2026-07-23, 18:53
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Eftersom du inte vill gå igenom tabellerna gör jag det åt dig här:

Hennes mat, vuxen: 2'730 kr.
Barnens mat: c:a 2'300 kr x 5 = 11'500 kr
Övrigt (kläder, hygien, transport): c:a 2'200 x 6 = 13'200
Hushållskostnader 6 pers (el, vatten, mobil, bredband): 8'410.
TOTALT: 35'840 kr.

Hon går alltså back 20'840 kr varje månad.

Låt oss ta lite enkel mattematik istället. 15000 / 6 = 2500kr.
Varje person i hushållet ska ha 2500kr att överleva för.

Hur mycket som här placeras på mat, kläder/hygien/transport/bredband/mobil/övrigt.

Klarar man inte av 2500kr per person i hushållet så har du inte koll på ekonomi. För 1000kr kan du komma undan och då äta frukost, lunch, middag och kvällsmat skulle jag säga - där har du minimum för vem som helst att äta.

Det lämnar 1500kr över, men vi kan överdriva och säga att det kostar 1500kr för mat varje månad per person - lämnar 1000kr per person, ja någon hundring för hygien, tandbortar, lite nöje, något bredband (billigt) och man kan alltid hitta saker billigt. Det är inga iPhones eller märkeskläder här inte och man får nöja sig med det som Myrorna säljer en tv för 100kr från tidiga 2000.

Man klarar sig jävligt gott och väl. Dom har tak över huvudet, mat på bordet och kan leva ett gott liv där förmycket mat finns på bordet så man kan äta sig fet.

Internet, datorer och sånt där - behövs faktiskt inte. Man kan vara kreativ och lösa såna där problem på alla möjliga sätt. Inte så det heller är dyrt med internet, datorer, mobiler och sånt idag med en stor andrahandsmarknad.

"Åh nej fattigdom, folk har inte råd med iPhones"
Citera
2026-07-23, 18:56
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Nej, det var ett exempel på mat jag själv handlar. Ärtsoppa är säkert näringsrikt, men det är väl mer nåt som hör hemma i beredskapslagret om det blir krig och inget man äter till vardags 2026.

Jo, det är något som man äter till vardags normalt. Här är det bara du som visar hur jävla dålig matkultur du har.
Citera
2026-07-23, 18:59
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Låt oss ta lite enkel mattematik istället. 15000 / 6 = 2500kr.
Varje person i hushållet ska ha 2500kr att överleva för.

Hur mycket som här placeras på mat, kläder/hygien/transport/bredband/mobil/övrigt.

Klarar man inte av 2500kr per person i hushållet så har du inte koll på ekonomi. För 1000kr kan du komma undan och då äta frukost, lunch, middag och kvällsmat skulle jag säga - där har du minimum för vem som helst att äta.

Det lämnar 1500kr över, men vi kan överdriva och säga att det kostar 1500kr för mat varje månad per person - lämnar 1000kr per person, ja någon hundring för hygien, tandbortar, lite nöje, något bredband (billigt) och man kan alltid hitta saker billigt. Det är inga iPhones eller märkeskläder här inte och man får nöja sig med det som Myrorna säljer en tv för 100kr från tidiga 2000.

Man klarar sig jävligt gott och väl. Dom har tak över huvudet, mat på bordet och kan leva ett gott liv där förmycket mat finns på bordet så man kan äta sig fet.

Internet, datorer och sånt där - behövs faktiskt inte. Man kan vara kreativ och lösa såna där problem på alla möjliga sätt. Inte så det heller är dyrt med internet, datorer, mobiler och sånt idag med en stor andrahandsmarknad.

"Åh nej fattigdom, folk har inte råd med iPhones"

Fattigdom i Sverige innebär att pengarna knappt räcker till det mest grundläggande som hyra, mat och kläder. Det är knappt att det gör det om man lever på försörjningsstöd. Nu har försörjningsstödet dessutom blivit villkorat, vilket innebär att alla inte ens kvalificerar sig för det. Hur tror du de människorna ska klara sig när de lever under existensminimum? De skickas rakt ut i kriminalitet.

Sverige är känt för sin starka välfärdsstat och den har nedmonterats kraftigt, så där finns en upprustning att göra.

För övrigt behöver du inte raljera om iphones och laptops. Det kan vara grundläggande verktyg när man går en utbildning som senare leder till jobb, eller för att sköta sånt som jobbsökande och stå till arbetsmarknadens förfogande. Du kan inte ställa krav på människor om du tar ifrån dem möjligheterna att leva upp till dem.
Citera
2026-07-23, 19:05
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Fattigdom i Sverige innebär att pengarna knappt räcker till det mest grundläggande som hyra, mat och kläder. Det är knappt att det gör det om man lever på försörjningsstöd. Nu har försörjningsstödet dessutom blivit villkorat, vilket innebär att alla inte ens kvalificerar sig för det. Hur tror du de människorna ska klara sig när de lever under existensminimum? De skickas rakt ut i kriminalitet.

Sverige är känt för sin starka välfärdsstat och den har nedmonterats kraftigt, så där finns en upprustning att göra.

För övrigt behöver du inte raljera om iphones och laptops. Det kan vara grundläggande verktyg när man går en utbildning som senare leder till jobb, eller för att sköta sånt som jobbsökande och stå till arbetsmarknadens förfogande.

Exakt. Men nu har hon tydligen råd att gå runt men får inte äta godis på lördagarna. Buhu, fattigdom.

När någon lever under existensminimum så brukar dom göra saker för att gå runt. Jag har känt flera genom mitt liv och dom var ute i skogen, plocka svamp eller annat för att kunna äta. Lite dumpster divande och andra knep och trick. Var till och med en av dom som leta roadkills med harar för att kunna äta haren. Du vet, saker och ting folk gör för att kunna gå runt varje månad och ha mat på bordet. Allt behöver inte vara kriminellt som att dom skulle börja sno i affären, folk har förmycket stolthet för sånt.

Elektronik är billigt och något du kan till och med få gratis ifall du frågar runt. Det är inget som är såpass dyrt att ingen har råd med det. Samt så erbjuds det gratis internet överallt. Finns också biblotek för kunskap/lära sig saker.
Citera
2026-07-23, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Inom yrkeslivet har hon en bakgrund som undersköterska. Hon älskade det, men jobbade för mycket och gick in i väggen. Dessutom undersöker läkarna just nu om hon har diabetes.

– Och så får jag lägga mycket energi på att hålla min mentala hälsa i schack.

I januari började plötsligt hennes framtänder gå av. Så nu har hon bara halva stumpar i överkäken. Hon fick panik, men har förstått att det kan vara tecken både på diabetes och på biverkningar av mediciner. Hon skäms, undviker numera att skratta med öppen mun".

Har ni tänkt på att vi sitter och hånar en kvinna som arbetat som undersköterska och har gått in i väggen för att ta hand om oss?!

Det är hon värd! 👍

Som privattandläkare tvivlar jag starkt på att nån tandläkare kommer att gå och ge henne tandvård för säkert 50-100 000 eller ännu mer och samtidigt svälja labbfakturor på många tusen.
Så kul är det inte att jobba pro bono. Det där förekommer mest på film...
Citera
2026-07-23, 19:10
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Exakt. Men nu har hon tydligen råd att gå runt men får inte äta godis på lördagarna. Buhu, fattigdom.

När någon lever under existensminimum så brukar dom göra saker för att gå runt.

Ja, det är därför butiksstölderna i Sverige nu uppgår till 11,3 miljarder om året (!!) och störst ökning av barnmat och välling.

Stölder av barnmat ökar – butikschefen Jakob: ”Skär i hjärtat” >>
Citera
2026-07-23, 19:11
Medlem
Pripps0.0s avatar
Kära medmänniskor och medborgare!
Ni har politiker som är korrupta och ser till sina egna intressen framför folkets, och bor i ett land som utsett sig till världens socialbyrå. Men ni väljer alltså att lägga er frustration på en tandlös kvinna i Perstorp som arbetat inom vården. Synd att hon inte visste vem ni var när ni behövde henne.
Något är mycket fel i det här landet.
Citera
2026-07-23, 19:12
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngusMacGyver
Som privattandläkare tvivlar jag starkt på att nån tandläkare kommer att gå och ge henne tandvård för säkert 50-100 000 eller ännu mer och samtidigt svälja labbfakturor på många tusen.
Så kul är det inte att jobba pro bono. Det där förekommer mest på film...
Det tror inte jag heller, det jag hoppades på är att hon får swish så att det räcker.
Citera
2026-07-23, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag tycker också att artikeln är provocerande.
Så här är det i Tidöpartiernas Sverige.
Är du fattig; skyll dig själv det är ditt eget fel. Är du arbetslös; skyll dig själv det är ditt eget fel.

Hon är inte speciellt fattig, hon får ungefär lika mycket som en heltidsarbetande McDonalds-arbetare. Utan att göra ett skit. Hon hade kunnat ge alla fem ungar 500kr i veckopeng var, och fortfarande ha pengar till mat.
Citera
2026-07-23, 19:16
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ja, det är därför butiksstölderna i Sverige nu uppgår till 11,3 miljarder om året (!!) och störst ökning av barnmat och välling.

Stölder av barnmat ökar – butikschefen Jakob: ”Skär i hjärtat” >>

Det tror jag på mer än 100% på att stölder rent generellt från butiker har öket, men av blandade skäl. Ska vi nu prata just vanligt folk som inte har råd med mat så har folk har helt värdelösa ekonomier idag och lever i luftslott där dom bara tar lån och lever stort sett sin ekonomi efter vilka lån dom kan få och betala med kreditkort efter precis ha lyckats betala den där räkningen så man kan klara sig en månad till innan det blir samma veva med ett annat kredikort.

Det är inte så att folk inte har råd med barnmat och välling utan att dom väljer att spendera pengar på allt annat än vad det egenligen inte skulle gå till. Exempelvis spel och dobbel, alkohol, cigaretter, snus eller ja precis allt annat som inte gick till just barnmat och välling. Barnmat och välling är lätt att sno, folk passar på. Kollar vi i sin helthet så har alla stölder ökat.

Kass ekonomi eller oansvarstagande om sin ekonomi? Men en del väljer att sno saker när dom inte har råd, andra väljer att göra andra saker för att dom vill inte sno från andra. Alla har sina vägar för överlevnad ifall du lever under minimum existens-gränsen.
Citera
2026-07-23, 19:17
Avslutad
Citat:

För övrigt behöver du inte raljera om iphones och laptops. Det kan vara grundläggande verktyg när man går en utbildning som senare leder till jobb, eller för att sköta sånt som jobbsökande och stå till arbetsmarknadens förfogande. Du kan inte ställa krav på människor om du tar ifrån dem möjligheterna att leva upp till dem.
Iphone ja. Jag jobbar och tjänar cq 55-60k mån. Inte köper jag mig en iphone. Tycker det är alldeles för dyrt.
Men invandrare som inte jobbat en dag ska leva på mina skattepengar och ha iPhone. Väldigt rättvist nej
Har man inget jobb eller väljer att inte jobba så får man leva lite mer knapert.
Ingen rättighet att åka på semestrar och äta utemat
Citera
2026-07-23, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Hon är inte speciellt fattig, hon får ungefär lika mycket som en heltidsarbetande McDonalds-arbetare. Utan att göra ett skit. Hon hade kunnat ge alla fem ungar 500kr i veckopeng var, och fortfarande ha pengar till mat.

Får en heltidsarbetande McD-arbetare ut 23-25 000 kr. Det var inte dåligt.
Samma McD-arbetare har förmodligen inte fem ungar som ska försörjas på samma peng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in