2026-07-23, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Ja, hon har diabetes. Hur har hon kunnat få det? Varför behöver hon en massa mediciner?

Kanske har något att göra med hennes fetma och diet?

Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Ok, då äter hon fel och rör sig för lite, det hör dock inte hit.
Öh.. jo, att hon uppenbarligen lägger alldeles för mycket pengar på mat åt sig själv hör väldigt mycket ihop med att hon påstår sig inte ha råd med tandläkare.
Citera
2026-07-23, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Låt oss ta lite enkel mattematik istället. 15000 / 6 = 2500kr.
Varje person i hushållet ska ha 2500kr att överleva för.

Hur mycket som här placeras på mat, kläder/hygien/transport/bredband/mobil/övrigt.
En av ungarna bor inte hos henne så 15000/5 = 3000kr per person och månad.

Havregryn, bruna bönor, potatis, linser...

Hon är tjock och det är beviset för att de får för mycket pengar. Dags att dra ner på kosingen och återlämna pengarna till de rättmätiga ägarna dvs skattebetalarna.
Citera
2026-07-23, 20:25
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Problemet är ju att det finns väldigt många som skulle behöva stöd framför henne. Hon har alla stöd man kan tänkas få. Det är väl kanske bättre om vi fokuserar på de som faktiskt behöver hjälpen.

Finns så många som faller mellan stolarna och inte får någon hjälp alls. Denna kvinna får lika mycket pengar som en normal heltidstjänst. Hur mycket bidrag tycker du hon skulle få och varför är det inte bättre om de pengarna gick till fattiga?
Jag tycker att den här kvinnan är en ickefråga i det stora hela, och att sådana här historier mest syftar till att flytta fokus från de riktigt allvarliga problemen vi har i landet.

Det är beklämmande att se hur folk i tråden uppför sig mot en människa de aldrig träffat och som aldrig gjort dom något ont. Är det sådan svensken är kanske det är lika bra att hon försvinner.
Citera
2026-07-23, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Många fattiga som är feta äter mycket kolhydrater eftersom det är billigt, t ex pasta.
"Proteinet" består av billig falukorv. Det är en diet som lätt kan göra en överviktig.

Just nu är det säsong för grönsaker, men resten av året?
Vilken flerbarnsfamilj på marginalen har råd att köpa tomat och gurka för 40 kr/kg när falukorven har lägre kilopris?

Senast här om veckan var jag inne i en butik där en av lockvarorna var såna där nudelförpackningar för 1 kr/st.
Hur onyttigt är inte det?

Just den här kvinnan har nog svårt att tugga på morötter utan tänder, men kanske kan hon mata barnen med det?
Om man inte vräker i sig falukorv och makaroner blir man inte gravt överviktig av att äta det.
Och morötter går att koka eller riva.
Citera
2026-07-23, 20:26
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Öh.. jo, att hon uppenbarligen lägger alldeles för mycket pengar på mat åt sig själv hör väldigt mycket ihop med att hon påstår sig inte ha råd med tandläkare.
Ingen här har en aning om hur mycket hon äter för i månaden, det är fakta och inga spekulationer.
Citera
2026-07-23, 20:30
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Vilket hon har, det är aldrig problem att ta notan på delbetalning.
Där jag bor får man inte delbetala hos varken hos Folktandvården eller den privata jag går till.
Citera
2026-07-23, 20:30
Medlem
Citat:
Ingen här har en aning om hur mycket hon äter för i månaden, det är fakta och inga spekulationer.
Om hon lyckas vara överviktig lägger hon uppenbarligen för mycket pengar på mat.
Citera
2026-07-23, 20:33
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Du är nog något på spåret faktiskt.
Precis som menlösa svaga män drar sig till fotbollssupport/huliganism, rasism eller kommunism.

Det är samma typ av mekanismer. Det finns forskning som visar att män med svagt socialt kapital och som känner att de ofrivilligt står utanför social gemenskap, tenderar att gå med i rörelser som både har enkla budskap och använder våld. Det handlar om att man upplever sig bli någon, vara någon i gemenskapen, vara speciell.
Det finns ganska mycket forskning kring detta.
M v h
RFT (f d parterapeut och familjerådgivare)
Citera
2026-07-23, 20:35
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag gissar att barnen får lite mat och "mellis" i förskola och skola också.

Jag gissar att skolans bespisning inte är öppen under sommarlovet.
Citera
2026-07-23, 20:35
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jag trodde inte heller att man fick soss när man fick aktivitetsstöd, men någon sa att jag hade fel.

Har man ett bidrag så brukar det övergå normen på socbidrag. Men i fallet många barn så hamnar man ofta under normen och då kan man få sista biten från soc. Men då har man ju även de rättigheter som ingår i soc, t ex extra pengar för tandvård. Det är olika i kommuner vad som räknas som nödvändig tandvård, men många kommuner kör med att det täcker utdragning, fyllning, plastkrona eller enklare löständer om det är framtänder. En del kommuner har kört med bara utdragning vilket de fick kritik för.
Citera
2026-07-23, 20:36
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Finns Foodora i Perstorp? Hur ser snabbmatsutbudet ut?

Vet ej men gissar att samma marknadsförhållanden råder där som överallt annars, dvs. att processad skräpmat kostar mer än att laga billig och bra mat från grunden.
Citera
2026-07-23, 20:36
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Nej, det var ett exempel på mat jag själv handlar. Ärtsoppa är säkert näringsrikt, men det är väl mer nåt som hör hemma i beredskapslagret om det blir krig och inget man äter till vardags 2026.

Då är det väl bara börja äta det till vardags igen om man vill vara nyttig och samtidigt spara pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in