2026-07-25, 09:22
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/man-dog-i-elsparkcykelolycka-polisutredning-inledd?fbclid=IwY2xjawTRQolwZG9mAWV4dG4DYWVtAjEwAG JyaWQR MEp5aGRiU3pURVgwcW9QVnhzcnRjBmFwcF9pZBAyMjIwMzkxNz g4MjAwODkyAAEetoUvyN_bNySuiKaGkOuyKHJIEjNse3mbhTao 0vYs2PMasiRlQNDHwCjdd90_aem_sgu2Wwsm62iEWSE96nj2MA
Citera
2026-07-25, 09:22
Moderator
pudelluss avatar
Från länken:

Citat:
En man i 50-årsåldern omkom i en singelolycka med en elsparkcykel i Östersund under natten mot lördagen. Anhöriga är underrättade, enligt polisen som startat en utredning.

Det här var den tredje dödsolyckan med elsparkcyklar på mindre än ett år i Östersund.

/Mod
Citera
2026-07-25, 09:30
Medlem
Mitt i natten tyder nog på att han var onykter.
Tragiskt iallafall.
Citera
2026-07-25, 09:33
Medlem
Var väl premiär för krogstråket igår har jag för mig? Medelålders man som åkte hem därifrån full och trött är min gissning.
Citera
2026-07-25, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slapphet
Tragiskt iallafall.

hade nog varit på stråket första natten på yranveckan
Citera
2026-07-25, 09:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slapphet
Tragiskt iallafall.

Måste vara en privat elsparkcykel då? Hyresmodellerna stängs väl av under nätterna för att inte fyllon ska ta dessa hem från krogen eller har jag fel?

Håller med om att de borde förbjudas eller sänk hastigheten till 10km/h så kommer de självdö.
Citera
2026-07-25, 09:43
Moderator
Chantres avatar
En studie från Chalmers, som analyserade alla svenska dödsolyckor 2016–2024, visar att de som omkommer på elsparkcykel hade dessa signum.

medianåldern 47,5 år,
44 % alkoholpåverkade,
ingen bar hjälm,
de flesta olyckorna inträffade på kvällar, nätter och helger,
singelolyckor var vanligast.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ny-studie-privata-elsparkcyklar-vanligast-i-dodsolyckor

Tyvärr verkar många av punkterna stämma in på den här dödsolyckan.
Citera
2026-07-25, 10:01
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
En studie från Chalmers, som analyserade alla svenska dödsolyckor 2016–2024, visar att de som omkommer på elsparkcykel hade dessa signum.

medianåldern 47,5 år,
44 % alkoholpåverkade,
ingen bar hjälm,
de flesta olyckorna inträffade på kvällar, nätter och helger,
singelolyckor var vanligast.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ny-studie-privata-elsparkcyklar-vanligast-i-dodsolyckor

Tyvärr verkar många av punkterna stämma in på den här dödsolyckan.

Och 18 olyckor i det givna spannet, som var 2016-2024. Så 2.25 per år va?

Under samma period var det 150 som dog på vanlig cykel, eller 18.75 per år.

Även om jag håller med på att elsparcyklar är ett sattyg kan jag tänka att det inte är så många per år ändå. Vi har 2000 alkoholrelaterade dödsfall i Sverige per år, så om man leker med tanken att det är där man ska börja kanske man kommer fram till något som faktiskt skulle hjälpa statistisken…
Citera
2026-07-25, 10:06
Medlem
Hegamons avatar
Elsparkcyklar har en inbyggd funktion att körs det omkull så far åkaren med huvudet i gatan. Det är som dessa fyrhjulingar, om dom välter hamnar dom ofta över föraren och denna kan inte komma loss.

Inte för att vara den, men jag bedömer mig som ha god balans och bra kroppslig kontroll, även jag upplever dessa elsparkcyklar som en rullande olycka. Vingligt och svårkontrollerat och framför allt verkar en elspark kunna göra manövrar som jag inte tänker mig.

Förbud skiten. Totalförbud.
Citera
2026-07-25, 10:15
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
En man i 50-årsåldern omkom i en singelolycka med en elsparkcykel i Östersund under natten mot lördagen. Mannen hittades av förbipasserande och livräddande insatser inleddes på plats, samtidigt som ambulans tillkallades. Anhöriga är underrättade enligt polisen.

Han kanske har blivit överkörd av en bil. En smitningsolycka?
Citera
2026-07-25, 10:17
Medlem
J.Doessons avatar
Fan vad tragiskt! Jag antar att personen ifråga var ut och hade det trevligt men det slutade med bårhuset. Vila i frid.
Citera
2026-07-25, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Inte för att vara den, men jag bedömer mig som ha god balans och bra kroppslig kontroll, även jag upplever dessa elsparkcyklar som en rullande olycka. Vingligt och svårkontrollerat och framför allt verkar en elspark kunna göra manövrar som jag inte tänker mig.
Små hjul gör dem också mer känsliga för ojämnheter i vägbanan, något vi kommer se mer av då pengar norpas från vägunderhåll för att ge bidrag till tomtar som köper dessa clown fordon.

Sen är det också intressant att ingen pratar om hastigheten, så fort en bil kolliderar så är det direkt tal om att den framfördes för fort, men när det kommer till eldrivna fordon som oftast kör ännu fortare än de flesta bilar i städerna, då är det knäpptyst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in