Igår, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Tycker du att det verkar som att som att åklagarna ofta resonerar kring omständigheter som talar för den tilltalades fördel? Tas målsägandens handlingar eller icke handlingar ofta upp som något som talar till den tilltalades fördel? Tycker du att de anmälande ofta får ingående frågor i förhör varför de agerade som de gjorde eller varför de inte agerade? Ifrågasätts deras svar någonsin?
Ja åklagaren ska ta ställning även till allt som talar för den misstänkte. Åklagaren ska ta reda på vad som hänt.

Låt mig ta dina idiotexempel som exempel. Någon anmäler en våldtäkt men beskriver samtyckande sex och åklagaren lägger ner utredningen.

Men att åklagaren ska objektivt väga vad som tala för den misstänkte och vad som talar emot innebär inte att åklagare ska göra försvarets jobb.
Citera
Igår, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Jag fattar inte hur ni orkar traggla detta dag ut och dag in. Trådjäveln är för fan uppe i 550 sidor. Inse, det kommer inte gå att få psykopater som Pipsi, Tomatkungen, Merapi, gum69hoe m fl att ändra sig hur mycket ni än försöker. De är ondskefulla avskum till människor som inte kunde bry sig mindre om helt vanliga 18-åriga killar som får inleda vuxenlivet med 3 år i fängelse och 500 000 kr i skulder pga missförstånd under ett kroghångel.

Det går helt enkelt inte att resonera med psykopater. Gör något vettigare med er tid, är mitt råd.

så? "inleda vuxenlivet" som man är alltså enligt dig, ha sex utan motpartens samtycke? ohhh... så "vuxet" och "manligt".

Samtyckeslagen är kristallklar i sitt budskap. Och det är uppenbart att denna lag behövs, eftersom sexuellt våld, utnyttjande och sexbrott av alla de slag är så oerhört vanligt och ett enormt problem i samhället, som kostar samhället miljarder varje år och enskilda individer deras livslust och tillit till andra människor.
Senast redigerad av Merapi Igår kl. 10:21.
Citera
Igår, 10:38
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tycker helt tvärtom...
Att våldta är att ha sex med någon fast man är fullt medveten om att den andre inte vill eller inte har gett ett medgivande eller inte kan ge ett medgivande.

Och så som lagen såg ut innan, att det bara räknas som våldtäkt om brottsoffret gjort tillräckligt motstånd eller betett sig helt "klanderfritt" dvs inte varit för full, rört sig på fel plats, varit för flörtig eller haft "fel" klädsel eller gud förbjude! haft sex med någon annan och bla bla bla... ALLT av undanflykter man nu använt sig av för att möjliggöra för män att tillskansa sig sex mot andra människors vilja, DET var att urvattna lagen.

Idag är det mer tydligt. Ingen har rätt ha sex med en människa bara för att.....bla bla bla.
utan enda "rätten" man har till det är om den andre vill samma sak och uttrycker det, verbalt eller fysiskt Punkt.

Klarar och tydligare än så kan det inte bli.
Kan du vara snäll och ge mig några exempel på hur detta samtycke inhämtas i lite olika situationer samt reflektera lite över det här med att en kvinna skulle kunna ge sitt samtycke sen dra tillbaks det mitt i akten och skrika våldtäkt.

Söker lite tips för hur man som man ska agera i diverse situationer där kvinnan kan diktera villkoren fullständigt och dessutom dra tillbaks redan gjorde medgivande tex genom att skylla på berusning, ren ånger eller annat som en man inte kan men antagligen borde förutse och därav ej söka en kvinnas sällskap.
Citera
Igår, 13:03
Medlem
Efraths avatar
Ifall en man kan fällas med dom mer vaga exemplen men inte en kvinna så är lagen per definition sexistisk och mer gjort och skrivet att vara i favör för kvinnor.
Citera
Igår, 17:59
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Ja åklagaren ska ta ställning även till allt som talar för den misstänkte. Åklagaren ska ta reda på vad som hänt.

Låt mig ta dina idiotexempel som exempel. Någon anmäler en våldtäkt men beskriver samtyckande sex och åklagaren lägger ner utredningen.

Men att åklagaren ska objektivt väga vad som tala för den misstänkte och vad som talar emot innebär inte att åklagare ska göra försvarets jobb.

Jag frågar dig om när du läst FUPar får uppfattningen att åklagarna gjort sitt jobb gällande biten att lyfta fram saker som talar för den tilltalade i förhör och under rättegångar?

Vadå idiotexempel, det kan mycket väl vara så att ett par har samtyckt sex sen tar tjejen inombords tillbaka samtycket och säger efteråt att hon inte ville längre men inte förmådde säga något eller göra något för att visa att hon inte ville längre. Hon hävdar frys reaktion eller fawning. Det är inga idiotexempel.
Citera
Igår, 18:03
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Falska anmälningar är en liten procent av totalen. I övrigt läggs 95% av anmälningarna ner. Det är tämligen säkert att våldta nån och gå fri.

Ingen aning.

Det är tämligen säkert att en stor del av de där anmälningarna inte är våldtäkter. Jag skrev ju att det är en hel del som polis och åklagare snabbt ser att det inte handlar om våldtäkter och därför lägger ner.
Dessa kallas inte falskanmälningar.
Citera
Igår, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Kan du vara snäll och ge mig några exempel på hur detta samtycke inhämtas i lite olika situationer samt reflektera lite över det här med att en kvinna skulle kunna ge sitt samtycke sen dra tillbaks det mitt i akten och skrika våldtäkt.

Söker lite tips för hur man som man ska agera i diverse situationer där kvinnan kan diktera villkoren fullständigt och dessutom dra tillbaks redan gjorde medgivande tex genom att skylla på berusning, ren ånger eller annat som en man inte kan men antagligen borde förutse och därav ej söka en kvinnas sällskap.

Har jag redan skrivit om tidigare i tråden.
Och seriöst, om man är så osäker och oförmögen till grundläggande sociala färdigheter så ska man nog helt undvika sex.
Citera
Igår, 18:39
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
så? "inleda vuxenlivet" som man är alltså enligt dig, ha sex utan motpartens samtycke? ohhh... så "vuxet" och "manligt".

Samtyckeslagen är kristallklar i sitt budskap. Och det är uppenbart att denna lag behövs, eftersom sexuellt våld, utnyttjande och sexbrott av alla de slag är så oerhört vanligt och ett enormt problem i samhället, som kostar samhället miljarder varje år och enskilda individer deras livslust och tillit till andra människor.

Är samtycke och frivillighet samma sak?
Citera
Igår, 18:44
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Får man ha sex med en person som samtyckt men inte deltar frivilligt? (Inget våld, hot eller utsatt situation har föelegat)
Citera
Igår, 19:12
Medlem
Citat:
Är samtycke och frivillighet samma sak?
Nej inte helt, men min personliga språkkänsla, andra kan nog tycka att de är synonymer.

Samtycke är att aktivt säga ja till något, oavsett skäl till detta. Du samtycker ex till att gå till jobbet även om det inte känns speciellt frivilligt.

Frivillighet däremot bygger på känslan avvatt vilja något, dvs känslobaserat.
Du går till jobbet för det är skitkul där.
Citera
Igår, 19:16
Medlem
Citat:
Får man ha sex med en person som samtyckt men inte deltar frivilligt? (Inget våld, hot eller utsatt situation har föelegat)

Jag skulle säga ja och nej.
Om du uppfattar eller sitsen är sådan att du fattar att vederbörande inte vill egentligen så bör den misstanken vinna moraliskt.

Men om din motpart ljuger, låtsas etc och där inte finns en möjlighet för dig uppfatta att vederbörande egentligen inte vill, så kan du ju inte hållas ansvarig.
Citera
Igår, 19:26
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag skulle säga ja och nej.
Om du uppfattar eller sitsen är sådan att du fattar att vederbörande inte vill egentligen så bör den misstanken vinna moraliskt.

Men om din motpart ljuger, låtsas etc och där inte finns en möjlighet för dig uppfatta att vederbörande egentligen inte vill, så kan du ju inte hållas ansvarig.

Tyckte du sade att det var glasklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in