Citat:
Ursprungligen postat av
gum69mo
Och ändå förstår inte du med flera medelålders män här varför det är bäst att fråga rakt ut om man får föra/trycka in nåt i en tjejs/kvinnans kropp om man är osäker.
Så du förstår inte heller att vid tyst samtycke kan man inte vara helt säker? Det är ett risktagande att vara den som tar initiativ. Förstår du det?
Förstår du även att det faktiskt inte ens är säkert att en persons svar betyder att det är vad personen egentligen skulle vilja svara? Jag har försökt att länka till uppsatser/studier som visar på intervjuade kvinnors egna utsagor om att de själva många gånger egentligen inte riktigt vet vad de vill eller inte när de är mitt uppe i en sexuell situation. Att de själva vittnar om att de tycker att det är svårt att kommunicera samtycke.
Vi kan ta det enklaste exemplet på den vanligaste fråga vi får?
-Hej gun69mo, hur är det?
-Det är bra (så svarar du nog nästan alltid fastän det inte förhåller sig som så).
Hur många gånger har du ljugit för en väninna om att hon ser bra ut i ett klädesplagg?
Har du svarat att maten var god fastän du inte tyckte det.
Jag vill bara påvisa att även om du har frågat så kan du inte veta säkert om svaret är ärligt.
Hur kan man då vara 100% säker om man inte ens frågat? (Det är inte olagligt att inte fråga) Det är väldigt vanligt att man inte frågar. Det är normalt beteende.
Du kan
känna dig säker på att du uppfattat att du har samtycke
men inte veta säkert.