Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
1.
2.
O
3.
4.
5.
6.
Jo, mitt inlägg svarade på din fråga. Se ovan röda tråd! I inlägg 3 svarar jag på ditt inlägg 2. Du kan framförallt se det kursiva i inlägg 3.
Att fler män blir anmälda samt dömda för våldtäkt, beror helt enkelt på att det är fler män som våldtar.
Män är överrepresenterade i samtlig brottslighet. Inte bara i sexualbrott.
Men Lagen är könsneutral. Dvs.: kvinnor/tjejer som våldtar kan också anmälas och dömas.
Och till det du skrev om "initiativ". Ett initiativ kräver lyhördhet att samtycke finns eller rentav inhämtande av samtycke. Men vissa killar/män skiter i att inhämta samtycke och gamblar. Och då leder det av och till, till våldtäkt. Som jag också skrev i inlägg 3.
Så. Ditt inlägg 2 fick svar i mitt inlägg 3. Läs nu.
Fel. I att ta initiativ och vara den drivande parten krävs ett visst mått av gamblande. Och kvinnor förväntar sig och kräver fortfarande 2026 i regel att mannen är den som intar den rollen. Dvs lägger över allt ansvar och allt risktagande på honom.
Och att fråga om lov som en liten fjant är också det gamblande eftersom det sannolikt kommer få kvinnan att torka upp fullständigt mellan benen inom loppet av 2 sekunder och den feministiske lille fjanten till man får gå hem.
Så
1. Samtyckeslagen ökar riskerna med sex för män.
2. Samtyckeslagen ökar inte riskerna med sex för kvinnor.
3. Samtyckeslagen är därmed inte könsneutral hur mycket det än står på ett papper att den är det. Lika lite som feminism handlar om jämställdhet hur mycket det än står i din ordbok att det gör det. Eller lika lite som en lag som förbjuder eller bestraffar mens är könsneutral även om förbudet också gäller män.