2026-07-26, 14:21
Medlem
Onaniprodukts avatar
Är det ingen som har info om offret?
Citera
2026-07-26, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Sedan när betalar kommer ut bidrag för inköp av elsparkcyklar? Ja, de allra flesta vägar dessa fordon framförs på är kommunala.
Naturvårdsverket betalade ut bidragen till elsparkcyklarna, det ledde till att att stort gäng babbar köpte hela bunten, tog ut bidraget och sen reklamerade skiten. Tänk på det när du röstar i September, det är sånt käbbel du får med rödgrön politik.
Citera
2026-07-26, 16:32
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Då kan ni med andra ord sluta klaga på blattekids och fulla studenter.
De flesta som dör på elsparkcykel är packade genX-tjänstemän på väg hem från kickoffen.

Föga förvånande är det bara boomers som är risiga nog att lyckas dö på en elcykel.
Inte heller här är det ungdomar på trimmade fartvidunder som är källan till problemet.

Vet hut era gamla skrällen.

Det finns fall där äldre avlidit efter att ha blivit påkörda av elsparkcykel. Även ett fall där en man dog efter att ha cyklat in i en på cykelbanan parkerad elsparkcykel. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/man-avled-efter-kollision-med-elsparkcykel-nu-ar-polisens-utredning-fardig
Citera
2026-07-26, 20:47
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
Och 4600 skadade, det är ett jävla gissel ...
Nu hittade jag senaste siffrorna, för 2025. Upp 38 procent (igen) till 6 624 skadade, samt sju döda. Notera diagrammet alla, som en ökenstorm som drar in.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2026/kraftig-okning-av-antalet-elsparkcykelolyckor/

Också intressant nyansering av siffrorna där, tex att "Jämfört med 2024 har antalet omkomna och skadade elsparkcyklister i åldersgruppen 0–24 år ökat med drygt 43 procent under 2025".

Så det är ju helt uppåt väggarna. Samhällsstrategiskt hade man lika gärna kunnat dela ut köksknivar för barn på dagis att springa omkring med, och strunta i följderna.
Senast redigerad av Jordgubbe 2026-07-26 kl. 20:59.
Citera
2026-07-26, 21:01
Medlem
paddan82s avatar
[quote=Jordgubbe|95524289]
Nu hittade jag senaste siffrorna, för 2025. Upp 38 procent (igen) till 6 624 skadade, samt sju döda. Notera diagrammet alla, som en ökenstorm som drar in.

Ökenstorm var ordet! Förbjud skiten eller reglera det snabbt!
Citera
2026-07-26, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
... Sunda människor rör sig.

Antar att det är mig du peakar. Jag kom precis in efter en halvmara och har tatueringar. Själv då?

Har du en länk som stödjer logiken att de som är tatuerade åker mer elsparkcykel än personer utan tatueringar?
Citera
2026-07-26, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Ökar det i takt med användandet?

Och så vore det intressant att veta om det fortfarande är samma åldersgrupp och tidpunkt på dygnet som dominerar.

Jag tycker absolut vi ska förbjuda dom, det är ett jävla gissel. Sätter man ett regelverk på plats ska det ju övervakas, och polisen borde rimligen ha annat att göra än att kolla hjälm på fulla gubbar.

Flertalet av de döda är ju i 50årsåldern och tidpunkten är ju nattetid.
Kände personligen en sådan.Han var enligt vittne väldigt full och körde ihjäl sig på väg hem från fest!
Citera
2026-07-26, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
undrar hur många döda det blir i hela sverige i år när det dött 3 st de senaste 12 månaderna i östersund?
borde väl bli hundratals

Kommer nog tyvärr att bli flera småungar per år skulle jag tro
Citera
2026-07-26, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Naturvårdsverket betalade ut bidragen till elsparkcyklarna, det ledde till att att stort gäng babbar köpte hela bunten, tog ut bidraget och sen reklamerade skiten. Tänk på det när du röstar i September, det är sånt käbbel du får med rödgrön politik.

Sverige är ett land med mycket bidrag och kommer alltid vara och babbarna kommer alltid vara där och roffa åt sig. Gratis pengar från dumsvensken.
Citera
2026-07-26, 22:07
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yobitch123
Har du en länk som stödjer logiken att de som är tatuerade åker mer elsparkcykel än personer utan tatueringar?
Varför avkräver du mig detta, det var inte jag som lade upp det påståendet. Men eftersom du är tatuerad, idrottsintresserad, och sjukt intresserad av just detta så får du här en norsk och en amerikansk undersökning som berättar att tatueringar (trots att det numera är vanligt) är statistiskt kopplat till högre bmi, och mer riskbenägna, och allmänt osunda. Finns förstås motsägande papper och anekdoter.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29105125/ (2017, norsk, 15 000 personer)
https://www.medrxiv.org/content/10.64898/2026.02.23.26346861v1.full (2026, amerikansk, 27 000 personer)
Citera
2026-07-27, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
En studie från Chalmers, som analyserade alla svenska dödsolyckor 2016–2024, visar att de som omkommer på elsparkcykel hade dessa signum.

medianåldern 47,5 år,
44 % alkoholpåverkade,
ingen bar hjälm,
de flesta olyckorna inträffade på kvällar, nätter och helger,
singelolyckor var vanligast.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ny-studie-privata-elsparkcyklar-vanligast-i-dodsolyckor

Tyvärr verkar många av punkterna stämma in på den här dödsolyckan.

Man tror ju att äldre ska vara klokare, men ser fler och fler gubbar på elspark, knappt någon tant dock.
Citera
2026-07-27, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Man tror ju att äldre ska vara klokare, men ser fler och fler gubbar på elspark, knappt någon tant dock.

jopp inte många yngre tjejer heller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in