2026-07-28, 07:54
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Pipsis svar på ett givet scenario där killen säger sig upplevt samtycke hela tiden och tjejens berättelse är samstämmig till största del men där hon säger att en sekvens med bakifrånsex inte var samtyckt av henne. Tjejen säger att han höll för hårt i hennes höft och att hon inte förmådde sig att säga ifrån eller fysiskt göra något. Hon säger att hon frös till. Hon säger att han var längre än henne. Hon har anmält våldtäkt, varit på undersökning och berättat för en kompis.

Hennes svar är alltså att killen inte borde kunna dömas utifrån ovan scenario.

Citat:
Exakt!
Han har hela tiden uppfattat att samtycke deras berättelser är samstämniga förutom att hon en kort sekvens kände sig i underläge av nån jävla anledning trots att inget brottsligt hade hänt.
Din egen berättelse.
Citera
2026-07-28, 08:03
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det kom en artikel i GP här nyligen om Alicia och andra kvinnor som lever med penisskräck.

https://www.gp.se/livsstil/alicia-levde-med-penisskrack.809b35b6-f3ec-4467-80e5-6643ec3cfb66

Den är förstås låst, men för att förstå de här frågorna om samtycke och dessa debattörers föreställningar om frågan rätt är det ett centralt begrepp. Trots att det kan verka helt bisarrt, men det är också för att läget verkligen är bisarrt.

Många som engagerar sig i det här bär på trauman eller psykiska problem som gör att de omfattar en världsbild där de faultläget är att mannens intrång i kvinnan genom penetration och utlösning är ett övergrepp som sådant och som enbart kan tolereras som företeelse under speciella omständigheter. Det är förklaringen till de historier du anmärker på. Det handlar om djupa störningar i det normala sexlivet. Tyvärr har dessa föreställningar ätit sig in i även de politiska feministiska idéerna och fått en fernissa av normalitet, trots att det är djupt störda tankar och inte har med normalitet och frisk sexualitet att göra.

Från dessa extrema politiska tankar har dessa föreställningar genom politisk påverkan från politiska påverkansrörelser inom rättsväsendet bisarrt nog kommit att bli rådande som juridisk norm och av fega och medlöpande jurister accepterat som juridiskt normalläge. Vi har därmed kommit att leva med en situation där felaktiga och sjukliga föreställningar om sex är grunden för rättvisan.

Det handlar alltså om ett fullt utvecklad kejsaren är naken - läge där det onormala blivit normen.

Tack för ditt inlägg. Det fetade har jag försökt lyfta fram som en teori jag har att just på grund att vi av biologin är skapade som så att det är mannen som penetrerar så upplevs det som att en kvinna "offrar" mer i sexet än vad en man gör. Att mannen gör ett intrång/ett utnyttjande av kvinnans kropp men att tanken åt andra hållet inte finns. Hoppas du förstår vad jag menar.
Jag tror du har helt rätt i vad du skriver i ditt inlägg. Det skulle vara intressant att läsa mer om det här om det finns någon forskning/studier kring detta.
Citera
2026-07-28, 08:07
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Nej hon behöver verkligen inte vara dyngsur eller be om kuk för att vilja ha sex.

Men OM hon är dyngsur i fittan, stönar och ber om kuk med benen på vid gavel och det rinner saliv av upphetsning så kan du utgå från att du har samtycke.

Är det ÄNDÅ nåt som skaver som gör att du blir osäker på om hon verkligen vill ha sex med dej så avstå eller checka av.

För att säga Jag vet inte om jag hade samtycke eller inte är ingen bra strategi när polisen frågar.

Problemet är inte de uppenbara signalerna. Det borde du ha förstått vid det här laget.
Citera
2026-07-28, 08:10
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Men sluta nu Jocke. Någon gång kan du väl åtminstone försöka svara på en fråga.

Kan eller kan du inte påvisa en enda dom baserad enbart på de premisse du anger.

Det är en ja eller nejfråga. Det borde du klara av att svara på.

Jag har ju försökt att svara dig flera gånger utan att du förstår något. Advokaterna som har varit med i många rättegångar själva och som naturligtvis i sitt yrke läst många andra domar uttrycker att de upplever omvänd bevisbörda i dessa fall.

Jag har också frågat dig hur du tycker att man kan komma fram till att det är ställt utom rimligt tvivel att det en tjej säger hon upplevt är sant när det enda som finns är hennes berättelse och killens berättelse?

Dessutom är det nog som så att det som idag räknas som våldtäkt om du läser lite domar själv i majoritetens ögon inte tänks på som våldtäkt.
Citera
2026-07-28, 08:22
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Du godtar inte domar som bevisade bortom rimligt tvivel.

Vi prövar så här istället som jag vet att en annan användare har provat med dig. Får se om du gör det med mig istället.

En tjej och en kille har haft sex. Hon säger att sekvensen när killen slickade henne inte var samtyckt men killen säger att han hade samtycke.

Ord mot ord. Våldtäkt eller inte våldtäkt? Svara bara kort.
Citera
2026-07-28, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Problemet är inte de uppenbara signalerna. Det borde du ha förstått vid det här laget.
Exakt! Så länge du går på de oproblematiska uppenbara signalerna och frågar eller avstår på de mer problematiska icke-uppenbara så har du förbättrat dina chanser med 1000% när polisen frågar.

Inget mumlande om att Nä det var inga uppenbara signaler att hon ville.
Citera
2026-07-28, 08:49
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Exakt! Så länge du går på de oproblematiska uppenbara signalerna och frågar eller avstår på de mer problematiska icke-uppenbara så har du förbättrat dina chanser med 1000% när polisen frågar.

Inget mumlande om att Nä det var inga uppenbara signaler att hon ville.

Jag vet att du inte förstår men för din egen skull har jag sagt att du nog inte bör skriva i den här tråden.
Citera
2026-07-28, 09:00
Medlem
Citat:
Jag vet att du inte förstår men för din egen skull har jag sagt att du nog inte bör skriva i den här tråden.
Men få har du i a f lärt dig att Jo man KAN med 100% veta att man visst har samtycke, nåt du påstod var omöjligt!

Och vet man inte till 100% kan man avstå som jag gör.
Eller fråga, som jag inte gör.

Och har man bara blivit grundlurad till att tro att de vill ha sex med en trots att de egentligen inte alls vill, ja, det vore ju tråkigt. Men det har ju inget med samtyckeslagen att göra.
Citera
2026-07-28, 09:07
Medlem
Citat:
Tack för ditt inlägg. Det fetade har jag försökt lyfta fram som en teori jag har att just på grund att vi av biologin är skapade som så att det är mannen som penetrerar så upplevs det som att en kvinna "offrar" mer i sexet än vad en man gör. Att mannen gör ett intrång/ett utnyttjande av kvinnans kropp men att tanken åt andra hållet inte finns. Hoppas du förstår vad jag menar.
Jag tror du har helt rätt i vad du skriver i ditt inlägg. Det skulle vara intressant att läsa mer om det här om det finns någon forskning/studier kring detta.

Och ändå förstår inte du med flera medelålders män här varför det är bäst att fråga rakt ut om man får föra/trycka in nåt i en tjejs/kvinnans kropp om man är osäker.
Citera
2026-07-28, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Och ändå förstår inte du med flera medelålders män här varför det är bäst att fråga rakt ut om man får föra/trycka in nåt i en tjejs/kvinnans kropp om man är osäker.
Jo förstår du, man kan enligt den ALDRIG vara säkra på om man får trycka in nåt så det är lika bra att trycka in trots att man inte vet.
Citera
2026-07-28, 09:19
Medlem
Citat:
Jo förstår du, man kan enligt den ALDRIG vara säkra på om man får trycka in nåt så det är lika bra att trycka in trots att man inte vet.

Ja helt otroligt….
Citera
2026-07-28, 11:14
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo

Citat:

Man trycker ju inte in den utan förvarning. Det är hundra steg innan där man kysser, smeker och trappar upp intimiteten. Varenda av dessa hundra steg behöver man ha samtycke till. Sedan behöver man veta att samtycke finns under hela sexet, alltså kanske 500 penetrationer. Mannen gör alltså kansle 1000 handlingar som vartenda ett skulle kunna utgöra en våldtäkt enligt lagen. Ovanpå det räcker det med enbart muntlig bevisning. Att hävda att detta inte är rättsosäkert och godtyckligt är lögn. Särskilt jämfört med att det tidigare krävdes att kvinnan sa nej eller stopp. Ett enkelt ord. Går inte att misstolka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in