2026-07-23, 19:27
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.facebook.com/share/r/1BHv1RwHbN/

Ensamstående fembarnsmamman Laila har 15000 kr kvar i månaden efter att socualen betalat räkningarna. Detta räcker tydligen inte för WT morsan Laila. Hon är tandlös och har inte råd att äta trots att hon är tjock som en flodhäst.

Ska Laila få mer i bidrag så hon har råd att leva?

Har man 15.000 i månaden efter att alla räkningar är betalda av soc så lever man i lyx !!!

Jävla parasiter. Hur många soffliggare har sverige? Fan vad jag spyr över att jag får jobba arslet av mig medan andra slipper att bidra med arbete och lever ändå i större lyx än mig och fortfarande klagar !!!

Vad lägger hon pengarna på?
Citera
2026-07-23, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Fattigdom i Sverige innebär att pengarna knappt räcker till det mest grundläggande som hyra, mat och kläder. Det är knappt att det gör det om man lever på försörjningsstöd. Nu har försörjningsstödet dessutom blivit villkorat, vilket innebär att alla inte ens kvalificerar sig för det. Hur tror du de människorna ska klara sig när de lever under existensminimum? De skickas rakt ut i kriminalitet.

Sverige är känt för sin starka välfärdsstat och den har nedmonterats kraftigt, så där finns en upprustning att göra.

För övrigt behöver du inte raljera om iphones och laptops. Det kan vara grundläggande verktyg när man går en utbildning som senare leder till jobb, eller för att sköta sånt som jobbsökande och stå till arbetsmarknadens förfogande. Du kan inte ställa krav på människor om du tar ifrån dem möjligheterna att leva upp till dem.
ser du inte det absurda i detta , kärringen har fött för många barn att ta hand-om hon har inte råd helt enkelt att föda dom utan överlämnar det ekonomiska ansvaret för barnen till svenska medborgare att betala . Sedan är hon själv smällfet vilket betyder att hon överkonsumerar mat också på svenska skattebetalares bekostnad sedan får hon olika sjukdomar pga sitt frikostiga leverne i överflöd och kommer att att kosta sjukvårdskostnader i resten av sitt liv troligen och bara där kommer hon kosta skattebetalana miljon belop i resten av sitt liv plus allt annat runt henne och hennes familj , man bleknar när hon beskriver hur hon dessutom prioriterar att instalera en swimingpoll åt familjen på tomten istället för att köpa mat åt barnen . Det hela är absurt ! Lösningen för henne är att sluta lata sig och ta ett arbete vilket som helst och börja ta ansvar.
Senast redigerad av chunky000 2026-07-23 kl. 20:07.
Citera
2026-07-23, 19:30
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Får en heltidsarbetande McD-arbetare ut 23-25 000 kr. Det var inte dåligt.
Samma McD-arbetare har förmodligen inte fem ungar som ska försörjas på samma peng.
Nä, de har inte 27 500:- netto. Som hon...
Citera
2026-07-23, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Hon bor redan i ett hus.
Länka gärna till ett jobb som undersköterska som ger 25000 kr i veckan.

Varför ska jag göra det?, du måste vara rätt korkad om du tror att sådana pengar skulle komma från en arbetsgivare.

Iaf så kommer man upp i sådana summor om man gör 6-7 nattpass + 2-1 övertidspass i veckan.
Minst 2 arbetsgivare i taget för att ej blockeras av regler om övertid eller 11h.

Om du inte tror mig kan du själv räkna timlön, ob, samt semesterersättning.
Citera
2026-07-23, 19:35
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Låt oss ta lite enkel mattematik istället. 15000 / 6 = 2500kr.
Varje person i hushållet ska ha 2500kr att överleva för.

Hur mycket som här placeras på mat, kläder/hygien/transport/bredband/mobil/övrigt.

Klarar man inte av 2500kr per person i hushållet så har du inte koll på ekonomi. För 1000kr kan du komma undan och då äta frukost, lunch, middag och kvällsmat skulle jag säga - där har du minimum för vem som helst att äta.

Det lämnar 1500kr över, men vi kan överdriva och säga att det kostar 1500kr för mat varje månad per person - lämnar 1000kr per person, ja någon hundring för hygien, tandbortar, lite nöje, något bredband (billigt) och man kan alltid hitta saker billigt. Det är inga iPhones eller märkeskläder här inte och man får nöja sig med det som Myrorna säljer en tv för 100kr från tidiga 2000.

Man klarar sig jävligt gott och väl. Dom har tak över huvudet, mat på bordet och kan leva ett gott liv där förmycket mat finns på bordet så man kan äta sig fet.

Internet, datorer och sånt där - behövs faktiskt inte. Man kan vara kreativ och lösa såna där problem på alla möjliga sätt. Inte så det heller är dyrt med internet, datorer, mobiler och sånt idag med en stor andrahandsmarknad.

"Åh nej fattigdom, folk har inte råd med iPhones"

1000 för tre mål att om dagen i en månad, hur räknar du nu? Jag är inte en förespråkare av höjda bidrag etc, men din uträkning går inte ihop.

Det är alltså 13kr ca per måltid. Som ska innehålla allt barn behöver för att växa upp. Vi tar i från tårna och kastar in dina 1500. Det blir då 20kr per måltid. Vi pratar ju inte om några enorma summor.
Citera
2026-07-23, 19:38
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
1000 för tre mål att om dagen i en månad, hur räknar du nu? Jag är inte en förespråkare av höjda bidrag etc, men din uträkning går inte ihop.

Det är alltså 13kr ca per måltid. Som ska innehålla allt barn behöver för att växa upp. Vi tar i från tårna och kastar in dina 1500. Det blir då 20kr per måltid. Vi pratar ju inte om några enorma summor.
Jag gissar att barnen får lite mat och "mellis" i förskola och skola också.
Citera
2026-07-23, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Har man 15.000 i månaden efter att alla räkningar är betalda av soc så lever man i lyx !!!

Jävla parasiter. Hur många soffliggare har sverige? Fan vad jag spyr över att jag får jobba arslet av mig medan andra slipper att bidra med arbete och lever ändå i större lyx än mig och fortfarande klagar !!!

Vad lägger hon pengarna på?

Hon har 15 000 efter att hyran är betald.
Andra räkningar som försäkringar, telefoni, bredband, el mm ingår i dessa 15 000 som är kvar efter hyran.

Hon har inte soc bidrag, men aktivitetsstöd, bostadsbidrag plus diverse barnrelaterade bidrag.
Citera
2026-07-23, 19:42
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2

Nej, det är inte jättesummor. Men det är så du äter varje dag med hjälp av storkok med grytor, soppor, baka bröd hemma och äter havregrynsgröt till frukost. För vill du äta billigt kan du göra det i Sverige ifall du har mycket tid och kan glida in på olika mataffärer för att scanna av priser. Korta datum, saker som kan frysas ner och man kan göra mycket av väldigt lite ifall du vet vad du ska lägga pengarna på.

Det som faktiskt spelar roll här är ju att man vet vad man ska göra med maten för att det ska bli mycket och närorikt. För det är där egentligen nyckeln ligger till att klara sig på 1000kr i månaden.

Ett exempel.

Här där jag bor kan jag ibland få tag på fläskytterfilé för 59kr kg. Jag köper 10kg direkt. 590kr. Resterande kan jag lägga på potatis och lök 310kr (29kr för 5 kg potatis, 1kg lök 10 kr, blir en en del kg av båda) och så varje söndag gör jag en gryta med 2,5kg kött, potatis och lök, en massa vatten på det.

Det kanske inte är det roligaste - men det kommer ge mig överlevnad. Kastar du in tomatsås, lite chili, paprika, vitlök med mera så får man något riktigt nice och gulashigt. Vill du inte ha så rinnig sås? Kasta i lite mjöl som du bakar eget bröd (som inte innehåller en massa skit och socker som affärens bröd gör).
Senast redigerad av Cremefraiched 2026-07-23 kl. 19:52.
Citera
2026-07-23, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nä, de har inte 27 500:- netto. Som hon...

Med eller utan barn?
Citera
2026-07-23, 19:44
Medlem
Citat:
Får en heltidsarbetande McD-arbetare ut 23-25 000 kr. Det var inte dåligt.
Samma McD-arbetare har förmodligen inte fem ungar som ska försörjas på samma peng.

Missade att det var efter utgifter, då är det ännu värre.
Citera
2026-07-23, 19:45
Medlem
Hela artikeln måste vara ragebait eller?

Vad är det ens som skall diskuteras, förutom att hon är lat? Hon har 15 000 till 4 barn EFTER HYRA trots att hon inte gör ett skit?
Bara massa bidragspengar som nu gått ner 400 kr och det snyftas det om.

Jävlar vad trött man blir
Citera
2026-07-23, 19:46
Moderator
Citat:
Med eller utan barn?
Både med och utan barn. Lön är liksom lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in