2026-07-26, 09:24
Medlem
Tycker personligen inte elsparkcyklarna i sog är ett problem.
Oavsett vad som har hänt så är det ett korkat val att köra elsparkcykel onykter, speciellt om den går i hög hastighet. Lika korkat som att köra bil, båt, skoter, motorcykel, elcykel med mera onyktert!
Är i min mening inte själva fordonet som är felet, är personen som gjort valet! Oavsett om det är en gubbe på 50 plus eller tjej på 12!
Tyvärr hjälper bara lagar och tvång de hyffsat förnuftiga personerna! Annars hade inga brott eller rena dumheter skett! Problemet är personen!
Jag kör bil, cyklar både elcykel å vanlig cykel, går och har kört elsparkcykel ett antal gånger! Är i medelåldern och är man, men likt förbannat har jag klarat mig mer eller mindre helt! För jag försöker tänka till lite när jag gör något!
Jag förstår nöjet med att åka snabbt på elsparkcykel, lika väl som att man drar upp på bakhjulet med en motorcykel! Men gör det där det är lämpligt då!! Inte mitt bland andra trafikanter/gångtrafikanter! Att man leker och riskerar sitt egna liv är kanske inte så smart, men att leka med andras och utsätta andra för riskerna, det är egoistiskt och riktigt jävla dumt bara!
Att olyckor händer, det är nästan omöjligt att undvika! Men när man gör ett val att köra snabbare än man kan hantera, än vad som är lämpligt, med fordon som man ej bemästrar, då har man gjort ett val att utsätta sig själv och andra för en större risk!
Citera
2026-07-26, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svammelprofeten
Tänk på att antalet olyckor ökat dramatiskt senaste tiden gällande sparkcyklar.
7 döda förra året

undrar hur många döda det blir i hela sverige i år när det dött 3 st de senaste 12 månaderna i östersund?
borde väl bli hundratals
Senast redigerad av diseledvin 2026-07-26 kl. 09:53.
Citera
2026-07-26, 10:03
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
... ersätter promenader och buss - inte biltrafik ... En katastrof för folkhälsan ...
https://www.di.se/nyheter/forskare-elsparkcyklarna-ersatter-inte-bilresor/
Bra länk. Ett annat namn, istället för elkamel, är bukfettsgenerator. Sen apropå fejsplants, varför inte ha bilder på ansiktsskador på dem ungefär som man på cigarettpaketen har läskiga bilder. Eftersom man inte lyckas stoppa onykterhet, kanske en sån bild når igenom i diset.
Citera
2026-07-26, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Jag bor i en mellanstor stad centralt. Dom flesta som åker/ står lata på elcykel har skägg och är yngre än 50 år. Nästa stora grupp är barn mellan nio och femton år.

Jag skulle aldrig välja att åka omkring på en elsparkcykel jag är 62 år men jag har inte heller en enda tatuering.

Fattar inte. Skulle du åka mer elsparkcykel om du hade en tatuering?
Citera
2026-07-26, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yobitch123

menar kanske att många äldre som åker elspark är tatuerade
Citera
2026-07-26, 11:11
Medlem
Citat:
Fylla, tatueringar och nu elsparkcyklar ingår den destruktiva livsstilen

Vill inte spekulera i om det var alkohol inblandat i olyckan otroligt tragiskt och onödigt.

Vuxna män ska överhuvudtaget inte befatta sig med dessa fordon, jag ser ingen samhällsnytta överhuvudtaget med cyklarna men kan förstå att barn och ungdomar tycker det är en kul aktivitet.
Citera
2026-07-26, 11:57
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
... men jag har inte heller en enda tatuering.
Citat:
Dvs är inte (white, black, orange etc) trash'ig. Sunda människor rör sig.
Citera
2026-07-26, 12:16
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
I studien framgår att medianåldern bland de förolyckade på elsparkcykel är 48 år. För olyckor med elcykel ligger medianåldern i stället på 72 år.

Då kan ni med andra ord sluta klaga på blattekids och fulla studenter.
De flesta som dör på elsparkcykel är packade genX-tjänstemän på väg hem från kickoffen.

Föga förvånande är det bara boomers som är risiga nog att lyckas dö på en elcykel.
Inte heller här är det ungdomar på trimmade fartvidunder som är källan till problemet.

Vet hut era gamla skrällen.
Citera
2026-07-26, 12:42
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Då kan ni med andra ord sluta klaga på blattekids och fulla studenter.
De flesta som dör ...
Du tittar på fel siffror, det är skadade som är huvudproblemet (i dubbel bemärkelse).
Citera
2026-07-26, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
undrar hur många döda det blir i hela sverige i år när det dött 3 st de senaste 12 månaderna i östersund?
borde väl bli hundratals
Vad är det som utmärker Östersund i detta sammanhang, 2024 var 5 personer som omkom i elsparkcykelolyckor i hela Sverige.
Citera
2026-07-26, 13:47
Medlem
Grin-Days avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vad är det som utmärker Östersund i detta sammanhang, 2024 var 5 personer som omkom i elsparkcykelolyckor i hela Sverige.
Och 4600 skadade, det är ett jävla gissel med både gubbjävlar o ungjävlar som far omkring på dom där!

Inför utbildningskrav och körkort eller bränn upp alla elsparkar.
Citera
2026-07-26, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman

vet du hur många som dog förra året ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in