2026-07-29, 17:15
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
26-åringen fälls även för flera brott vid andra tillfällen.

Han döms av tingsrätten för narkotikabrott, ringa narkotikabrott och brott mot knivlagen till skyddstillsyn och samhällstjänst.

Säkert, men det är få till inga andra droger förutom alkohol som får en att vakna, få för sig att laga mat och istället för att göra klart det går och lägger sig på soffan. Typisk fyllegrej.

Narkotikabrotten kan lika gärna vara innehav.

Men du har säkert jobbat på typ soc eller liknande med droger också och vet allt om sånt.
Citera
2026-07-29, 17:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Han verkar inte vara en langare. Snarare någon som gillar att festa till det.

Som sagt, snubben har varit berusad, inte oaktsam. Inget brott har begåtts vad jag kan se.

Berusad av knark och anlagt en brand i sin mors kök..
Jo, han blev dömd till samhällstjänst, men bara lite. Men jag anser att han ska låsas in, så han kan titta på TV under lås och bom ett tag.
Citera
2026-07-29, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Den unge mannen har inte varit oaktsam, han har enbart varit berusad. Inget brott har begåtts vad jag kan se.
Kan han inte varit påtänd istället eftersom han döms för narkotikabrott.
Citera
2026-07-29, 17:29
Medlem
Att han svimmade kan ha varit en efterkonstruktion. Det vet vi inte, men han erkände att han lämnade köket. Hade han sagt att han svimmade i köket, hade domen troligtvis blivit en annan.
Citera
2026-07-29, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Sannolikt alkohol.

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, substansen etanol.
Tidigare dömd för narkotika brott, men vem vet..
Citera
2026-07-29, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Han kan dock inte hävda att han satt/låg i soffan och svimmade - så fungerar inte kroppen. Hade han däremot hävdat att han stod i köket och svimmade hade det varit en annan femma.
Bortsett från hur det egentligen gick till så är det fullt möjligt att svimma sittande även om det är ovanligt.
Citera
2026-07-29, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Är man borta så kort och det t ex brinner i stekpannan när man kommer tillbaka så slänger man på ett lock och vädrar. Något värre händer ju inte.

Nja, jag tror att det är en ganska korkad inställning åtminstone när det kommer till olja. En kort stund tenderar ju att alltid bli till ytterligare en kort stund.

Säg att du går på toaletten, det tar ju sin lilla stund även om man så bara ska slå en drill. Tider runt 1,5 minut är inte ovanligt och ofta tar det längre tid än så. Det hinner hända väldigt mycket på den tiden.

Tror att väldigt få människor tänket att de ska bränna ner köket när de lagar man men likförbannat är väl spisen en av de vanligaste brandorsakerna?

Kolla på den här videon, du leker med döden.

Köksbrand - Hem och villamässan
Citera
2026-07-29, 17:45
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det borde givetvis finnas ett specifikt förbud mot att fritera i annat än fritöser som har en termostat.

Så många idioter som orsakar bränder. Stackars jävla grannar som drabbas!
Citera
2026-07-29, 17:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Berusad av knark och anlagt en brand i sin mors kök..
Jo, han blev dömd till samhällstjänst, men bara lite. Men jag anser att han ska låsas in, så han kan titta på TV under lås och bom ett tag.

Alltså inte oaktsam. Bara berusad. Inget konstigt alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Kan han inte varit påtänd istället eftersom han döms för narkotikabrott.

Är du skön? Om du har 100 gram hasch hemma så kan du inte röka av det själv eller vadå?
Citera
2026-07-29, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
https://www.hemhyra.se/nyheter/blev-sugen-pa-pommes-frites-hamnade-i-tingsratten/

Jag vänder mig inte från att den unge mannen varit oansvarig.
Det jag vänder mig emot är att de skriver att syncope inte är ett godtagbart skäl
Jag vet inte om det är hem och hyra som fattat fel?
Men så kan ju inte tingsrätten skriva?
Att det inte eär godtagbart skäl. Jag hade haft mycket mer förståelse om de skriver att det bedöms som efterhandskonstruktion och att mannen uppgifter om syncope inte är trovärdiga

Rätten skriver inte att syncope inte är ett godtagbart skäl.
Han döms därför att han lämnade köket med en panna med olja på spisen. Vårdslösheten var enligt tingsrätten redan uppnådd i den stund han lämnade köket.

Hade han däremot svimmat medan han fortfarande hade oljan under uppsikt hade det inte varit vårdslös,
Citera
2026-07-29, 17:51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Nja, jag tror att det är en ganska korkad inställning åtminstone när det kommer till olja. En kort stund tenderar ju att alltid bli till ytterligare en kort stund.

Säg att du går på toaletten, det tar ju sin lilla stund även om man så bara ska slå en drill. Tider runt 1,5 minut är inte ovanligt och ofta tar det längre tid än så. Det hinner hända väldigt mycket på den tiden.

Tror att väldigt få människor tänket att de ska bränna ner köket när de lagar man men likförbannat är väl spisen en av de vanligaste brandorsakerna?

Kolla på den här videon, du leker med döden.

Köksbrand - Hem och villamässan

Fast nu sa jag inte gå på toa. Typ mer hämta mobilen i ett annat rum. Tror många har gjort det med en varm stekpanna på spisen. Svimmar man i detta sammanhang kan man inte släcka vare sig man är på hitsidan eller frånsidan av kökets tröskel.
Citera
2026-07-29, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Ffs!
Man lämnar inte köket när man har kokande olja i ett öppet kärl på spisen.

Du har fel. Man lämnar inte 1x1m runt spisen övht när man leker med olja i ett öppet kärl på det sättet.

Det han gjorde är väldigt vårdslöst. Tur att hela huset inte brann ner ordentligt och grannar dog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in