fanns inget Tidöavtal före valet. Annie Lööfs strategi var att stoppa SD:s inflytande. Hon misslyckades med att samla ett alternativ, men fick rätt i att M, KD och L skulle göra sig konstigt beroende av SD.

Efter en Tidöförlust kommer samma mekanism i större skala: M skyller på SD, SD på M och L, KD på bristande genomslag och L på samarbetet som nästan utplånade partiet.

Så frågan kvarstår. Om Centerpartiets betydligt mindre nederlag orsakade kaos – varför skulle fyra förlorande Tidöpartier plötsligt visa större självinsikt och sammanhållning?

Citat:
Det kanske blir som kaoset inom Centerpartiet efter valet 2022. Annie Lööfs strategi att stoppa SD:s inflytande över svensk politik misslyckades, och därefter bröt kaoset inom partiet ut. Annie Lööf sänkte Centerpartiet från 8.6% i 2018 till 6.7% i 2022 genom en misslyckade politik mot Tidö.
Citera
2026-07-30, 20:07
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Vinner bidragspartierna valet så kommer jag gå i förtidspension och mjölka skiten ur systemet.

Tänker inte jobba en dag till för att försörja lata somalier
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in