Citat:
Ursprungligen postat av
Dick-Jerker
Oops... för sent att redigera så jag får göra såhär istället, rätt ska va rätt... du skrev inte upprepade gånger att k-vitaminsprutor innehåller aluminium... du GAPADE bara om det i ett inlägg. Det du upprepade som en galning var att alla k-vitaminsprutorna inte innehöll "adjuvanser"... trots att du mycket väl förstod vad användaren menade, eller förstod du inte det? Att de innehåller aluminium, polysorbat 80, propylenglykol och bensylalkohol, men inte kallas just adjuvanser utan t.ex. excipienter, hjälpämnen eller annat, är nog av mindre betydelse för bebisar i USA som får det insprutat i sina små bebiskroppar.
Du skrev att k-vitaminsprutorna inte innehöll aluminium... DET FINNS INGET ALUMINIUM I K-VITAMINSPRUTOR I USA... dina ord, inte mina...
...och så har DU mage att anmäla andra för falsk ryktesspridning?
Det står inte i bipacksedeln att k-vitaminsprutan KAN innehålla aluminium... det står att den GÖR det.
5.4 Aluminum Toxicity WARNING: This product contains aluminum that may be toxic står det i bipacksedeln.
Då finns det två alternativ...
1️⃣ Antingen visste du om att sprutorna innehåller aluminium ⇒ Falsk ryktesspridning
2️⃣ Eller så visste du INTE om att de innehåller aluminium ⇒ Okunnighet
Vilket av alternativen är det?
PS.
Två saker:
Nu gällde diskussionen huruvida K-vitamin i USA innehöll ADJUVANSER. Diskussionen där jag påpekade att inga av de K-vitamin som är godkända av FDA innehåller aluminium avsåg ADJUVANSER. K-vitamin påstods innehålla sådana.
Jag citerar som vanligt in relevant avsnitt
Citat:
Ursprungligen postat av
korrektamund0
Citat:
Ursprungligen postat av
borskungen
K-vitamin i sig är inte skadligt. Det är ett vitamin. Det är adjuvanserna som kan vara skadliga.
Det man borde ta reda på är om nivåerna för spädbarn är otillräckliga. När började i så fall den trenden?
Nej, din dumma pappskalle. Att du är helt okunnig vet vi sedan förut, men det får finnas gränser för hur mycket lögner och falsk information du borde tillåtas sprida. K-vitamin är en vitamininjektion, inte ett vaccin. En adjuvans är ett ämne som tillsätts för att ge en starkare immunrespons.
Du skall inte sitta här och ljuga och sprida falsk information.
Du är anmäld för falsk ryktesspridning.
När någon sedan pekade på de SPÅRÄMNEN som KAN finnas men som MÅSTE deklareras förklarade jag direkt att JA, men det innehållet avser SPÅRÄMNEN, inte någon ADJUVANS eller annan tillsats.
Citat:
Ursprungligen postat av
korrektamund0
Det kan finnas spårämnen från tillverkningsprocess (inte kemikalier, men från utrustningen, eller från glaset). Det är samma inom EMA (EU) där tillverkaren alltid måste ange förekomst av spårämnen om det används i tillverkningen. Det finns dock inga K-vitamin som har aluminium som ingrediens godkända av FDA.
Och jag hoppas jag slipper kommentera fortsatta dumma påhitt som att K-vitamin skulle innehålla adjuvanser...
Herregud...
Saken var ju dessutom redan diskuterad och klargjord, vilket på ett extremt bra sätt tydliggör att alla redan visste att det fanns SPÅRÄMNEN av aluminium som av regulatoriska skäl måste anges.
Citat:
Ursprungligen postat av
torstenejag
Att det överhuvudtaget står en varning om aluminium på de amerikanska förpackningarna beror på ett strikt juridiskt krav från FDA. Glasampuller kan nämligen släppa ifrån sig mikroskopiska spårmängder aluminium under tillverkningen, och varningen är till för för tidigt födda barn som ligger på näringsdropp i veckor.
Diskussionen gällde ADJUVANSER. Så NEJ, man tillsätter inget aluminium, aluminiumsalt eller annan aluminiumförening för att åstadkomma en starkare immunrespons eller annan potentiering.
Saken klargjordes även av att "borskungen" listade alla ingredienser (han har dessutom listat ingredienserna från en gammal formulering som har utgått), men lade till aluminium, uppenbarligen i ett försök att få det se ut som om aluminium är en ingrediens. Det är det inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
borskungen
Ok, ditt lilla psykfall.
I USA innehåller K-vitaminsprutor ämnen som aluminium, polysorbat 80, propylenglykol och bensylalkohol.
Så K-vitaminsprutor i USA innehåller aluminium på samma sätt som mellanmjölk innehåller:
Kvicksilver
DDT
PCB
Bly
Arsenik
Nickel
Kadmium
Krom
Flamskyddsmedel
Hormoner
Antibiotika
osv
osv
Så ja, K-vitaminsprutor innehåller SPÅRÄMNEN av K-vitamin, vilket jag och andra redan klargjort. Men diskussionen avsåg huruvida man tillsatt aluminium av någon medicinsk anledning (det uppgavs vara en adjuvans). Något sådant finns inte i K-Vitamin.
Citat:
Ursprungligen postat av
korrektamund0
Det kan finnas spårämnen från tillverkningsprocess (inte kemikalier, men från utrustningen, eller från glaset). Det är samma inom EMA (EU) där tillverkaren alltid måste ange förekomst av spårämnen om det används i tillverkningen. Det finns dock inga K-vitamin som har aluminium som ingrediens godkända av FDA.
Och jag hoppas jag slipper kommentera fortsatta dumma påhitt som att K-vitamin skulle innehålla adjuvanser...
SJUNKER DET IN?
Herregud...