2026-07-24, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Ok, ditt lilla psykfall.

I USA innehåller K-vitaminsprutor ämnen som aluminium, polysorbat 80, propylenglykol och bensylalkohol.
Nu får inte barn som föds i Sverige amerikanskt K-vitamin, så det är en icke-fråga här.
Citera
2026-07-24, 23:02
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ok, ditt lilla psykfall.

I USA innehåller K-vitaminsprutor ämnen som aluminium, polysorbat 80, propylenglykol och bensylalkohol.
Herregud, jag orkar inte mer, dessa idioter är så blåsta och fulla av lögner att hälften vore nog...

NEJ, DET FINNS INGA FDA-GODKÄNDA K-VITAMINSPRUTOR I USA SOM INNEHÅLLER ALUMINIUM, ALUMINIUMSALT ELLER NÅGON ALUMINIUMFÖRENING.

SJUNKER DET IN!?????

Herre min skapare...
Citera
2026-07-24, 23:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nu får inte barn som föds i Sverige amerikanskt K-vitamin, så det är en icke-fråga här.

Jag skulle inte säga att det är en icke-fråga.

Vad är orsaken till att man ger K-vitminsprutor?
Beror det på någon brist? När uppstod den i så fall?
Varför ges inte K-vitamin med synergister som D-vitamin och magnesium?
Citera
2026-07-24, 23:16
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Herregud, jag orkar inte mer, dessa idioter är så blåsta och fulla av lögner att hälften vore nog...

NEJ, DET FINNS INGA FDA-GODKÄNDA K-VITAMINSPRUTOR I USA SOM INNEHÅLLER ALUMINIUM, ALUMINIUMSALT ELLER NÅGON ALUMINIUMFÖRENING.

SJUNKER DET IN!?????

Herre min skapare...
5.4 Aluminum Toxicity
WARNING: This product contains aluminum that may be toxic. Aluminum may reach toxic levels with prolonged parenteral administration if kidney function is impaired. Premature neonates are particularly at risk because their kidneys are immature, and they require large amounts of calcium and phosphate solutions, which contain aluminum.

Research indicates that patients with impaired kidney function, including premature neonates, who receive parenteral levels of aluminum at greater than 4 to 5 mcg/kg/day accumulate aluminum at levels associated with central nervous system and bone toxicity. Tissue loading may occur at even lower rates of administration.

HIGHLIGHTS OF PRESCRIBING INFORMATION
These highlights do not include all the information needed to use VITAMIN K1 INJECTION safely and effectively. See full prescribing information for VITAMIN K1 INJECTION.

VITAMIN K1 INJECTION (Phytonadione Injectable Emulsion, USP), for intravenous, intramuscular, and subcutaneous use.
Initial U.S. Approval: 1960

Nähä? Så vad är det här då?
Citera
2026-07-24, 23:26
Medlem
Citat:
Jag skulle inte säga att det är en icke-fråga.

Vad är orsaken till att man ger K-vitminsprutor?
Beror det på någon brist? När uppstod den i så fall?
Varför ges inte K-vitamin med synergister som D-vitamin och magnesium?
Det jag svarade på handlar inte om varför man ger K-vitamin.
Citera
2026-07-24, 23:28
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
5.4 Aluminum Toxicity
WARNING: This product contains aluminum that may be toxic. Aluminum may reach toxic levels with prolonged parenteral administration if kidney function is impaired. Premature neonates are particularly at risk because their kidneys are immature, and they require large amounts of calcium and phosphate solutions, which contain aluminum.

Research indicates that patients with impaired kidney function, including premature neonates, who receive parenteral levels of aluminum at greater than 4 to 5 mcg/kg/day accumulate aluminum at levels associated with central nervous system and bone toxicity. Tissue loading may occur at even lower rates of administration.

HIGHLIGHTS OF PRESCRIBING INFORMATION
These highlights do not include all the information needed to use VITAMIN K1 INJECTION safely and effectively. See full prescribing information for VITAMIN K1 INJECTION.

VITAMIN K1 INJECTION (Phytonadione Injectable Emulsion, USP), for intravenous, intramuscular, and subcutaneous use.
Initial U.S. Approval: 1960

Nähä? Så vad är det här då?
Det kan finnas spårämnen från tillverkningsprocess (inte kemikalier, men från utrustningen, eller från glaset). Det är samma inom EMA (EU) där tillverkaren alltid måste ange förekomst av spårämnen om det används i tillverkningen. Det finns dock inga K-vitamin som har aluminium som ingrediens godkända av FDA.

Och jag hoppas jag slipper kommentera fortsatta dumma påhitt som att K-vitamin skulle innehålla adjuvanser...

Herregud...
Senast redigerad av korrektamund0 2026-07-24 kl. 23:58.
Citera
2026-07-25, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Nej. Du ökar inte någons risk när du inte gör en intervention/handling öht.

Det beror helt på hur du lägger ned barnet.

Semantiken är viktig för det är lätt att driva människor längre ifrån vården och så vis drabbas barnet eftersom föräldrarna tappar tilltron.
Uppfattar det som att du svarar nej på första frågan.

Hur du svarar på den andra är mer oklart.

Personligen känner jag mig inte marginaliserad för att myndigheterna slår pekpinnar i huvudet på mig. Inte heller tappar jag tilltro till vården ifall de skriver att riskerna ökar ifall A, när de borde skriva att de minskar ifall B. Det betyder alldeles oavsett hur det formuleras, exakt samma sak.

Avstå sprutan och riskerna är högre än om den tas. Valet är sedan ditt.
Citera
2026-07-25, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Du kan vara helt lugn: ditt barn fick med största sannolikhet sin K-vitaminspruta, eftersom den ges automatiskt till alla nyfödda som en blixtsnabb standardrutin direkt efter födseln i samband med att barnet vägs och undersöks. Sjukvården hoppar aldrig över sprutan såvida man som förälder inte aktivt har tackat nej i förväg. Faktum är att personalen oftast inte ens kommunicerar eller nämner sprutan i rummet – det är en så djupt rotad rutin att den bara görs helt tyst, på exakt samma självklara vis som man förr i tiden daskade till en bebis i rumpan för att få igång andningen och skriket utan att förklara varför..K-vitaminsprutan har givits som en fast standardrutin till alla nyfödda barn i Sverige sedan 1940-talet, vilket innebär att rutinen har tillämpats i över 80 år
Jag svävar inte i osäkerhet. Det jag skrev var att jag informerades om k-vitamin vid bägge mina barns födslar (90-tal). Och att jag alltså hade kunnat säga nej tack.
Citera
2026-07-25, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intimkontakt
Inte i Sverige va?

Det känns så dumt att erbjuda läkemedel som minskar läkningen av sår.

Var kommer ni ifrån?
Sverige, ja
Citera
2026-07-25, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Ingen aning! Jag har aldrig hört talas om det. Är det nån nymodighet ?? Jag har aldrig fått nån sån spruta och ingen av mina barn heller. Jag är över 60 och barnen runt 40.
Med allra största sannolikhet har både du och dina barn fått den sprutan.
Den ges rutinmässigt strax efter födseln, och så har det varit sen 40-talet.
Senast redigerad av Tesla83 2026-07-25 kl. 02:32.
Citera
2026-07-25, 02:15
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Dessutom har en nyfödd bebis redan perfekta magnesiumnivåer från mamman, och att injicera extra magnesium helt i onödan skulle kunna störa barnets hjärtrytm. K-vitamin ges akut direkt efter födseln för att förhindra en omedelbar och livshotande hjärnblödning eftersom depåerna är tomma. D-vitaminbrist är däremot inget akut tillstånd under de första levnadstimmarna, utan det är ett långsiktigt behov som täcks mycket bättre och säkrare genom de vanliga D-dropparna via munnen några veckor senare.

Ja, precis. En bebis är inte en minivuxen. Den har redan vissa vitaminer och får även direkt i mjölken. Placentan släpper inte igenom K-vitamin eftersom det skulle hindra fosterutvecklingen. Men när barnet är fött är det inget foster längre.

Att man skulle få autism och ADHD av en vitamin låter otroligt. Det handlar ofta om att de tycker att en spruta är så obehagligt att tänka på i samband med en liten bebis. Då förutsätter jag att de skippar PKU-testet också, eftersom det är en nål som sticks för att få ut blod.
Citera
2026-07-25, 04:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja, precis. En bebis är inte en minivuxen. Den har redan vissa vitaminer och får även direkt i mjölken. Placentan släpper inte igenom K-vitamin eftersom det skulle hindra fosterutvecklingen. Men när barnet är fött är det inget foster längre.

Att man skulle få autism och ADHD av en vitamin låter otroligt. Det handlar ofta om att de tycker att en spruta är så obehagligt att tänka på i samband med en liten bebis. Då förutsätter jag att de skippar PKU-testet också, eftersom det är en nål som sticks för att få ut blod.

Du spinner vidare på konspirationsteorier om att mammor skulle ha perfekta nivåer av magnsesium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in