2026-07-29, 23:28
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Han fyller alltså en stekpanna med olja, det ska till en hel del om man tänkt fritera. Och startar spisen. Därefter går han och lägger sig och somnar till.

Visst, i Tingsrätten ändrar han sig och berättar att han svimmat.

Att starta spisen och ställa en frityrgryta eller stekpanna med mycket olja på spisen och sedan gå på toa eller liknande är inget konstigt, men att gå och lägga sig...

Sedan är det en nackdel med stekpanna om man inte har ett tillräckligt stort lock att täcka med.

Troligen var han berusad eller påverkat av droger. Täcker inte hemförsäkringen delar av beloppet?

Även om han hade hemförsäkring så är det inte säkert att aktuellt bolag betalar ut ersättning en sån här gång. Anser bolaget att han vållat branden pga uppenbar oaktsamhet så kan de nog hålla inne med pengarna.
Citera
2026-07-29, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
Kom hem från krogen tidig morgonkvist, slänger in en halv kyckling i ugnen på högsta och snabben skit hungrig. Däckade och vaknade av brandlarmet. Kycklingen var bara kol rakt igenom. Men inte ens jag lyckades bränna ner köket, vilken idiot! Hahahaha vilken jävla idiot...

Nu kanske en kvarglömd kyckling i ugnen inte är riktigt lika akut brandfarligt som kvarglömd kokande olja på spisen men visst var det oförsiktigt av honom. Man kan undra om han dömts till skadestånd om han faktiskt svimmat i köket.
Citera
2026-07-29, 23:43
Medlem
När man hör såna här historier, folk som röker i sängen eller om folk som somnar i duschen och orsaka vattenskador. Så är det oftast nån alkoholist, pundare eller liknande. Inte särskilt oväntat att denna kille även åkt dit för narkotika.
Det är bara bra att dom får betala för kalaset, sluta vara såna jävla trash så ska det nog ordna sig.
Citera
2026-07-29, 23:55
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
https://www.hemhyra.se/nyheter/blev-sugen-pa-pommes-frites-hamnade-i-tingsratten/

Jag vänder mig inte från att den unge mannen varit oansvarig.
Det jag vänder mig emot är att de skriver att syncope inte är ett godtagbart skäl
Jag vet inte om det är hem och hyra som fattat fel?
Men så kan ju inte tingsrätten skriva?
Att det inte eär godtagbart skäl. Jag hade haft mycket mer förståelse om de skriver att det bedöms som efterhandskonstruktion och att mannen uppgifter om syncope inte är trovärdiga
Hade han svimmat pga sjukdom så är det en sak, men det var ju inte det?
Citera
2026-07-30, 00:01
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Den unge mannen har inte varit oaktsam, han har enbart varit berusad. Inget brott har begåtts vad jag kan se.

Kul med ironi och humor!

Sedan kanske inte hans grannar tycker det är lika skoj…

Vem vill bo i ett flerfamiljshus eller radhus med någon som saknar spärrar och är totalt vårdslös? Man kan ju lägga sig på kvällen för att aldrig mer vakna upp igen.
Citera
2026-07-30, 00:12
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Alltså antiken innehåller nedan med. Uppenbaröigen har vi med en individ som kanske inte har full koll att göra, vilket kan ha spelat in i bedömningen?

Om pundarpelle kommer med en historia om att han sett världens största lastbil kanske man tror midre på honom än reko Lisa...

Citat:
26-åringen fälls även för flera brott vid andra tillfällen.

Han döms av tingsrätten för narkotikabrott, ringa narkotikabrott och brott mot knivlagen till skyddstillsyn och samhällstjänst.
Citera
2026-07-30, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400

Men stopp. Det märkliga är att rätten säger att det spelar ingen roll om han svimmade.

Nu tror inte jag alls på den historien ( syncope). Men om han hade svimmat tycker jag att det spelar stor roll i ansvaret över branden och inte formulera sig som tingsrätten gjort här. Det måste ju vara helt felaktigt

Varför läser inte folk?
Tycker du läser lite dåligt.

Det som står är att det inte spelar roll om han svimmat eller somnat, då det oansvariga är att han lämnar köket.
Citera
2026-07-30, 01:10
Medlem
Men det hade varit ok om han svimmat i köket? Skulle det göra någon skillnad menar man?

Verkar väldigt konstigt.
Citera
2026-07-30, 02:25
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Men det hade varit ok om han svimmat i köket? Skulle det göra någon skillnad menar man?

Verkar väldigt konstigt.
En svimning varar inte länge nog att det hinner bli någon eldsvåda.
Citera
2026-07-30, 03:27
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Ffs!
Man lämnar inte köket när man har kokande olja i ett öppet kärl på spisen.

Bra att han har överklagat dock. Den straffskärpning som det onekligen kommer att resultera i är verkligen på sin plats.
Hehehe ja verkligen, hade verkligen suttit som pricken över i på denna historia.
Citera
2026-07-30, 03:42
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Rätten skriver inte att syncope inte är ett godtagbart skäl.
Han döms därför att han lämnade köket med en panna med olja på spisen. Vårdslösheten var enligt tingsrätten redan uppnådd i den stund han lämnade köket.

Hade han däremot svimmat medan han fortfarande hade oljan under uppsikt hade det inte varit vårdslös,
Exakt så ja. Att ens lämna rummet är vad som är oaktsamt, spelar ingen roll om han sedan svimmade eller inte. Tycker det helt klart är en rimlig dom. Vem fan kommer ens på tanken att fylle-fritera i en stekpanna?
Citera
2026-07-30, 03:48
Moderator
Lobengulas avatar
Till syvende och sist så har han med uppsåt eller inte orsakat skador som kostar att reparera. Antingen täcks det av någon försäkring som han eller mamma har eller så är det bara att dega upp. Vem ska annars ta kostnaden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in