2026-07-28, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det är ju just exakt det här jag vi opponerar oss emot hela tiden. Precis det du skriver. Om killen på rimliga grunder säger sig ha uppfattat det hela som samtyckt från tjejen anser inte vi att han har begått en våldtäkt och ska således inte dömas till 3 års fängelse, högt skadestånd och ett livslångt stigma som våldtäktsman.

Det var lite uppfriskande att du kom med svaret vi velat få hela tiden sida ut och sida in.
Exakt!

Så du kan lägga ner dina idiotpåhittade idiotscenarior där normalt samtyckande sex enligt din idiottolkning av lagen bör leda till 3 års fängelse högt skadestånd och ett livslångt stigma som våldtäktsman.
Citera
2026-07-28, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Man trycker ju inte in den utan förvarning. Det är hundra steg innan där man kysser, smeker och trappar upp intimiteten. Varenda av dessa hundra steg behöver man ha samtycke till. Sedan behöver man veta att samtycke finns under hela sexet, alltså kanske 500 penetrationer. Mannen gör alltså kansle 1000 handlingar som vartenda ett skulle kunna utgöra en våldtäkt enligt lagen. Ovanpå det räcker det med enbart muntlig bevisning. Att hävda att detta inte är rättsosäkert och godtyckligt är lögn. Särskilt jämfört med att det tidigare krävdes att kvinnan sa nej eller stopp. Ett enkelt ord. Går inte att misstolka.

Ja precis. Man agerar på samtycke. Är hon kåt och villig vet man att hon inte är avtänd och ovillig.

Eller visstja. Näää man kan inte ALLS vara säker på att hon är kåt och villig så då är det lika bra att stoppa in den ändå .
Senast redigerad av Pipsi 2026-07-28 kl. 11:37.
Citera
2026-07-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Man trycker ju inte in den utan förvarning. Det är hundra steg innan där man kysser, smeker och trappar upp intimiteten. Varenda av dessa hundra steg behöver man ha samtycke till. Sedan behöver man veta att samtycke finns under hela sexet, alltså kanske 500 penetrationer. Mannen gör alltså kansle 1000 handlingar som vartenda ett skulle kunna utgöra en våldtäkt enligt lagen. Ovanpå det räcker det med enbart muntlig bevisning. Att hävda att detta inte är rättsosäkert och godtyckligt är lögn. Särskilt jämfört med att det tidigare krävdes att kvinnan sa nej eller stopp. Ett enkelt ord. Går inte att misstolka.

Just därför som samtyckeslagen kom till eftersom sovande, däckade, vissa funktionsnedsatta, avsvimmade, kvinnor som ligger i koma, osv inte kan säga "nej" eller "stopp".

Utöver detta blev/blir kvinnor våldtagna trots att de sa "nej". Våldtäktsmannen hävdade bara att han inte hade hört eller att hon gjort tillräckligt med motstånd och att han därför inte kunnat veta.
Senast redigerad av gum69mo 2026-07-28 kl. 12:36.
Citera
2026-07-28, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Nej, återigen, du behöver varken FUP eller tidningsartikel. Du och jag är bara två idioter på ett anonymt forum, inget står på spel här, detta är ett safe space..

Utgå från det här:

Hur ska vi döma?

Det går inte att dömma på de uppgifterna, anmälan skulle bli nerlagd
Citera
2026-07-28, 12:55
Medlem
Citat:
Då kan väl du vara så vänlig och tala om vad det är i domarna som gör att det är ställt bortom allt rimligt tvivel?

Du kanske borde läsa några domar?

Det är nog mer informativt än slumpmässiga Facebook kommentarer. Och än dina tänk om scenarion.

Vet du ens vad bortom rimligt tvivel innebär Jocke?
Citera
2026-07-28, 12:57
Medlem
Citat:
Ni kallar ju de advokater som jag refererar till i videos som kreti o pleti. Att man inte kan lyssna på dem.
Du tänker ju att du och gun69mo, Pipsi, TomatKungen, Cinmik vet er om det här än erfarna advokater som arbetar med det här i rättegångar i praktiken.

Känns inte som att du är rätt person man ska lyssna på.

Men Jocke, nu far du med osanning igen. Jag skrev att du tar Facebook kommentarer från kreti och pleti som en absolut sanning.

Varför är du oärlig?
Citera
2026-07-28, 13:00
Medlem
Citat:
Och gun69mo blev helt till sig och började skriva helt vansinniga saker då hon inte kunde bemöta kommentarerna.

Kan du berätta vad vitsen med att bemöta en massa Facebook kommentarer?

Är du verkligen så desperat att du hänvisar till kreti & pleti på Facebook som en trovärdig källa.

Gösses.
Citera
2026-07-28, 13:00
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Ja precis. Man agerar på samtycke. Är hon kåt och villig vet man att hon inte är avtänd och ovillig.

Eller visstja. Näää man kan inte ALLS vara säker på att hon är kåt och villig så då är det lika bra att stoppa in den ändå .

Så är 1000 beslut enklare att ta än 1?

Ta reda på om alla 1000 saker man gör kräver samtycke är lika enkelt som att sluta allt man gör när man får 1 nej?

Anser du 1000 vara mindre än 1?
Citera
2026-07-28, 13:01
Medlem
Citat:
Visa något inlägg där jag skrivit det du insinuerar.

Jag har inte insinuerat något, jag ställde en rak fråga.

Återigen, varför är du oärlig och försöker fula trick?

För att du inte kan/vill svara på frågan?
Citera
2026-07-28, 13:05
Medlem
Citat:
Det är ju ett i stort sett identiskt scenario med toasex fallet och därför väldigt relevant i vår diskussion. Och det vet du. Det är därför som du inte törs svara på frågan.

Frågan löd så här

Återigen, ingen likhet alls.

Och hur liknar ditt hittepå scenario det som hände på Munkkällaren i Visby?

Vi har alla kända fakta i det fallet. Varför vill du hellre hitta på scenarion än att hålla dig till fallet där alla fakta är kända?
Citera
2026-07-28, 13:06
Medlem
Citat:
Vi prövar så här istället som jag vet att en annan användare har provat med dig. Får se om du gör det med mig istället.

En tjej och en kille har haft sex. Hon säger att sekvensen när killen slickade henne inte var samtyckt men killen säger att han hade samtycke.

Ord mot ord. Våldtäkt eller inte våldtäkt? Svara bara kort.

Löjlig fråga som inte går att svara på.

Varför fjolla runt med alla dina scenarion när det finns 140 domar?
Citera
2026-07-28, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi

Det är inte fullt så enkelt. Vissa kvinnor är passiva hela akten igenom och låter inte mycket. Det finns inte några tydliga signaler.

Andra kvinnor ger motstridiga signaler. Kan stöna samtidigt som hon ger signaler att hon upplever smärta.

I vissa fall så kan det finnas signaler på upphetsning och vilja. Och samtidigt signaler på att inte vilja.

Och att vara kåt innebär att det troligtvis kommer finnas en viss bias i att se de signaler som är positiva. Och att missa de som kan tolkas negativa.

Det finns några sätt att komma runt det här. Jag kan några av dem. Men jag är en medelålders storknullare som studerat mänskliga biases och bedömningar och beslutsfattare.

Har du den kunskapen? Hur många unga män och kvinnor tror du har den kunskapen och förmågan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in