2026-07-22, 13:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Att du inte förstår dig på psykologiska effekter framstår väldigt tydligt.

Säker på att du inte är autistisk?

Vi kan väl träffas så får du avgöra själv. Ditt svar visar med all tydlighet det jag hävdat i flera fall att den där skrivelsen i lagen som handlar om att ett offer ska agera traumatiserat kan man lika gärna stryka i lagtexten för när man har läst fall så antingen tar man ingen hänsyn till det alls eller så tolkar man alla typer av reaktion som en psykologisk reaktion på det de påstås ha varit med om. Alla olika sorters reaktioner tolkas till "offrets" fördel. Den skrivelsen kan tas bort och vittnesuppgifter om reaktioner är totalt onödiga. Läs lite fall själv så ska du få se.
Citera
2026-07-22, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag hade framförallt Epsteinfallet i huvudet när jag skrev det. Ingen blev dödad i den härvan, ändå kallar de sig "Epstein survivors". Om du var med i Estoniakatastrofen eller 9/11 kan du rimligtvis kalla dig för överlevare eftersom massa folk dog där, men när man använder den termen där det inte hör hemma så gör man det för att man vill vara ett större offer än man är. Epstein var inte ens pedofil men det epitetet används ändå, återigen för att få en dålig situation att verka värre än den var, för att maximera offerskapet.

Jag stör mig på att man tjänar på att visa sig svag och ömtålig, framförallt i offentligheten. Det ger uppmärksamhet och fejkad sympati, "styrkekramar" och liknande. Det är inte sunt. Hur man formulerar sina upplevelser för sig själv har betydelse på riktigt, och säger alla till dig att du är ett offer utsatt för ett hemskt övergrepp så börjar du till slut tro på det. Inlärt offerskap är ett reellt problem idag och jag ser det överallt.

Om du blev fingerpullad av killen du hånglade med på fyllan i gymnasiet innebär inte att du blev våldtagen. Och att ditt ex var ett svin betyder inte att han var narcissist eller att du var utsatt för psykiskt våld. Det betyder på sin höjd att du var svag och korkad, och det är inte egenskaper som borde hyllas.

Samhället har blivit mjukare, med en större fokus på omsorg istället för ansvar. Konflikträdsla som religion. Sverige är det mest feminina landet i världen. Statsapparaten och offentlig sektor domineras av kvinnor, skolor, universtitet och domstolar också. Det är därför vi får dessa orwellianska lagar som ploppat upp de senaste tio åren. Kvinnor klarar inte av att sköta detta, omsorgsinstinkten är för stark och det blir bara fel när man ska styra ett land. Du får gå tillbaka till 50-60talet för att hitta något som såg förhållandevist maskulint ut i jämförelse. Men det är ett ämne för en annan tråd.

Epsteinfallet är gigantiskt och långt ifrån alla dokumenten är släppta än. Det finns sammanlagt 6 miljoner dokument rörande Epsteinfallet. Men du syftar på de som blev groomade/sålda/utsatta för traffiking som barn, som nu är vuxna och kallar sig för "surviviors"?

Håller med dig om att det finns riktiga offer och människor som osunt så börjar identifiera sig som offer och inte förmår ta sig ur den identiteten/offerskapet för resten av livet. De har inte förmågan eller viljan att ta sig vidare och utveckla en mer självtständig identitet. Följden blir att de blir mer och mer passiva och ovilliga till att ta ansvar för att komma loss, de har funnit trygghet och värme i offerskapet. Jag ser det också överallt, allt från palestinierna till vuxna män och kvinnor här hemma.

Å ena sidan finns det tex ex-makar av båda könen som anklagar varandra/den andre för att vara "narcissist" väldigt lättvindigt ja.

Å andra sidan finns det verkliga offer för narcissister och våldtäkt. Och nej, inte pga att de var "svaga och korkade".....

Sista stycket håller jag inte med dig om. Jag ser tex inte konflikträdsla som en typisk kvinnlig egenskap. Gällande att ett stort antal kvinnor återfinns inom statsapparaten, offentlig sektor, skolor, universtitet och domstolar säger jag bara att kvinnor är exakt där de ska vara.

Jag förmodar att du syftar framförallt på kriminalvården, invandringen och det allmänna "daltandet". Tro mig, jag skulle gärna se att pedofiler, gängtoppar med flera arkebuserades på torgen runtom i landet. Men allmänt gällande skärpta straff och sätta barn i fängelse osv visar tyvärr mycket forskning runtom världen att det inte löser de grundläggande problemen. Bland annat en totalt misslyckad integration är grunden till mycket av den kriminalitet vi ser idag. Nedmonterad psykiatri, ålderdomlig drog/missbruks- politik, kraftiga nedskärningar inom vård och skola är andra delar som ligger i grunden. Men som sagt, ämnen för en helt annan tråd och forum.

Känner du ett stort behov av att simplifiera din omvärld och människorna i den? Genuin fråga.
Senast redigerad av gum69mo 2026-07-22 kl. 13:49.
Citera
2026-07-22, 13:40
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag hade framförallt Epsteinfallet i huvudet när jag skrev det. Ingen blev dödad i den härvan, ändå kallar de sig "Epstein survivors". Om du var med i Estoniakatastrofen eller 9/11 kan du rimligtvis kalla dig för överlevare eftersom massa folk dog där, men när man använder den termen där det inte hör hemma så gör man det för att man vill vara ett större offer än man är. Epstein var inte ens pedofil men det epitetet används ändå, återigen för att få en dålig situation att verka värre än den var, för att maximera offerskapet.

Jag stör mig på att man tjänar på att visa sig svag och ömtålig, framförallt i offentligheten. Det ger uppmärksamhet och fejkad sympati, "styrkekramar" och liknande. Det är inte sunt. Hur man formulerar sina upplevelser för sig själv har betydelse på riktigt, och säger alla till dig att du är ett offer utsatt för ett hemskt övergrepp så börjar du till slut tro på det. Inlärt offerskap är ett reellt problem idag och jag ser det överallt.

Om du blev fingerpullad av killen du hånglade med på fyllan i gymnasiet innebär inte att du blev våldtagen. Och att ditt ex var ett svin betyder inte att han var narcissist eller att du var utsatt för psykiskt våld. Det betyder på sin höjd att du var svag och korkad, och det är inte egenskaper som borde hyllas.

Samhället har blivit mjukare, med en större fokus på omsorg istället för ansvar. Konflikträdsla som religion. Sverige är det mest feminina landet i världen. Statsapparaten och offentlig sektor domineras av kvinnor, skolor, universtitet och domstolar också. Det är därför vi får dessa orwellianska lagar som ploppat upp de senaste tio åren. Kvinnor klarar inte av att sköta detta, omsorgsinstinkten är för stark och det blir bara fel när man ska styra ett land. Du får gå tillbaka till 50-60talet för att hitta något som såg förhållandevist maskulint ut i jämförelse. Men det är ett ämne för en annan tråd.
Att vara en överlevare är att kunna leva vidare trots svåra trauman. Långt ifrån alla trauman är fysiska.
Citera
2026-07-22, 13:47
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Vi kan väl träffas så får du avgöra själv. Ditt svar visar med all tydlighet det jag hävdat i flera fall att den där skrivelsen i lagen som handlar om att ett offer ska agera traumatiserat kan man lika gärna stryka i lagtexten för när man har läst fall så antingen tar man ingen hänsyn till det alls eller så tolkar man alla typer av reaktion som en psykologisk reaktion på det de påstås ha varit med om. Alla olika sorters reaktioner tolkas till "offrets" fördel. Den skrivelsen kan tas bort och vittnesuppgifter om reaktioner är totalt onödiga. Läs lite fall själv så ska du få se.

Ja eftersom det finns lika många olika slags reaktioner som det finns offer.

Du borde läsa psykotraumatologi. Riktigt intressant ämne.
Citera
2026-07-22, 13:48
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Vilka "goda grunder"? Ett paralyserad offer, kan inte en normal person på "goda grunder" se som samtyckande. Det märks ju att något är off med offrets passivitet.

Du kan läsa vad jag citerat tidigare. Det är inte alls ovanligt att kvinnor inte passiva roller i en sexakt. Inte ovanligt över huvud taget. Paralyserade....jisses att du alltid måste ta i.
Citera
2026-07-22, 13:50
Medlem
Citat:
Du kan läsa vad jag citerat tidigare. Det är inte alls ovanligt att kvinnor inte passiva roller i en sexakt. Inte ovanligt över huvud taget. Paralyserade....jisses att du alltid måste ta i.

Detta har vi andra bemött hundratals gånger.
Citera
2026-07-22, 13:50
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
1. Det är ju att hon vet och märker att kondomen inte är på, som gör att hon inte längre samtycker till samlaget = våldtäkt. Och att bli våldtagen på detta sätt ger henne ångest. Fattar du bättre då?

2. Killen märker inte att kvinnan ljuger om p-piller. Och har därför glatt ovetandes ett frivilligt samlag, med samtycke = inte våldtäkt.

3. Skillnad är om mannen under pågående samlag får veta att kvinnan ljugit om p-piller och han är fastbunden och kan inte ta sig loss och hon fortsätter rida honom mot hans vilja/mot hans samtycke. Ja, då är det våldtäkt.

Jag tvivlar starkt på att du förstår detta, trots att jag är hur jädra tydlig som helst. Du bara tramsar likt ett troll.

Det är ju att hon vet och märker att kondomen inte är på, som gör att hon inte längre samtycker till samlaget. Är det dina ord?
Citera
2026-07-22, 13:53
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det är ju att hon vet och märker att kondomen inte är på, som gör att hon inte längre samtycker till samlaget. Är det dina ord?

Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Detta har vi andra bemött hundratals gånger.

Det skulle naturligtvis stå intar passiva roller
Citera
2026-07-22, 13:55
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Ja eftersom det finns lika många olika slags reaktioner som det finns offer.

Du borde läsa psykotraumatologi. Riktigt intressant ämne.

Så då håller du med om att den skrivelsen och alla vittnesmål om detta är helt irrelevant och kan från och med nu strykas. Bra. Deras reaktioner kan inte tas med som bevis.
Citera
2026-07-22, 13:57
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Förklara nu hur man kan uppfatta samtyckessignaler som inte finns.

Hallucinerar du?

NÄR satte du på en person senast utan att veta om svaret på frågan blivit Ja?

Har du läst citatet och det fetade i citatet? Vad står det där?
Citera
2026-07-22, 14:02
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Här kan alla se vad TomatKungen skriver? Inlägg #4539

Citat:
1. Det är ju att hon vet och märker att kondomen inte är på, som gör att hon inte längre samtycker till samlaget = våldtäkt. Och att bli våldtagen på detta sätt ger henne ångest. Fattar du bättre då?

2. Killen märker inte att kvinnan ljuger om p-piller. Och har därför glatt ovetandes ett frivilligt samlag, med samtycke = inte våldtäkt.
Citera
2026-07-22, 14:14
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Så då håller du med om att den skrivelsen och alla vittnesmål om detta är helt irrelevant och kan från och med nu strykas. Bra. Deras reaktioner kan inte tas med som bevis.
Jag håller inte med dig om något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in