2026-07-27, 09:45
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag anser att det är minst lika tydligt som när någon säger "stopp". Tom. Tydligare! Ett kroppsspråk som visar "jag vill inte" visas ju med hela kroppen.

Om hon drar ihop sina särade ben, så att du inte ska kunna komma åt. Är jädrigt tydligt att hon inte vill.

Ok, gäller det alltid menar du? Att kroppsspråk är tydligare än när någon säger "stopp"?
Citera
2026-07-27, 09:51
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Som sagt, helt meningslöst.

Din närvaro här är meningslös.
Citera
2026-07-27, 09:52
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag noterar att du inte kan svara/argumentera kring den här frågan.

Den andra frågan utgår ifrån ditt uttalande att bara genom att ha sex är mani en utsatt situation.

Kan du förklara för mig varför man inte kan diskutera orimligheten i att en tjej som inte befinner sig i en våldsam situation, hon har inget hot mot sig och befinner sig inte heller i en utsatt situation, inte gör någonting för att försöka undvika att bli utsatt för detta hemska vidriga och efteråt traumatiserande brottet?

Är båda könen i en lika utsatt situation när de har sex? Vi talar alltså fortfarande om situationer där inget våld, hot eller utsatt situation förekommer. (här talar man ju redan i lagen om icke förekommande utsatthet). Men jag antar att du menar en annan sorts utsatthet.
Menar du att istället för att killen ska inhämta samtycke så är det upp till tjejen att protestera?

(Och jag har inga som helst problem med att besvara inlägg men jag gör det när jag kan och vill.)
Citera
2026-07-27, 09:52
Medlem
Citat:
Jag skulle nästan vilja påstå att du är sjukt hjärntvättad.

Här tar du återigen upp fall där de kört upp en bilnyckel i fittan och personer som varit nersupna eller nerdrogade.

Och du tar fortfarande upp fler o fler faktorer som ska visa på att hon är villig. Om du ska bocka av alla de där kriterierna du skriver upp då blir det inte mycket sex av, och om de ska bli av så kommer det ta tid. Som jag skrivit till dig så är långt ifrån all samtyckande sex den där rosenskimrande romantiska tidskrävande akten som du tycks tro, De tillfällena är enligt min mening väldigt få.

Så här säger BRÅ angående oaktsamma våldtäkter.

Snarare du som är sjukt hjärntvättad i din egen paranoia.
Citera
2026-07-27, 09:55
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Jag har flera gånger beskrivit vad jag anser att passivitet kan vara och det finns ingenting som talar om att passivitet talar emot att en person deltar frivilligt.
Det jag vänder mig emot är att när ni beskriver passivitet så säger ni att personen ligger som en död sill eller stel och paralyserad av skräck. Detta är inte den bilden jag får när jag hör ordet passivitet.

Låt säga att en tjej/kvinna ligger still på rygg med slutna ögon när killen/mannen ger henne oralsex. Hon stönar inte och rör sig inte speciellt mycket och hon talar inte om hur skönt det är eller att hon inte vill. Hon är tyst, blundar och är fokuserad i tankarna på vad som sker. Eller så kanske hon ligger o fantiserar.

Vad är det i ovan beskrivning som talar mer för att det är ofrivilligt från hennes sida än att hon deltar frivilligt och ligger still och fokuserar och är passivt undergiven och gillar att ta emot?

Om en kille med rimlighet kan ha antagits haft samtycke, det vill säga det inte är orimligt att han har uppfattat som samtycke funnits (det vill säga uppsåt saknas) så anser jag att det skulle vara fel att döma honom för våldtäkt till 3 års fängelse, livslångt stigma och högt skadestånd.

Var det hyfsat tydligt ändå?
Jag frågar eftersom det här i tråden verkar finnas olika grader av passivitet.
Citera
2026-07-27, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Ok, gäller det alltid menar du? Att kroppsspråk är tydligare än när någon säger "stopp"?

Varför vill du förvränga saker?

Detta skrev jag:

Om en kvinna ligger stel som en pinne, kniper ihop sina ben, så att du inte kommer åt hennes vagina och har uppspärrade ögon. Så är kroppsspråket minst lika tydligt som om hon hade sagt "stopp".

Men du kanske inte håller med?
Citera
2026-07-27, 09:56
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Så du menar att det är ett konsensus? Fast kanske int3 så konstigt när du tolkar ett flertal nej som ett ja.

Så vi kan konstatera att du inte på något vis kan bevisa ditt påstående?

Sluta kräv omvänd bevisbörda nu Jocke.

Att du uppfattat det som att jag kräver (vill extremt mycket) att det ska vara omvänd bevisbörda i dessa mål vi diskuterar borde omyndigförklara dig. Helt otroligt.
Citera
2026-07-27, 09:57
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
.
Vad är samtycke enligt dig?

Vad är bristande samtycke enligt dig?

Vad är våldtäkt enligt dig?
Citera
2026-07-27, 09:59
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Det gör generellt en skillnad. Att bli utsatt för en klassisk våldtäkt där hot manipulation våld etc inför har tex en högre risk för ptsd.
I alla fall om en jämför med fall där tex en kondom inte använts.

Du talar om saker du uppenbarligen inte har koll på.
Jodå, jag har verkligen koll.
Citera
2026-07-27, 10:00
Medlem
Citat:
Jag tror vi här (det fetade) har en av de stora anledningarna till att vi inte förstår varandra. Det verkar som att du tror att alla fall där någon dömts är fall där de helt spontant kör upp något i någons fitta.
Du tror att vi tycker att det är OK att göra så. Du har inte förstått någonting av vår argumentation.

Det klart att det är spontant sex om man sitter vid ett bord för att äta och detta leder till en sexuell situation!. Eller tror du att de hade kommit överens om det innan? Även om det är spontant så behöver det inte innebära att det inte är samtyckt.

Kära du. Se den röda tråden. Vi diskuterade här Anders skryt över sin otrohet. Det var en specifik situation som diskuterades.
Citera
2026-07-27, 10:00
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Snarare du som är sjukt hjärntvättad i din egen paranoia.

Som vanligt kan du inte bemöta det jag påvisar för dig. Vad är dina kommentarer kring BRÅS slutsatser?
Citera
2026-07-27, 10:01
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Du berättade din lilla historia förut som att du spontant och plötsligt började fingerpulla henne under bordet med din flickvän mittemot. Nu har du ändrat historien till något icke spontant, för nu har hon: skrattat åt dina skämt samtidigt som hon tar på dig och smeker dig tom. under bordet. Och ni håller varandras fingrar. Du lägger handen på hennes lår och vandrar upp. Allt detta är ett icke spontant förspel, där ni båda utbyter samtycke till varandra som leder till fingerpullandet. Du utelämnade detta förspel totalt I din första version av din fantasi. Kräftskiva som unga, jojo... 🤣🤣

Det är just i förspel man hela tiden checkar av den andra partens reaktioner och om man fortsatt har samtycke. Förstår man inte kroppsspråk, så får man fråga. Svårare än så är det inte med att inhämta samtycke! Busenkelt!

Men om man spontant och plötsligt kör upp fingrar I någons underliv, utan något som helst förspel. Då kan man nästan räkna med en våldtäktsanmälan!

I övrigt verkar du vara en jädrigt osympatisk individ som var otrogen mot din flickvän när hon satt mittemot dig. Och nu skryter om hur du fick fingerpulla den andra unga kvinnan, när din ovetandes flickvän satt mittemot. Lite psykopatvarning över dig, faktiskt. Men detta begriper du inte själv!

Men om vi vänder på det. Din flickvän sitter mittemot dig på "kräftskiva". Du är kär i henne. En ung snygg man sitter bredvid henne. De skrattar åt varandras skämt och du ser att han tar på hennes axel vid skratt. Ett tag är de helt tysta, men din flickvän ler och ser mycket nöjd ut. Och mannen ser desto mer nöjd ut, ser ut som han får orgasm rentav. Vad tänker du då? Att han verkligen älskar kräftor så mycket att det går för honom? Eller att din flickvän gör det skönt för honom under bordet? Och ja: givetvis märker fler i sällskapet det hela. Men är diskreta och tänker "stackars Anders...". Du och din flickvän håller sedan hand. Samma hand som hon inte har tvättat... flera år senare skryter hon om händelsen på FB. Lite psykopatvarning på en sådan kvinna. För vem fan skryter över sin otrohet? Fantiserad eller verklig.

Såklart underförstått att man inte bara sticker upp fingrarna på någon från ingenstans.

Och nej, om du röjer och super i augusti 15 pers så är det både mörkt och högljutt, vi pratar inte om en stel släktmiddag där man trycker in fingrarna spontant på sin bordsdam.

Om flickvännen gjort samma sak? Tja, hon var lika slynig och wt som jag så liknande hände. Inget jag några decennier senare grämer mig över. Blanda inte ihop mina ståndpunkter med manosfäråsikterna att tjejen ska vara oskuld och inte knulla runt. Har man varit på mottagarsidan så klagar man inte.

Du verkar inte ha erfarenhet av att festa och supa från ung ålder. Allt verkar ha gått till som sexscenen i dirty dancing för dig. Kanske därför du inte förstår hur lagen gör en del sex som tidigare var laglig nu till olaglig i praktiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in