Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Jovisst, en massa byråkrater och så vidare skall också ha lön att leva på här. Det är i så fall ett generellt problem inom kommunen att det inte är ett effektivt sätt att fördela samhällets resurser och inte något som är kopplat till det här enskilda konstverket och den utställning det är en del i. Det kan man ha synpunkter på, men det gäller i så fall socialtjänst och allt annat lika.
Nej, det gäller på intet vis socialtjänst. Går inte alls att jämföra.
Offentlig verksamhet har kärnuppdrag som den ofta är relativt effektiv på att utföra. Det hålls inte femtioelva möten, utannonseras inte femtioelva tävlingar, görs inte femtioelva enkäter, samverkas inte mellan femtioelva funktioner på femtioelva olika förvaltningar, kommunala bolag, nämnder och privata aktörer, för att exvis bedriva daglig verksamhet på ett hemtjänstkontor.
Men när det ska köpas in nåt j-vla låtsaskonstverk, då
görs allt ovanstående. Och det är inte för att det behövs för att köpa konsten, utan för att det finns femtioelva instanser inom kommunen som kontinuerligt måste rättfärdiga sin fortsatta existens. Återigen, jag har
jobbat med ledningsstöd inom offentlig förvaltning. Jag har sett det här med egna ögon, fick i själva verket själv ägna rätt mycket av min arbetstid till att pracka på diverse chefer och avdelningar mina tjänster (som oftast inte behövdes alls).
Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Kultur och fritid tillhör kärnverksamheten för kommunen och det är fullt rimligt givet de höga skatter vi betalar att det läggs tid på det.
Eftersom jag jobbar inom en
faktisk kärnverksamhet inom det offentliga tycker jag inte alls att det är rimligt att pengar som exvis skulle kunna gå till snabbare leverans av livsnödvändiga arbetsterapeutiska hjälpmedel till vårdtagare, istället läggs på granris. Konstnärer är parasiter.