2026-07-24, 10:36
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag försöker förstå hur det är möjligt att 15 % av befolkningen röstar V och MP och 32% S.

Jag har ställt frågan till några vänsterpersoner på FB vad som är dåligt med nuvarande styre och vad hoppas man på ska bli bättre med vänstern i förarsätet? Men jag får inget svar, inte ett enda.
Sverige är verkligen på rätt väg. Vi har färre skjutningar, ställer hårdare krav på försörjning, låga skatter och allmänt sunda saker som tas beslut om.
Ska tillägga att jag f.n är extrem låginkomsttagare och är förvånad hur otroligt förmånligt det är. Jag betalar extremt låg skatt och kan inte för mitt liv förstå hur någon kan vara missnöjd med det. Förväntar man sig ännu lägre skatter för de som är låginkomsttagare?
Kan någon här ge mig svar?
Är det fler som känner som jag
Kvinnlig rösträtt. Har du hört talas om det?
Citera
2026-07-24, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Kvinnlig rösträtt. Har du hört talas om det?
Nu fanns ju kvinnlig rösträtt 2022 när Tidö vann så det kan ju knappast vara förklaringen till varför de åker på stryk fyra år senare.

Men jag gillar när "kvinnlig rösträtt"-kortet dras. Varje kvinna med självbevarelsedrift springer naturligtvis åt andra hållet ideologiskt än den som tramsar om det, så tack för att du valarbetar åt vänstern.
Citera
2026-07-24, 10:48
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karju
De flesta av Socialdemokraternas väljare är väl invandrare?
Jag tror att det är 50/50, envisa äldre svenskar och inavlade norrlänningar som inte har fått smaka ordentligt på mångkulturen ännu. Man röstar bara på sossarna för så har man alltid gjort.
Citera
2026-07-24, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chainmail
Så är det ju inte längre och har inte varit sedan Palme tillträdde... Det är snarare så att Socialdemokraterna övergivit sina kärnväljare dvs arbetarna till förmån för bidragstagare (oftast invandrare). Vidare är partiet ett nätverk för karriärister - ett köttberg av släkt, vänner, bekanta, möjliggörare och 'lojala' som infiltrerat hela statsapparaten, offentlig sektor, public service och nu till dels det privata näringslivet.

Det hela hålls uppe av en läroplan som effektivt uppfostrar unga socialdemokrater i "värdegrund", en mediaapparat med public service i grunden (+ universiteten/högskolor samt Expo/Afa) som effektivt håller oliktänkande i schack samt diverse föreningar sk opolitiska men i grunden vänster t ex Naturskyddsföreningen... När t o m polisen som ska vara statens våldsmonopol bjuder kriminella på dialogpoliser med bulle&saft + pizza, när de knäar för BLM och har invandrade SD-hatare i rullorna förstår man hur infiltrerat av socialdemokrater allt är.
Sedan har 'partiboken' gått i arv så en stor del av pensionärerna har inte fått med sig att socialdemokraterna fullkomligt spårat ur och inte alls representerar vare sig deras eller andra svenskars intressen.

Det enda detta arbetsnätverk bryr sig om är makten och de är villiga att göra precis allt för att tillskansa sig denna t ex ljuga, fuska och ingå direkt samhällsdestruktiva allianser. Se på den skada dessa orsakat: reduktionsplikt, avvecklande av fullt fungerande kärnkraft, utbyggnad av vindkraft, massinvandring, gullande med kriminella, fyllt Samhall och hemtjänsten med invandrare, höga skatter, hög moms på mat, 400 myndigheter varav hälften onödiga, miljardbistånd till utlandet medan välfärden bantas, avvecklat försvar i princip allt dåligt som hänt oss är sossarnas fel på något sätt...

Du får tänka på att när moderaterna har blivit mer populära bland arbetare när de har blivit mer sossiga, "nya moderaterna".
Citera
2026-07-24, 11:01
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Tja. De undrar hur du tänker också kan jag lova dig.

Jag med mitt politikerförakt som inte röstar på något parti överhuvudtaget eftersom jag dels ser dem alla som de värsta bidragstagarna som finns i samhället, dels att de inte drogtestas fattar inte hur någon av er tänker.

Hellre anarki och kaos om det nu är ett alternativ
Citera
2026-07-24, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop
Ett tips är att du sparar den här tråden och återkommer när du är runt 65-70, alternativt när du eller någon närstående blivit sjukskriven eller drabbats av allvarlig sjukdom.

Låt höra hur dina extra hundralappar räddat dig då. Må väl.

Ja det är som vi trodde. Vänstern är bidragspartier med en förkärlek för importerade Mohammeds. Jobbar man och betalar skatt och inte vill se sin dotter bli gruppvåldtagen på stan så är det högern som gäller.
Citera
2026-07-24, 11:10
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Lyssna? Jag har ställt frågan direkt till folk som skriver att "ny får vi äntligen bort tidö" eller liknande.

Okej, då ska jag dela med mig av min tanke varför jag röstar på den andra sidan.

Min syn på samhället är att välfärd leder till framgång. Det är i det förebyggande arbetet som vi skapar förutsättningar för god hälsa och skapar glada samhällsmedborgare som bidrar till att vi alla får det bättre. Det som den nuvarande regeringen har gjort är att dra i handbromsen och på vissa fronter så ser jag det som positivt men om vi ska ställa högre krav behöver vi ha insatser som gör att folk faktiskt kan uppnå kraven så att de kan bli goda samhällsmedborgare.

Nu är handbromsen åtdragen, nu är det läge för vänstersidan att kliva in och bygga upp välfärden på nytt. Om ett skifte inte sker så tror jag att välfärden dessvärre kommer att fortsätta förfalla.

Låt oss fokusera på det vi är bra på och jobba tillsammans, tillsammans är vi starka.

Låt oss diskutera vidare, vad känner du kring ovanstående? Bryr gärna ner så vi får en så bra diskussion som möjligt.
Citera
2026-07-24, 11:19
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Ja det är som vi trodde. Vänstern är bidragspartier med en förkärlek för importerade Mohammeds. Jobbar man och betalar skatt och inte vill se sin dotter bli gruppvåldtagen på stan så är det högern som gäller.

+1 på den.
Jag har inte råd att inte rösta på Tidö.
Att skatta allt till förbannelse , importera skitfolk och tycka det är bra med med
Låga straff och lite konsekvenser , ja då skall man rösta på S och dess bihang. Att
Folk kan vara så jävla korkade är
Ofattbart.
Tom miljön blir sämre med vänsterblocket då MP motsätter sig kärnkraft som är helt fossilfritt.
Citera
2026-07-24, 11:26
Medlem
Kaenkelberries avatar
Dom som röstar vänsterblocket är följande:
- bidragstagare som varken vill eller tjänar på att ta ett hederligt arbete
- Kriminella som vill ha tillbaka saft och bulle tänket
- MENA och invandrargrupper som hatar Sverige egentligen men vill bo här ock mjölka skattebetalarna
- muppar som pratar om ”integritet” och att detta har minskat på grund utav nya lagar
-Miljödårarna

Ovanstående är nog minst 25% av väljare och lägg därtill de som alltid har röstat samma i alla år.
Citera
2026-07-24, 11:28
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Okej, då ska jag dela med mig av min tanke varför jag röstar på den andra sidan.

Min syn på samhället är att välfärd leder till framgång. Det är i det förebyggande arbetet som vi skapar förutsättningar för god hälsa och skapar glada samhällsmedborgare som bidrar till att vi alla får det bättre. Det som den nuvarande regeringen har gjort är att dra i handbromsen och på vissa fronter så ser jag det som positivt men om vi ska ställa högre krav behöver vi ha insatser som gör att folk faktiskt kan uppnå kraven så att de kan bli goda samhällsmedborgare.

Nu är handbromsen åtdragen, nu är det läge för vänstersidan att kliva in och bygga upp välfärden på nytt. Om ett skifte inte sker så tror jag att välfärden dessvärre kommer att fortsätta förfalla.

Låt oss fokusera på det vi är bra på och jobba tillsammans, tillsammans är vi starka.

Låt oss diskutera vidare, vad känner du kring ovanstående? Bryr gärna ner så vi får en så bra diskussion som möjligt.
Än viktigare än välfärd för välstånd är billig, stabil och generös energiproduktion.

Avsaknad av det ovan innebär minskat välstånd, välstånd som sedan kan användas till välfärden.

Utifrån det så torde en röst på vänsterblocket vara förödande.
Citera
2026-07-24, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Jag tror han menar att om man har en ganska låg inkomst så blir skattesatsen låg.

Tjänar man t ex 25000 kr/månad så får man ut 20500 kr - man betalar alltså runt 4500 kr i skatt eller runt 18% i skatt.

18% är låg skatt för många.
Jag har alltid betalat över 30%, oavsett vilket jobb jag haft. Skumt.
Citera
2026-07-24, 11:32
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Stora ord, men ganska lite fakta. Om man påstår 'korruption på bananrepubliknivå', 'oberoende rättsstat i fritt fall' och att Sverige håller på att bli 'ett nytt Ungern' bör man också kunna visa konkreta belägg. Att stapla dramatiska etiketter på varandra är inte samma sak som att föra ett sakligt argument

Visst kan jag visa konkreta belägg. Jag har gjort det så många gånger att det känns lite tjatigt.

Om du verkligen har missat högerregeringens och framförallt statsministerns korruptionskandaler de senaste åren så borde du verkligen förbättra din omvärldsbevakning. Moderaternas kompisrekryteringar, otillbörliga aktieaffärer, mottagande av mutor i utbyte mot skattesänkningar, statsbidrag till Ulfs svägerska, hönsgård till hustrun, shopping för skattepengar, skandalen med statsministerparets herrgård, gör att vi kommer öka exponentiellt i korruptionsindex när dessa faktorer får genomslag.

Hotet mot den oberoende rättsstaten och demokratins förfall är föremål för ett upprop bland tusentals jurister och forskare just nu:

JuToo >>

Den här artikeln i DN sammanfattar också problemet väl: Larmet ljuder – sätt stopp för nedmonteringen av rättsstaten >>

Vi är alltså på väg i samma dystra riktning som Polen, när deras motsvarighet till SD tog makten 2015-2023 och fick landet att rasa i demokratiindex. Vi behöver inte göra om deras misstag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in