2026-07-24, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Dom som röstar vänsterblocket är följande:
- bidragstagare som varken vill eller tjänar på att ta ett hederligt arbete
- Kriminella som vill ha tillbaka saft och bulle tänket
- MENA och invandrargrupper som hatar Sverige egentligen men vill bo här ock mjölka skattebetalarna
- muppar som pratar om ”integritet” och att detta har minskat på grund utav nya lagar
-Miljödårarna

Ovanstående är nog minst 25% av väljare och lägg därtill de som alltid har röstat samma i alla år.
Ekokammare, som sagt...
Citera
2026-07-24, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Ok, då förtydligar jag och säger att vi har låg inkomstskatt för låginkomsttagare.

Fast det är det inte heller, eftersom det är samma inkomstskatt procentmässigt för alla som inte betalar statlig skatt.

I USA betalar man tydligen bara 10% i inkomstskatt som låginkomsttagare.
Så jämfört med detta är 32% väldigt hög beskattning.
Citera
2026-07-24, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Jag har alltid betalat över 30%, oavsett vilket jobb jag haft. Skumt.

Folk betalar generellt sett mindre i skatt (sett i procent) än vad de tror. Kolla din deklaration.

Kommunskatten är ju på 30% men fribelopp och jobbskatteavdraget gör att den faktiska skattesatsen blir mycket lägre än så.

Jag tjänar nu t ex runt 55.000 kr/månad och hamnar på en skattesats på 24%.

Man måste upp i runt 80.000 kr/månad för att komma över 30%.
Citera
2026-07-24, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det är väl rätt självklart eftersom majoriteten av befolkningen är typiska arbetare som gynnas av socialdemokrati.
Alltså jag känner byggnadsarbetare, snickare, rörmokare, målare och industriarbetare. 80 procent röstar tidö och säger att det fått det bättre. Det är inte som som röstar S idag
Det är kvinnor som röstar av ideologi. Anställda i offentlig verksamhet, invandrare, arbetslösa och bidragstagare.
Mycket märkligt när Sverige går ganska bra anu
Sverige ska alltså styras av s regering som är framröstad av människor som inte kan stå på egna ben
Citera
2026-07-24, 11:44
Medlem
Kaenkelberries avatar
En del nötter i gemene man tror alltså att skatten på inkomster (låga) är kommunalskatten på ungefär 30%
Kan meddela att skatten totalt på arbete är ungefär det dubbla med arbetsgivaravgifter och sociala utgifter. Sedan för den enskilde så betalar man 25% moms på varor och tjänster vilket också är skatt. El och bränsle ja då pratar vi klart mera - på El så är det moms,elskatt och avgifter som är skatter.
Kontentan är att Nettot man får behålla efter allt ovanstående är litet oavsett.
Citera
2026-07-24, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Fast det är det inte heller, eftersom det är samma inkomstskatt procentmässigt för alla som inte betalar statlig skatt.

Detta är helt fel. Läs på om fribelopp och jobbskatteavdrag.
Citera
2026-07-24, 11:46
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Än viktigare än välfärd för välstånd är billig, stabil och generös energiproduktion.

Avsaknad av det ovan innebär minskat välstånd, välstånd som sedan kan användas till välfärden.

Utifrån det så torde en röst på vänsterblocket vara förödande.

Okej, så då kikar vi på energifrågan. Stämmer av först så att jag hänger med. Vilken form av elproduktion anser du är bäst utifrån de kriterierna du skriver i första stycket och varför anser du att den är bäst?

Och så att jag förstår, vi är överens om att vi behöver stärka välfärden? Eller tolkar jag ditt svar felaktigt?
Citera
2026-07-24, 11:48
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Folk betalar generellt sett mindre i skatt (sett i procent) än vad de tror. Kolla din deklaration.

Kommunskatten är ju på 30% men fribelopp och jobbskatteavdraget gör att den faktiska skattesatsen blir mycket lägre än så.

Det där stämmer ju inte med verkligheten.
Marginalskatterna kickar ju in vid runt 44k i lön och dessa ökar exponentiellt vid högre löner så nettot blir inte så värst mycket bättre om du tjänar under brytpunkten än över.
Citera
2026-07-24, 11:49
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Okej, så då kikar vi på energifrågan. Stämmer av först så att jag hänger med. Vilken form av elproduktion anser du är bäst utifrån de kriterierna du skriver i första stycket?

Och så att jag förstår, vi är överens om att vi behöver stärka välfärden? Eller tolkar jag ditt svar felaktigt?
Det system vi hade innan vänsterns riksdagsmajoritet valde att lägga ned flera reaktorer. Att återuppbygga energiproduktionen efter det bortfallet är väldigt kostsamt.

Dessutom röstade S för att EU skall ta 30 miljarder från svenska elkunder (flaskhalsavgifterna), dock så röstade V emot det förslaget.

Vidare så ser jag gärna att välfärden stärks, vilket går utmärkt att göra genom omprioriteringar och effektiviseringar innan nya skatter införs.
Citera
2026-07-24, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Det där stämmer ju inte med verkligheten.
Marginalskatterna kickar ju in vid runt 44k i lön och dessa ökar exponentiellt vid högre löner så nettot blir inte så värst mycket bättre om du tjänar under brytpunkten än över.

Du får nog uppdatera dina siffror.

Det var länge sedan brytpunkten för statlig inkomstskatt var på 44k.

Vad är det annars för maginalskatter som "börjar kicka in"?
Citera
2026-07-24, 11:52
Medlem
Citat:

Jo, just det. Jag stirrar mig blind endast på lönespecen, men jo, är ju en del avdrag sen på deklarationen.
Citera
2026-07-24, 11:54
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Du får nog uppdatera dina siffror.

Det var länge sedan brytpunkten för statlig inkomstskatt var på 44k.

Vad är det annars för maginalskatter som "börjar kicka in"?

Den kickar in vid 55k så fel av mig på några tusenlappar. Vid denna brytpunkten så ökar skatten exponentiellt så skatten kan bli 53% om man tjänar över 80k per månad. Det är en sjukligt hög skattesats att man inte ens får behålla hälften av vad man tjänar. Fy fan säger jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in