2026-07-24, 19:33
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Nej du berättar inte vad som är den ”nya sexuella handlingen”. Att man rört på sig?

Jag har svarat vad jag tror de menar med att det är en ny sexuell handling. Att man har bytt ställning.

Jag har alltså redan svarat detta till dig ett par gånger. Hoppas att det gick in den här gången.
Citera
2026-07-24, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Intressant att se hur olika personer i tråden tolkar lagen och hur den tolkas av rätten i praktiken.

Tror du att rätten tolkar ett byte från vaginalt sex i missionärsställningen till vaginalt sex bakifrån som att man påbörjar en ny sexuell handling som behöver samtyckas?

Det vill säga man har samtyckt sex i missionärsställningen. Man byter därefter till doggystyle.
Är doggysteleställningen då per automatik samtyckt eller måste nytt samtycke på något sätt inhämtas?

Är det samma sexuella handling eller två skilda sexuella handlingar?
Du verkar inte lyckas få nån som berättar vad som är den ”nya sexuella handlingen”?
Citera
2026-07-24, 19:37
Medlem
Citat:
Jag har svarat vad jag tror de menar med att det är en ny sexuell handling. Att man har bytt ställning.

Jag har alltså redan svarat detta till dig ett par gånger. Hoppas att det gick in den här gången.
Ja men då får du information av mig nu att nej, att stoppa in samma snopp i samma vagina är inte en ny handling för att man byter håll.
Citera
2026-07-24, 19:39
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du verkar inte lyckas få nån som berättar vad som är den ”nya sexuella handlingen”?

jag skrev ju det att det troligtvis inte kommer vara många som svarar men jag har nu skickat ut frågan som svar på något av deras citat så vi får se om det blir fler.
Citera
2026-07-24, 19:41
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja men då får du information av mig nu att nej, att stoppa in samma snopp i samma vagina är inte en ny handling för att man byter håll.

Om man googlar kan man få känslan av att du kanske har fel.

Citat:
Ja, juridiskt sett räknas ett byte från missionärsställning till sex bakifrån som en ny sexuell handling som kräver ett aktivt och fortlöpande samtycke. Enligt den svenska samtyckeslagen har varje person rätt att när som helst ändra sig, och samtycke kan inte ges en gång för alla till hela akten utan måste finnas för varje enskilt moment eller ställningsbyte.Vad lagen sägerDelvis nya moment: Att ändra ställning innebär en förändring av den fysiska handlingen, vilket gör att det prövas separat juridiskt om den andra parten deltar frivilligt.Rätt att avbryta: En person som först deltar frivilligt kan när som helst ångra sig eller visa att en ny ställning inte är önskad, och en fortsättning utan nytt samtycke kan betraktas som ett övergrepp.
Citera
2026-07-24, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manshoran
Skönt slippa sånt feminist lagar här i Asien. Här bra knulla på samtycke el ej,🙂

Du gillar att våldta, låter det som. Skäms du inte över dig själv?

Citat:
Nu tror jag nog nästan att ingen av de som dömts i något av de så kallade "nya" fallen är gift och att det ska ha skett mellan makar. Kan säker finnas något sådant fall men ytterst få.

1. Jag tror mycket handlar om förväntningar. Killar förväntas vara de som tar initiativ. Och det är den som tar initiativ som löper en risk. Så är det bara. Den som inte tar initiativ utan bara tar emot löper ingen risk.
2. Jag tror att det ska mycket mer till att en kille anmäler våldtäkt än att en tjej gör det. Det är t.ex. likadant med våld i relationer. Det finns studier som visar på att det typ nästan är lika vanligt att män utsätts för våld i relationer som kvinnor men män anmäler otroligt sällan det.
3.Jag tror faktiskt bara att det faktum att killen har en snopp ger killen en större risk. Det är snoppen som penetrerar. Killen blir sällan penetrerad och bara i och med det så tror jag det ligger en skillnad.
4.Jag tror det finns en ganska stark syn på att en kille i mångt och mycket inte kan bli våldtagen av en tjej. Det tror jag lever kvar. TomatKungen har själv uttryckt det tidigare i tråden.
5.Porren. Ungdomar influeras mycket av sociala medier och annat vad de ser. Att många unga killar och tjejer tittar på porr är vi nog alla överens om. Om killarna och tjejerna då influeras av porren och tror att det är så sex ska gå till så löper killar per automatik en högre risk att hamna i trubbel än tjejerna. Ta t.ex. det här med strypsex som verkar blivit ganska vanligt. Var kommer det ifrån? Jag antar att det i allra största utsträckningen är killar/män som tar stryptag på kvinnor/tjejer i filmerna.

Lägg av att ljuga och sprida lögner om mig, tack! Ditt inlägg kommer rapporteras och jag kommer rapportera inlägg här efter där du bryter mot forumets regler! Förstått? Mitt tålamod med dig är slut!

Och som svar på din skruvade lögn, där du påstår felaktigheter om vad jag har skrivit: Klart kvinnor kan våldta män! Men att skippa p-piller är Inte våldtäkt! Och det var den diskussionen vi hade.

Men kvinnor kan våldta fulla män, drogade män, sovande män. Och kvinnor kan våldta pojkar.

Citat:

Exakt! Fint att du förklarar Pipsi!
Citera
2026-07-24, 19:47
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Exakt! Fint att du förklarar Pipsi!

Jag skulle tro att du och Pipsi har fel.

Citat:
Ja, juridiskt sett räknas ett byte från missionärsställning till sex bakifrån som en ny sexuell handling som kräver ett aktivt och fortlöpande samtycke. Enligt den svenska samtyckeslagen har varje person rätt att när som helst ändra sig, och samtycke kan inte ges en gång för alla till hela akten utan måste finnas för varje enskilt moment eller ställningsbyte.Vad lagen sägerDelvis nya moment: Att ändra ställning innebär en förändring av den fysiska handlingen, vilket gör att det prövas separat juridiskt om den andra parten deltar frivilligt.Rätt att avbryta: En person som först deltar frivilligt kan när som helst ångra sig eller visa att en ny ställning inte är önskad, och en fortsättning utan nytt samtycke kan betraktas som ett övergrepp.
Citera
2026-07-24, 19:51
Medlem
Citat:
Om man googlar kan man få känslan av att du kanske har fel.
Den fick samma invändning som du fick.

”Det stämmer helt och hållet. Det finns inget krav i lagen på att man måste pausa och be om ett formellt eller explicit samtycke bara för att man ändrar vinkel eller ställning under ett pågående, ömsesidigt samlag.Juridiskt sett fungerar det så här:Ett pågående samtycke: Så länge båda personerna visar genom ord, ljud eller kroppsspråk att de deltar frivilligt, anses samtycket gälla för hela det pågående samlaget.Inget avbrott behövs: Man behöver inte stanna upp och fråga om lov vid varje positionsförändring.När lagen reagerar: Lagen blir aktuell först om den ena parten på något sätt visar – till exempel genom att säga nej, knuffa undan den andre, stelna till eller frysa fast – att den inte längre vill vara med, men den andre ändå fortsätter.”
Citera
2026-07-24, 19:51
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Men kvinnor kan våldta fulla män, drogade män, sovande män. Och kvinnor kan våldta pojkar.
Ser du, återigen tar du exempel som berusning (utsatt situation), drogade män(utsatt situation), sovande män (utsatt situation), pojkar vilket insinuerar barn.
Nya fallen rör fall där inget våld, inget hot, ingen utsatt situation förekommit.

Kan en kvinna våldta en man genom att suga honom när han ligger passivt stilla på rygg och hon inte frågat innan?
Citera
2026-07-24, 19:55
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

”Det stämmer helt och hållet. Det finns inget krav i lagen på att man måste pausa och be om ett formellt eller explicit samtycke bara för att man ändrar vinkel eller ställning under ett pågående, ömsesidigt samlag.Juridiskt sett fungerar det så här:Ett pågående samtycke: Så länge båda personerna visar genom ord, ljud eller kroppsspråk att de deltar frivilligt, anses samtycket gälla för hela det pågående samlaget.Inget avbrott behövs: Man behöver inte stanna upp och fråga om lov vid varje positionsförändring.När lagen reagerar: Lagen blir aktuell först om den ena parten på något sätt visar – till exempel genom att säga nej, knuffa undan den andre, stelna till eller frysa fast – att den inte längre vill vara med, men den andre ändå fortsätter.”

Det är ju tvärtemot vad jag fick. Inte samma.
Citera
2026-07-24, 19:59
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Om du kommer ihåg så vet du att du och jag tänker lika kring det här med samtycke och hur vi tycker att det bör fungera i praktiken.
Det jag tror vi skiljer oss på är att jag tycker det borde behövas tydligare signaler att ett samtycke upphör än vad som krävs idag. Kom nu återigen ihåg att vi talar om situationer där våld, hot eller utsatt situation inte förekommer.
Om det inte ändras så tycker jag ändå att brottsrubriceringen i dessa fall bör ändras såsom straffpåföljden. 3 års fängelse, 250.000 kr i skadestånd och ett livslångs stigma som våldtäktsman för att man inte helt och hållet uppmärksammat en subtil signal. Magstarkt.
Citera
2026-07-24, 20:00
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Hur ställde du frågan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in