2026-07-28, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Kan du ange en bättre källa om vad svenska folket anser om fallet och domen?

Så du menar att de som skriver en kommentar på Facebook om en artikel är repressentiva för befolkningssnittet?

Logik är inte din starka sida va?

Dessutom är det rätt känt från forskning attmänniskor som är nöjda tenderar att inte skriva kommentarer alls, vilket kan göra att flödet ibland upplevs mer kritiskt än det är.
Citera
2026-07-28, 20:47
Medlem
Citat:
Ja det är ju jag som fattar som säger att det är förkastligt som det är. Ja både unga killar och tjejer är kassa på att kommunicera verbalt gällande det här med sex och samtycke/frivillighet/vad man vill o inte vill. Skulle nog även vilja påstå att unga oerfarna tjejer och killar även har mycket svårare att tolka signaler än vad de flesta vuxna mer sexuellt erfarna personer har.

Det du rabblar upp ovan om passivitet kan definitivt vara tecken på ofrivillighet men behöver absolut inte heller vara det.

Ja, unga tjejer och killar verkar kassa på att kommunicera med varandra. Konstaterat för 3hundrade gången.

Mmmm.......
Citera
2026-07-28, 20:48
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Någon procentsats har jag aldrig sett.

Sveriges domstolar sammanfattar det så här: "Bortom rimligt tvivel" (eller "ställt utom rimligt tvivel") är det höga beviskrav som gälls i brottmål. Det betyder att bevisningen mot en person måste vara så stark att det inte finns några logiska eller rimliga tveksamheter kvar om att personen är skyldig."

Eller med Domarbloggens ord: "Inte absolut säkerhet: Det betyder inte att det måste vara helt uteslutet i varje tänkbar fantasi, utan alla rimliga alternativa händelseförlopp ska kunna uteslutas."

Med det i åtanke, inser du varför dina bisarra exempel är meningslösa?

Nej att du hänvisar till lagtexten säger ingenting. Jag kan ta ett tydligt exempel för dig. Det är ovanstående lagtext som gäller.

I ett fall som vi diskuterar här att vi har ett ungt par som haft sex och i stora delar är deras historia samstämmig. De har haft samtyckande sex men det är en sekvens där tjejen säger att hon inte deltagit frivilligt men killen säger att han uppfattat det som att allt varit frivilligt.
Tjejen säger att hon inte förmådde säga till eller fysiskt visa att hon inte deltog frivilligt när killen gav henne oralsex. Hon säger att hon blev passiv.
Inget våld, inget hot, ingen utsatt situation. Inga vittnen och ingen teknisk bevisning. 2 versioner är det enda vi har. Tjejen har berättat för en kompis. Alltså ord mot ord.

1.Rätten som ska döma består av Humbug, Pipsi och Tomatkungen.
2. Rätten består av bokstavskombinationen, Anders och Guzman

Tror du att utfallet skulle bli detsamma i de 2 rättegångarna som behandlar samma fall?

Vi säger att vi byter plats på Pipsi och Guzman.
Skulle utfallet från rättegången bli desamma?

Frågorna lyder alltså: Tror du att skuldfrågan skulle bedömas på samma sätt i de två rättsalarna med ovanstående förutsättningar?
Citera
2026-07-28, 20:49
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Ja, unga tjejer och killar verkar kassa på att kommunicera med varandra. Konstaterat för 3hundrade gången.

Mmmm.......

Och det ska killarna straffas med 3 års fängelse, höga skadestånd och livslångt stigma som våldtäktsman för?
Citera
2026-07-28, 20:49
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Så du menar att de som skriver en kommentar på Facebook om en artikel är repressentiva för befolkningssnittet?

Logik är inte din starka sida va?

Dessutom är det rätt känt från forskning attmänniskor som är nöjda tenderar att inte skriva kommentarer alls, vilket kan göra att flödet ibland upplevs mer kritiskt än det är.

Jag frågade om du kan hitta en bättre källa på vad allmänheten säger?
Citera
2026-07-28, 20:50
Medlem
Citat:
Han frågade tjejen om hon ville följa med hem till honom. Hon svarar nej eftersom hon ska upp tidigt dagen efter, och att hon har någon som väntar på henne efter krogrundan. (Vad nu en 17 årig liten flicka (enligt er) har på krogen att göra).

Betyder det per automatik att alla andra dörrar är stängda? Kan man tolka hennes svar på annat sätt?

Fakta. Hmmm.

Nej, det krävs extrem otur när man tänker om man tolkar det som att något som helst sexuellt intresse finns

Men Jocke, hur många tror du tolkar flera nej till att någon vill bli torrknullad på toa?

Någon som dessutom varken i ord eller aktiv handling visat något intresse?
Citera
2026-07-28, 20:52
Medlem
Citat:
Nej att du hänvisar till lagtexten säger ingenting. Jag kan ta ett tydligt exempel för dig. Det är ovanstående lagtext som gäller.

I ett fall som vi diskuterar här att vi har ett ungt par som haft sex och i stora delar är deras historia samstämmig. De har haft samtyckande sex men det är en sekvens där tjejen säger att hon inte deltagit frivilligt men killen säger att han uppfattat det som att allt varit frivilligt.
Tjejen säger att hon inte förmådde säga till eller fysiskt visa att hon inte deltog frivilligt när killen gav henne oralsex. Hon säger att hon blev passiv.
Inget våld, inget hot, ingen utsatt situation. Inga vittnen och ingen teknisk bevisning. 2 versioner är det enda vi har. Tjejen har berättat för en kompis. Alltså ord mot ord.

1.Rätten som ska döma består av Humbug, Pipsi och Tomatkungen.
2. Rätten består av bokstavskombinationen, Anders och Guzman

Tror du att utfallet skulle bli detsamma i de 2 rättegångarna som behandlar samma fall?

Vi säger att vi byter plats på Pipsi och Guzman.
Skulle utfallet från rättegången bli desamma?

Frågorna lyder alltså: Tror du att skuldfrågan skulle bedömas på samma sätt i de två rättsalarna med ovanstående förutsättningar?
Förutom att vi har era erkännanden då.

Och du har in absurdum försökt få mig att döma för våldtäkt där ingen våldtäkt skett utan endast helt normalt samtyckande sex förekommit.
Senast redigerad av Pipsi 2026-07-28 kl. 20:54.
Citera
2026-07-28, 20:52
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja fråga dig en sak. Låt säga att vi har ett fall med en killes beskrivning och en tjejs beskrivning.

Tycker du att det borde bli samma utgång av fallen oavsett om fallet tas upp i Lund, Visby, Stockholm, Östersund o.s.v.?

Här beskrivs i BRÅs rapport att det mer eller mindre är ett lotteri om det ska bli friande eller fällande domar.

Så vi skall tolka ditt svar som att du inte klarar av att hitta en enda dom?
Citera
2026-07-28, 20:53
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej, det krävs extrem otur när man tänker om man tolkar det som att något som helst sexuellt intresse finns

Men Jocke, hur många tror du tolkar flera nej till att någon vill bli torrknullad på toa?

Någon som dessutom varken i ord eller aktiv handling visat något intresse?

De hade nyss hånglat.

Så med din logik så kan man ju tolka ett ja till något som ett ja till allt annat. För jävligt om man ska straffas i rätten om man följt din logik.
Citera
2026-07-28, 20:54
Medlem
Citat:
Kör väl en gång till.

Fast inget av det du postar påstår att någon döms enbart på ord mot ord.
Citera
2026-07-28, 20:55
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Så vi skall tolka ditt svar som att du inte klarar av att hitta en enda dom?

Jag förstår att du inte vill ta in vad de som faktiskt har gått igenom massor av domar och har praktisk erfarenhet o kunskap om hur lagen praktiserat uti domstolarna.

Det är ju lustigt att du skulle bli mer övertygad om ifall jag plockar fram ett fall där jag anser att det jag påstår stämmer än att lyssna på vad expertisen säger som har granskat massor av fall.

Det säger nog det mesta om ´hur oärlig du är i den här debatten.
Citera
2026-07-28, 20:56
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Fast inget av det du postar påstår att någon döms enbart på ord mot ord.

Vad fan betyder det då när det bara finns muntlig bevisning!!!!!! MUNTLIG kan det översättas till ord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in