Igår, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det är ju egentligen inte detta som är trådens ämne. Tråden handlar om lagstiftningen, och hur man någonsin ska kunna försvara sig mot anklagelsen om att man våldtagit en kvinna som man haft sex med.

Det är omvänd bevisbörda.
Och med ditt ”Jag gjorde vad fan jag ville eftersom hon inte sa aj/stopp/sluta” så serverade du åklagaren segern i en ask.
Citera
Igår, 16:10
Medlem
Citat:
Det är ju egentligen inte detta som är trådens ämne. Tråden handlar om lagstiftningen, och hur man någonsin ska kunna försvara sig mot anklagelsen om att man våldtagit en kvinna som man haft sex med.

Det är omvänd bevisbörda.

Finns det några exempel på fall där någon blivit dömd enligt samtyckeslagen där ena partten nekar till att ha haft sex med den andre öht?
Citera
Igår, 16:10
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Santyckeslagen är mig veterligen könsneutral.
Det ska den vara. Men om du inte håller med om vad jag skriver så kan du ju komma med en teori om varför det nästan bara är unga killar som anmäls och döms enligt den "nya" samtyckeslagen?
De inblandade parterna är väldigt ofta inte obekanta för varandra och många av dem har även en relation.
Citera
Igår, 16:13
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Du vet vad samtycke innebär och betyder. Du behöver inte ställa miljontals hypotetiska frågor kring samtycke.

Jag tycker ju inte lagen är speciellt klar om vad samtycke innebär. Det håller även många advokater med om. Min fråga ställer jag igen eftersom du tycker jag är dum i huvudet medans du stryker TomatKungen medhårs och sitter tillsammans med honom och hånar oss. Åter ingen:

Är du av samma åsikt som TomatKungen att om en kille medvetet bryter en tjejs samtycke så behöver det inte vara våldtäkt? Det vill säga att om en kille genomför en sexuell handling, i det här fallet likvärdigt med samlag, medvetet gör något mot en tjejs samtycke så behöver det inte vara våldtäkt?
Citera
Igår, 16:14
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Du, jag pratar bara med 5 barns farsan hädanefter. Du vet han som käkade upp en paj innan den var klar som hans fru stått och gjort för att han sett nån löjlig grej på TikTok.

Han lär ju vara intressantare att prata samtycke med än.....
Återigen så finns det ingen 5 barnspappa här. Du verkar ha väldigt svårt att förstå.
Och återigen om du inte förstår varför jag frågade om det där om vem som skriver så är du mer korkad än vad jag hittills trott.
Citera
Igår, 16:17
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Hur är de tydligare? Finns gott om tolkningsutrymme även där.

Dock är frivillighet ett tämligen simpelt koncept. Får du ett nej på din sexuella invit, ta det som en hint och gå vidare.

Börja inte med dina bisarra tankevurpor, det kommer inte leda dig rätt.

Du är nog (förhoppningsvis) rätt ensam om att tolka ett nej jag vill inte följa med dig hem och ha sex som ett samtycke till att bli torrknullad på en toalett.

Du förstår uppenbarligen inte vad oskuldspresumtion betyder.

Hur tänker du då? Om en tjej har samtyckt till vaginalsex, har hon då samtyckt till både missionärsställningen och bakifrån?
Citera
Igår, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Många förklarade för intervjupersonen att även fast de befann sig i en samtyckt sexuell situation så visste de inte riktigt vad de egentligen ville. Vad tänker du kring det?
Många av kvinnorna beskrev det också som svårt att kommunicera kring samtycke och vad de ville eller inte ville.
Ja? Och relevansen för att sätta på nån som man inte vet om den vill???
Citera
Igår, 16:19
Medlem
Citat:
Jo, man kör på och gör vad man vill med henne tills man hör ett aj/stopp/sluta eller liknande.

Har hon väl särat på benen för dig så vill hon inte behöva tänka på samtycke, hon vill bli knullad och hon vill att du ska styra. Samtycke finns mer som en nödbroms ifall hon säger stopp.

Respekt och normal hyfs är att säga ifrån, inte att be om lov.

Ja, om man har grava problem med social samvaro. En normalt tänkande människor förstår subtila koder.

Nej normal hyffs är att känna av läget och agera där efter.
Citera
Igår, 16:21
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Så då borde det vara ställt bortom rimligt tvivel att om en utpekad GM flydde maskerad och gömde sig på en internationell flygplats och DNA påträffas på BO?

Någon som GM först påstår sig inte ha en aning om vem det är? GM påstår vidare att han ej fått utlösning likväl påträffas hans sperma i offrets öga och ansikte.

Du ser du törs inte ens svara på en sådan uppenbar fråga. Bevisningen höll inte då rätten utom rimligt tvivel kunde utesluta att mannen faktiskt hade hittat den blodiga kniven i en papperskorgen och plockat upp den. Så högre beviskrav än det verkar de efterfrågat.

Den misstänkte mannen behövde inte själv bevisa att det hade gått till så som han sade utan det var åklagarens uppgift att bevisa att det inte hade gått till såsom mannen sade och det tyckte inte rätten att åklagaren kunde trots väldigt graverande bevis mot mannen.
Citera
Igår, 16:21
Medlem
Citat:
Det ska den vara. Men om du inte håller med om vad jag skriver så kan du ju komma med en teori om varför det nästan bara är unga killar som anmäls och döms enligt den "nya" samtyckeslagen?
De inblandade parterna är väldigt ofta inte obekanta för varandra och många av dem har även en relation.

Förmodligen samma anledning till varför det mestadels är män som utför- och döms för våldtäkt.
Citera
Igår, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Nej alla som mördar åker inte fast tyvärr. Dock helt orelaterat till vad jag skrev.

Nej, läs en gång till och tänk lite.
Citera
Igår, 16:23
Medlem
Citat:
Du förstår uppenbarligen inte vad oskuldspresumtion betyder.

Hur tänker du då? Om en tjej har samtyckt till vaginalsex, har hon då samtyckt till både missionärsställningen och bakifrån?
Har hon samtyckt till vaginalsex spelar det ingen roll från vilket håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in