2026-07-23, 20:10
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Då ska du få ett kortfattat svar: Tidö-regeringen måste röstas bort för att fördubblad fattigdom, skyhög arbetslöshet, korruption på bananrepubliknivåer, samt en oberoende rättsstat och demokrati i fritt fall inte är det som svenska folket vill ha.

Vi vill att Sverige ska fortsätta vara Sverige, inte bli ett nytt Ungern.

Så är det, i ett nötskal.

Marco!

Jag håller helt med dig i din analys, och det kanske är ot i tråden och vi får ta det i pm.
Men varför jag gick från RKU till Vänsterpartiet till SD till Alternativ för CP till numera ingenting är för att alla har varit helt värdelösa och låter sig köpas.
Många fattar aldrig att allting är ett fulspel vi ska titta på och bråka med varandra om som om det vore en fotbollsmatch.
Det är det inte så många som tänker på.

Det finns bra politiker i flera partier, men över en viss nivå så handplockas folk och det är aldrig till ditt och mitt bästa.

Varför folk röstar höger är pga vänsterns vansinne, när högern kommer in så gör den det som grefvar&baroner är bäst på=knulla befolkningen.

Min take är att allting är styrt av Wallenberg eller liknande i kulissen.

Vi bör ta varandra i händerna över partigränserna och göra upp mot Psykopaterna som bevisligen ljuger hela vägen till banken oavsett vem som vinner valen.

Ot i tråden..

Men du skriver bra Marco och jag har läst dina grejer i flera år.

Ontopic*
Jag börjar bli mer mer skeptisk till vad som faktiskt är sant i siffror och statistik.

Baserat på all skit jag ser exakt hela tiden ifrån alla håll.
Senast redigerad av Sinnersten 2026-07-23 kl. 20:14.
Citera
2026-07-23, 20:18
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Marco!

Jag håller helt med dig i din analys, och det kanske är ot i tråden och vi får ta det i pm.
Men varför jag gick från RKU till Vänsterpartiet till SD till Alternativ för CP till numera ingenting är för att alla har varit helt värdelösa och låter sig köpas.

Om man aldrig fattar att allting är ett fulspel vi ska titta på och bråka med varandra om som om det vore en fotbollsmatch.
Det är det inte så många som tänker på.

Varför folk röstar höger är pga vänsterns vansinne, när högern kommer in så gör den det som grefvar&baroner är bäst på=knulla befolkningen.

Min take är att allting är styrt av Wallenberg eller liknande i kulissen.

Vi bör ta varandra i händerna över partigränserna och göra upp mot Psykopaterna som bevisligen ljuger hela vägen till banken oavsett vem som vinner valen.

Ot i tråden..

Men du skriver bra Marco och jag har läst dina grejer i flera år.

Ontopic*
Jag börjar bli mer mer skeptisk till vad som faktiskt är sant i siffror och statistik.

Baserat på all skit jag ser exakt hela tiden ifrån alla håll.

Visst är korruption ett stort problem och det är nåt av det värsta jag vet. Men om Wallenberg vill köpa politisk makt, kan du vara säker på att det är på högersidan han hittar en säljare. Vänstersidan levererar inte den politiken han tjänar på.

"Numera ingenting" är inget bra parti att rösta på. Om du inte utnyttjar din röst, kan du räkna med att att någon annan utnyttjar din tystnad.

Upp till kamp!
Senast redigerad av MarcoStar 2026-07-23 kl. 20:23.
Citera
2026-07-23, 20:41
Medlem
RomernasKungs avatar
Ca 5-10% av Sveriges befolkning är muslimer som vill ha svennes skattepengar via olika bidrag.

Där har du den demografiska tungan på vågen. Dessa bidragsparasiter vill inte arbeta men de vill ha den arbetande svenskens pengar. Kanske har vi demografiskt nu nått en punkt där det är "no return".

Det kommer bara bli mer och mer vänster tills landet förvandlas till ett "kommunist-islamistiskt paradis". Ett vänsterorienterat muslimland. Hell awaits, lite kort och gott...

Även under en Tidöregering kan muslimer fortfarande föröka sig likt kackerlackor obehindrat. Man har gjort för lite och för sent för att förhindra utvecklingen.
Senast redigerad av RomernasKung 2026-07-23 kl. 20:43.
Citera
2026-07-23, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop
Ett tips är att du sparar den här tråden och återkommer när du är runt 65-70, alternativt när du eller någon närstående blivit sjukskriven eller drabbats av allvarlig sjukdom.

Låt höra hur dina extra hundralappar räddat dig då. Må väl.
Hur gynnas man som äldre av att betala 1000% mer för tandvård, skatta mer på pensionen, länge väntetider i vården då fler ska konkurrera om de begränsade platserna, ökat våld och otrygghet i samhället, dyr elektricitet, dyr bensin och hemtjänstpersonal som inte ens kan språket?
Citera
2026-07-23, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Föga förvånande är välfärden viktig för en stor del av befolkningen och högern gör sitt bästa för att försämra denna så mycket som möjligt.
Blir välfärden bättre av att vi släpper in fler analfabeter som först måste lära sig läsa vid hög ålder innan de ens kan utbilda sig för att sen vara redo för pensionering när de är klara och till slut ska in på arbetsmarknaden?

Välfärden suger oavsett vem som sitter vid spakarna, då kan vi lika gärna köra på det billiga alternativet.
Citera
2026-07-23, 21:13
Medlem
Onanikrems avatar
Fler vill ta del av kakan de rika skapat genom att stjäla bitar av kakan, inget konstigt med det. Varit så i urminnes tider, några villa alltid parasitera på andra.

Sedan kan man se det på olika sätt, de fattiga anser att de rika parasiterar på dem, men de fattiga är bara fattiga och utbytbara. Ta bort företaget och se vad som händer.... Företaget flyttar till Polen.

Oj då..
Senast redigerad av Onanikrem 2026-07-23 kl. 21:31.
Citera
2026-07-23, 21:17
Medlem
superfreak94s avatar
Gamlingar och "boomers" typen - "jag har röstat på Socialdemokraterna sedan 1972, och det kommer jag alltid göra så det så." - aldrig tänkt en egen tanke i hela sitt liv, totala fårskallar 🐑, följer konsensus, noll koll på läget i samhället, tittar fortfarande på SVT nyhetsrapportering varje kväll 19:30 för då tror dem svenska staten har deras rygg och ger dem en korrekt uppdatering på sakers tillstånd.
Citera
2026-07-23, 21:41
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag försöker förstå hur det är möjligt att 15 % av befolkningen röstar V och MP och 32% S.

Jag har ställt frågan till några vänsterpersoner på FB vad som är dåligt med nuvarande styre och vad hoppas man på ska bli bättre med vänstern i förarsätet? Men jag får inget svar, inte ett enda.
Sverige är verkligen på rätt väg. Vi har färre skjutningar, ställer hårdare krav på försörjning, låga skatter och allmänt sunda saker som tas beslut om.
Ska tillägga att jag f.n är extrem låginkomsttagare och är förvånad hur otroligt förmånligt det är. Jag betalar extremt låg skatt och kan inte för mitt liv förstå hur någon kan vara missnöjd med det. Förväntar man sig ännu lägre skatter för de som är låginkomsttagare?
Kan någon här ge mig svar?
Är det fler som känner som jag

Jag har ännu inte bestämt mig vad jag ska rösta på, men S är ett av alternativen.

Vad som blivit sämre, tja akassan är ett exempel.
Antal gånger lagrådet blivit överkörda, signalpolitik son slår fel när det kommer till utvisningar etc.
Citera
2026-07-23, 22:09
Medlem
Citat:
Jag försöker förstå hur det är möjligt att 15 % av befolkningen röstar V och MP och 32% S.

Jag har ställt frågan till några vänsterpersoner på FB vad som är dåligt med nuvarande styre och vad hoppas man på ska bli bättre med vänstern i förarsätet? Men jag får inget svar, inte ett enda.
Sverige är verkligen på rätt väg. Vi har färre skjutningar, ställer hårdare krav på försörjning, låga skatter och allmänt sunda saker som tas beslut om.
Ska tillägga att jag f.n är extrem låginkomsttagare och är förvånad hur otroligt förmånligt det är. Jag betalar extremt låg skatt och kan inte för mitt liv förstå hur någon kan vara missnöjd med det. Förväntar man sig ännu lägre skatter för de som är låginkomsttagare?
Vad avser du med "befolkningen"?

Inkräktande bidragsinvandrare som bedrägligt erhållit rösträtt, eller svenskar?
Citera
2026-07-23, 22:18
Medlem
Rösträtten bör ses över. Enbart de som varit svenska medborgare i säg ~18 år kan rösta.
Känns inte rättvist att de som fått sitt medborgarskap i flingpaketet skall ha något som helst inflytande i svensk politik. Speciellt inte när majoriteten enbart är intresserade av mer bidrag, och att arbete inte lönar sig.
Citera
2026-07-23, 22:29
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:

Vad är det för svar du letar efter eller är du ens intresserad av ett svar? Blir lite frågande när du skriver att ingen ger dig ett enda svar, inte ett enda. Har du då ansträngt dig för att lyssna?
Citera
2026-07-23, 22:50
Medlem
En av många saker som gör mig illamående med nuvarande regering är den extrema kortsiktigheten och populistiska hanterandet av våra gemensamma finanser. Lånefesten för att få billigare bensin (av all jävla skit man kan subventionera), lägre skatter som främst gynnar höginkomsttagare och rena kontanter i "elstöd" som nuvarande regering håller på med kommer bli en riktigt riktigt dyr och jobbig historia för alla som är unga idag.

De borgerliga investerar eller bygger inte för att framtida generationer ska ha det bättre. Det går emot ideologin. Det enda de klarar av är att sälja av gemensama tillgångar, avveckla välfärden i små steg, skylla på invandrare och ta lån för att sänka skatter. Man blir deprimerad när man tänker på framtiden.

Och då har jag inte nämnt hur absurbt mycket man missköter klimatarbetet. Det är exempellöst vilka steg bakåt vi tagit de senaste fyra åren. Med det sagt är jag inte överdrivet optimistisk för vilka framsteg som kommer åstakommas vid ett eventuellt regeringsskifte.
Senast redigerad av Konstantinpoopel 2026-07-23 kl. 22:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in