2026-07-24, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Visst kan jag visa konkreta belägg. Jag har gjort det så många gånger att det känns lite tjatigt.

Om du verkligen har missat högerregeringens och framförallt statsministerns korruptionskandaler de senaste åren så borde du verkligen förbättra din omvärldsbevakning. Moderaternas kompisrekryteringar, otillbörliga aktieaffärer, mottagande av mutor i utbyte mot skattesänkningar, statsbidrag till Ulfs svägerska, hönsgård till hustrun, shopping för skattepengar, skandalen med statsministerparets herrgård, gör att vi kommer öka exponentiellt i korruptionsindex när dessa faktorer får genomslag.

Hotet mot den oberoende rättsstaten och demokratins förfall är föremål för ett upprop bland tusentals jurister och forskare just nu:

JuToo >>

Den här artikeln i DN sammanfattar också problemet väl: Larmet ljuder – sätt stopp för nedmonteringen av rättsstaten >>

Vi är alltså på väg i samma dystra riktning som Polen, när deras motsvarighet till SD tog makten 2015-2023 och fick landet att rasa i demokratiindex. Vi behöver inte göra om deras misstag.

Hej Sosse är detta det bästa du kan komma med? Lite vaga korruptionsskandaler.

Tillåt mig påminna dig om sossarnas lottobedrägeri som rånade pensionärer i årtionden.

Lite kompisaffärer och aktietrading är det absolut sista jag bryr mig om den andra sidan innebär V + MP, blanda befolkningen, import av fler araber, högre skatt, dyrare matpriser, bensinen 50kr/l och otryggare samhälle.
Senast redigerad av korvstofft 2026-07-24 kl. 11:59.
Citera
2026-07-24, 11:59
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det system vi hade innan vänsterns riksdagsmajoritet valde att lägga ned flera reaktorer. Att återuppbygga energiproduktionen efter det bortfallet är väldigt kostsamt.

Dessutom röstade S för att EU skall ta 30 miljarder från svenska elkunder (flaskhalsavgifterna), dock så röstade V emot det förslaget.

Vidare så ser jag gärna att välfärden stärks, vilket går utmärkt att göra genom omprioriteringar och effektiviseringar innan nya skatter införs.

Hjälp mig här, vad var anledningen till nedläggningen? Var det rena principer, dvs ”vi hatar kärnkraft?” eller fanns det andra aspekter i det hela? Har något svagt minne av att Vattenfall själva nämnde att det inte längre var lönsamt att driva Ringhals 1 och 2. Vill även minnas att de skickade frågan direkt till regeringen kring detta.

Minns du om det fanns andra orsaker? Såsom att man ville satsa på förnyelsebar energi såsom sol-, vind och havskraft?

Avseende flaskhalsavgifterna, S var för och V var emot. Misstänker att du syftar till att V gjorde rätt och S fel?
Citera
2026-07-24, 12:11
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Tja. De undrar hur du tänker också kan jag lova dig.

Jag med mitt politikerförakt som inte röstar på något parti överhuvudtaget eftersom jag dels ser dem alla som de värsta bidragstagarna som finns i samhället, dels att de inte drogtestas fattar inte hur någon av er tänker.

Hellre anarki och kaos om det nu är ett alternativ

Skönt att du har fattat det och vaknat men tydligen har 85% inte ännu vaknat! (röstdeltagandet år 2022)
Citera
2026-07-24, 12:16
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Hjälp mig här, vad var anledningen till nedläggningen? Var det rena principer, dvs ”vi hatar kärnkraft?” eller fanns det andra aspekter i det hela? Har något svagt minne av att Vattenfall själva nämnde att det inte längre var lönsamt att driva Ringhals 1 och 2. Vill även minnas att de skickade frågan direkt till regeringen kring detta.

Minns du om det fanns andra orsaker? Såsom att man ville satsa på förnyelsebar energi såsom sol-, vind och havskraft?

Avseende flaskhalsavgifterna, S var för och V var emot. Misstänker att du syftar till att V gjorde rätt och S fel?

För Mp handlade det primärt om ideologi, för S om makten. Effektskatten var en stor bov bakom nedläggningen av Ringhals 1 och 2.

Korrekt, V agerade för en gångs skull förnuftigt medan S vill ge bort våra skattepengar.
Citera
2026-07-24, 12:18
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Visst kan jag visa konkreta belägg. Jag har gjort det så många gånger att det känns lite tjatigt.

Om du verkligen har missat högerregeringens och framförallt statsministerns korruptionskandaler de senaste åren så borde du verkligen förbättra din omvärldsbevakning. Moderaternas kompisrekryteringar, otillbörliga aktieaffärer, mottagande av mutor i utbyte mot skattesänkningar, statsbidrag till Ulfs svägerska, hönsgård till hustrun, shopping för skattepengar, skandalen med statsministerparets herrgård, gör att vi kommer öka exponentiellt i korruptionsindex när dessa faktorer får genomslag.

Hotet mot den oberoende rättsstaten och demokratins förfall är föremål för ett upprop bland tusentals jurister och forskare just nu:

JuToo >>

Den här artikeln i DN sammanfattar också problemet väl: Larmet ljuder – sätt stopp för nedmonteringen av rättsstaten >>

Vi är alltså på väg i samma dystra riktning som Polen, när deras motsvarighet till SD tog makten 2015-2023 och fick landet att rasa i demokratiindex. Vi behöver inte göra om deras misstag.

Tycker du att såssarna med sin egen historia och med alla sina kriminella representanter bör ta ordet rättsstat i sin mun? Ditt svar är inte bara dumt. Det är totalt värdelöst i diskussionen.
Citera
2026-07-24, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Den kickar in vid 55k så fel av mig på några tusenlappar. Vid denna brytpunkten så ökar skatten exponentiellt så skatten kan bli 53% om man tjänar över 80k per månad. Det är en sjukligt hög skattesats att man inte ens får behålla hälften av vad man tjänar. Fy fan säger jag.

Ja - 11.000 kr är "några tusenlappar" - det är ju knappt något alls - särskilt när det gäller lön.

Du verkar heller inte förstå att man bara betalar så hög skatt på det över brytpunkten - sk marginalskatt.

Tjänar man t ex 80.000 i månaden så betalar man runt 32% skatt på sin lön - inte 53%.
Citera
2026-07-24, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Detta är helt fel. Läs på om fribelopp och jobbskatteavdrag.

Att du har olika avdrag har inget med inkomstskatten att göra.
Citera
2026-07-24, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vidare så ser jag gärna att välfärden stärks, vilket går utmärkt att göra genom omprioriteringar och effektiviseringar innan nya skatter införs.

Vilka omprioriteringar är det du menar ska göras? Dra ner på barnomsorgen, skolan, vården, väg- och järnvägsunderhåll, eller att höja de redan höga priserna i kollektivtrafiken?
Citera
2026-07-24, 12:27
Medlem
Vindpinads avatar
Enkelt att förklara. Minst 30% av Sveriges befolkning är invandrare. De flesta av dessa kommer från Mellanöstern/Afrika och muslimska länder i centralasien (Afghanistan). 98% av dom röstar rött pga bidragen, den slappa kriminalpolitiken och öppna gränser.

Sen har vi de svenska kvinnorna. En majoritet av dom röstar på de rödgröna partierna. Godhetssignalering.

Sen har vi den klassiska svenska vänstertypen med tatueringar, näsring, färgat hår och kamphund. De röstar också rött pga av godhetsfaktorn.

Kvar blir en liten klick svenska män och en mindre klick svenska kvinnor som röstar på högerpartier (rasisterna). De vill stänga gränsen och börja skicka hem invandrare som missköter sig.

Rent matematiskt kan högern aldrig någonsin mer vinna ett val. Det är omöjligt. De demografiska förändringarna är för stora. Det enda sättet massinvandringen kan upphöra är om vänstersidan plötsligt vill stänga gränsen.
Citera
2026-07-24, 12:28
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Ja - 11.000 kr är "några tusenlappar" - det är ju knappt något alls - särskilt när det gäller lön.

Du verkar heller inte förstå att man bara betalar så hög skatt på det över brytpunkten - sk marginalskatt.

Tjänar man t ex 80.000 i månaden så betalar man runt 32% skatt på sin lön - inte 53%.

Men ditt fån du fattar väl att jag menar att man betalar 53% ÖVER allt som är brytpunkten tills man kommer till
Max beloppet.
Citera
2026-07-24, 12:29
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Tycker du att såssarna med sin egen historia och med alla sina kriminella representanter bör ta ordet rättsstat i sin mun? Ditt svar är inte bara dumt. Det är totalt värdelöst i diskussionen.

Din whataboutism är helt irrelevant, men var 5:e sverigedemokratisk politiker är dömd för brott och det finns inget annat parti som har så stor andel kriminella på sina listor. TS undrar varför en övervägande majoritet av den svenska befolkningen inte vill ge Tidö förnyat förtroende, och jag förklarar varför vi inte vill att Sverige ska bli en fasciststat.
Citera
2026-07-24, 12:40
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Så den lilla detaljen är avgörande för dig och du tar hellre ökad invandring och höjda skatter och annat flum så länge det blir dyrare att tanka?

Jo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in