Citat:
Ursprungligen postat av
Gulsmurf2
1000 för tre mål att om dagen i en månad, hur räknar du nu? Jag är inte en förespråkare av höjda bidrag etc, men din uträkning går inte ihop.
Det är alltså 13kr ca per måltid. Som ska innehålla allt barn behöver för att växa upp. Vi tar i från tårna och kastar in dina 1500. Det blir då 20kr per måltid. Vi pratar ju inte om några enorma summor.
Nej, det är inte jättesummor. Men det är så du äter varje dag med hjälp av storkok med grytor, soppor, baka bröd hemma och äter havregrynsgröt till frukost. För vill du äta billigt kan du göra det i Sverige ifall du har mycket tid och kan glida in på olika mataffärer för att scanna av priser. Korta datum, saker som kan frysas ner och man kan göra mycket av väldigt lite ifall du vet vad du ska lägga pengarna på.
Det som faktiskt spelar roll här är ju att man vet vad man ska göra med maten för att det ska bli mycket och närorikt. För det är där egentligen nyckeln ligger till att klara sig på 1000kr i månaden.
Ett exempel.
Här där jag bor kan jag ibland få tag på fläskytterfilé för 59kr kg. Jag köper 10kg direkt. 590kr. Resterande kan jag lägga på potatis och lök 310kr (29kr för 5 kg potatis, 1kg lök 10 kr, blir en en del kg av båda) och så varje söndag gör jag en gryta med 2,5kg kött, potatis och lök, en massa vatten på det.
Det kanske inte är det roligaste - men det kommer ge mig överlevnad. Kastar du in tomatsås, lite chili, paprika, vitlök med mera så får man något riktigt nice och gulashigt. Vill du inte ha så rinnig sås? Kasta i lite mjöl som du bakar eget bröd (som inte innehåller en massa skit och socker som affärens bröd gör).