2026-07-23, 16:57
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Jaha, och?

Exakt. För vi bor i ett rikt land där du kan vara överviktig och äta skitmat om dagarna och det på något sätt räknas som fattig för att du bränner alla dina pengar på skitmat för att du inte kan hålla en vettig matkultur utan helt går in i det västerländska överkonsument samhället med snabbmat än att faktiskt lära sig laga mat.

För det är exakt vad det är du försvarar, att folk ska kunna överkonsumera och det ska på något sätt ska räknas som fattig.

Är det så att du faktiskt lever knappert, då har man inte råd att köpa chips. Då prioriterar man och du har inget val att äka snabbmat. Här är det kanske så också att man lever med kreditkortsskulder och klarna månads-fakturor för att kunna gå runt att äta all denna snabbmat, ve säga sätter sig själv mer i skiten.

Men det finns inget försvarbart med det. Det finns människor i Sverige som faktiskt inte har råd att äta utan måste prioritera och äta det dom har råd med som ska räcka månaden ut.

Jag ställer krav på folk. Jag har själv levt knappert under många år och vet vad ekonomisk överlevnad och de uppoffringar man får göra för att kunna skrapa ihop mat på bordet. Denna kvinna har inte gjort många uppoffringar av sina kebabpizzor och 2 liters kolan inte. Du blir inte sådär fet utan att svulla - bara en otrevlig sanning.
Jag försvara ingen och absolut inte överkonsumtion.
Jag vill gärna ha en länk till dessa acceptabla bidragstagare, för ialla trådar jag läst om dessa som har det knapert, så finns det alltid något till de kan försaka.
Citera
2026-07-23, 17:01
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Är det totalförvirring i tråden eller vad?

Har hon soc eller inte? Var pengarna över efter räkningar eller efter bara hyran?

På soc får man tandvård till viss gräns. Så inte fan att hon går på soc. Visa mig var det står.
Svar ja.

Står så här:
Laila Wennerholm får ut mellan 23 000 och 25 000 kronor i månaden i aktivitetsstöd och olika bidrag. Hennes bostadsbidrag sänktes nyligen från 5 200 till 4 800 kronor. Det känns rejält.

– För mig betydde de där hundralapparna jättemycket.

Efter hyran på 12 500 kronor återstår omkring 15 000 kronor till fem personer. Det ska räcka till allt för fem personer.

– Under sommarlovet får jag heller inget studiebidrag för min äldsta dotter, som går i gymnasiet. Det betyder 1 250 kronor mindre och hon har inte lyckats hitta ett sommarjobb.

https://arbetet.se/2026/07/23/fembarnsmamman-laila-lever-pa-15-000-i-manaden-inte-rad-med-tandlakare/

Jag trodde inte heller att man fick soss när man fick aktivitetsstöd, men någon sa att jag hade fel.
Senast redigerad av Pripps0.0 2026-07-23 kl. 17:08.
Citera
2026-07-23, 17:03
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngusMacGyver
Ja, folkhemmet och hela den idén och tidsåldern går snabbt mot sitt slut, inte bara i Sverige utan i hela väst. Dock går det fortare i Sverige än tex våra grannländer, pga att Sverige gjort grova misstag som grannarna gjort i mycket mindre omfattning.

Vi är på väg mot ett mer tydligt klassuppdelat samhälle, tillbaka till tiden från upplysningen till första världskriget typ.

Ja, som jag skrev tidigare är vi ju dessutom med i en Union. Sverige har ett av de, eller det generösaste välfärdssystemet och kommer att få dra ner rejält.
Citera
2026-07-23, 17:05
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Är verkligen barnbidrag/underhållsbidrag inräknat i hennes inkomst? För 5 barn betalas det ut 9 240 per månad.

25 000 i månaden är en låg men normal lön. Hur mycket borde man få i månaden för att inte jobba?
Någon i tråden trodde att jag gick på soss, men jag vet faktiskt inte hur det fungerar där. Tror inte att vi i tråden har grepp om hennes ekonomi tyvärr.
Citera
2026-07-23, 17:07
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfiga
Men snus verkar hon ha råd till? Ser ett par doser på bilden
Bra spanat. Står det namn på dom?
Citera
2026-07-23, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Svar ja.

Står så här:
Laila Wennerholm får ut mellan 23 000 och 25 000 kronor i månaden i aktivitetsstöd och olika bidrag. Hennes bostadsbidrag sänktes nyligen från 5 200 till 4 800 kronor. Det känns rejält.

– För mig betydde de där hundralapparna jättemycket.

Efter hyran på 12 500 kronor återstår omkring 15 000 kronor till fem personer. Det ska räcka till allt för fem personer.

– Under sommarlovet får jag heller inget studiebidrag för min äldsta dotter, som går i gymnasiet. Det betyder 1 250 kronor mindre och hon har inte lyckats hitta ett sommarjobb.

https://arbetet.se/2026/07/23/fembarnsmamman-laila-lever-pa-15-000-i-manaden-inte-rad-med-tandlakare/

Jag trodde inte heller att man fick soss när man fick aktivitetsstöd, men någon sa att jag hade fel.

Om alla hennes bidrag tillsammans understiger socialbidragsnormen, kan hon få komplettering från soc.
Men jag tror inte så är fallet här. Jag kan ha fel.

(Edit; socialbidragsnormen ligger för övrigt under det existensminimum som exempelvis kronofogden har.)
Senast redigerad av nantes 2026-07-23 kl. 17:10.
Citera
2026-07-23, 17:20
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Om alla hennes bidrag tillsammans understiger socialbidragsnormen, kan hon få komplettering från soc.
Men jag tror inte så är fallet här. Jag kan ha fel.

(Edit; socialbidragsnormen ligger för övrigt under det existensminimum som exempelvis kronofogden har.)
Hur funkar aktivitetsstöd, är det samma summa för alla?

Det är ju en hel industri kring arbetslösa! Varför så många olika sorters bidrag hit och dit? Det borde ju gå att göra betydlig smidigare och framförallt billigare.
Citera
2026-07-23, 17:22
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Nej.
Jag undrar om tidningen Arbetet kommer att skriva artiklar om sådana som Laila om Sossarna vinner valet i höst:
"Laila lever drömlivet, får ut 30 000 i månaden efter att alla räkningar är betalda. - Nu har vi råd att äta på restaurang flera gånger i månaden och att åka till Thailand på semester. Jag har även kunnat köpa en ny bil, säger en glad Laila"
Frågan är ju hur sådana som Laila hamnar i tidningen. Hur ser upplägget ut, hur låter snacket? Vem kontaktade vem?
Citera
2026-07-23, 17:22
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Jag försvara ingen och absolut inte överkonsumtion.
Jag vill gärna ha en länk till dessa acceptabla bidragstagare, för ialla trådar jag läst om dessa som har det knapert, så finns det alltid något till de kan försaka.

Självklart du gör. Du försvarar hennes dåliga beteende och överkonsumption som något normalt och det är så synd om henne för "vi förstår oss inte på hennes sits". Här uppenbarligen har vi en överviktig kvinna som inte alls har det "knapert" eftersom hon är överviktig - ve säga, hon äter förmycket och hon är inte bara lite överviktig utan du ska minsann se att hon har ett BMI på över 30.

Att ha det knapert, då väljer du mellan måltider. Inte att kunna äta skräpmat om dagarna. Du vet, mat kostar pengar och skräpmat är inte billigt. Är du fet är du inte fattig, precis som att det inte existerar en iPhone i ett fattigt hem. För här har vi två kategorier.

Kategori 1 - Den som faktiskt är på riktigt fattig. Det är personen som tar varje krona och gör det mesta med dom, eftersom personen i fråga måste ha mat på bordet för att överleva.

Kategori 2 - Den som är "övre" lågklassen som lever sig feta med hjälp av samhället ifall det nu är bidrag eller som lån. Det är fetton som Laila i Perstorp som kan trycka i sig en jävla massa skräp för att kunna bli fet utan att det påverkar livet att man måste faktiskt välja - ska jag äta idag eller ska jag äta imorgon?

För Kategori 1 finns där ute, de som behöver hjälp. Kategori 2 borde inte få köpa mer än vanlig mat för sina bidragspengar och 0 av det får gå till godis, socker eller skräpmat.

För Kategori 2 kan gå runt och äta sig fet, det kan inte kategori 1.
Citera
2026-07-23, 17:28
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Varför är ni så arga och upprörda på Laila? Hon försöker bara överleva, precis som alla andra. Er ilska är missriktad, de stora bovarna är politikerna, men dessa vågar ni inte konfrontera på samma vis trots att de parasiterar på folket i en betydligt större omfattning.
Upprörd för jag tycker hon gnäller för mycket, sen tror jag inte hela sanning kommer fram.

OM reglerna va så att om jag och en politiker fick stå en bur där det va tillåtet att knäcka valfritt ben så hade jag kunnat. Och självklart så har ju politikerna sin chans att knäcka valfritt ben på mig

Snyftartiklar är det värsta jag vet, hur mycket swish tror du hon får efter detta? en chans för henne att mjölka andra på pengar ( och självklart finns det idioter som kommer swisha )
Citera
2026-07-23, 17:29
Medlem
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Men att hon själv "inte tar ansvar" skall "någon annan" lastas för? Denne "någon" som tvingas tillhandahålla livstids arbetsfri försörjning?

Citat:
Staten? Det är självvalt från deras sida.
De ville att mammorna skulle ut och jobba så att de också kunde beskattas, sedan skulle ungarna in på dagis och hjärntvättas. Sedan slog man in en kloss mellan könen och skapade det matriarkat vi nu lever i. Det matriarkat som lever på sådana som Laila, för allt handlar ju om känslor och nu är Laila ett slagträ i deras politik.

"Staten" är ingen självständig entitet som tillskapar någonting och kan således inte heller tillhandahålla livstids arbetsfri försörjning alla "lailor", det tvingas de som faktiskt tillskapar något mervärde till. "Deras sida"?
Senast redigerad av Bobbyboi 2026-07-23 kl. 17:34.
Citera
2026-07-23, 17:32
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Vi som betalar dessa bidragskalas måste få yttrra oss. Kanske onödigt med hårda ord, men det kokar verkligen i mig. Dumt, säkert, men jag fortsätter att betala kalasen och anser mig bära rätten att säga mitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in