2026-07-23, 00:20
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jag trodde först att kommunen köpt en dålig bil…. Men jag kunde aldrig ana detta!

Jag hade kunnat erbjuda kommunen en gratis hög med ris från min tomt, mot avhämtning.

När det gäller konst så är det alltså inte materialet i sig som är den stora delen av det konstnären får betalt för.

Om du t ex har en manusförfattare till storfilmen Odysseus, så är inte det han får betalt för pappret han skriver på och kostanden för skrivmaskinen. Det är idéerna och det konstnärliga utförandet du betalar för när du går och ser filmen.

Många tycker säkert att det han skrivit är skräp och att de kunde gjort det likabra till en lägre kostnad. Men det är inte så det fungerar utan den professionelle manusförfattaren får istället alla dessa dollar.

Jag förstår inte riktigt hur folk kan tro att det är materialet som enbart bestämmer kostanden för konst och konstnärligt arbete.
Citera
2026-07-23, 00:27
Medlem
Vilken icke- fråga. Diskussionen hade lika gärna kunnat handla om att kommunen köpt in fikabröd för 765 kr.
Citera
2026-07-23, 00:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Instinkten
Kära smågubbar, detta är alltså taget ur sin kontext, liksom ”moderkakan” enbart för att kunna göra politiska poänger. Det förhåller sig nämligen som så att dessa konstverk ingår/har ingått i ett arrangemang som heter Open art och som innebär att en mängd tillfälliga konstverk ställs ut på en lika stor mängd offentliga platser i den där staden under en begränsad tid, ett spektakel som drar till sig en hel del besökare som kommer farandes och som sedan spenderar en eftermiddag i stadsrummet. Dessutom börjar nog det återkommande arrangemanget blir rätt känt och sätter därmed den där lilla staden på kulturkartan. Om det nu är de rent ekonomiska aspekterna som ska diskuteras så bör alltså avkastningen för hela arrangemanget ställas mot investeringen. Avkastning i form av tillresande turister och besökare som gör affärer med de lokala restaurangerna med mera samt även den ekonomiska avkastningen av att staden blir mer känd inom detta område. Naturligtvis svåra variabler att isolera, men icke för ty, det går alltså även att se en hög med ris som en investering, bara blicken kan orka lyftas en smula över kulturkrigets skyttegrav. Jag har ingen aning om avkastningen överstiger investeringen, men att det är pengar rakt i sjön, det är helt enkelt inte sant.
Styckeindelning, har du hört talas om det?
Dessutom finns det redan en tråd om dessa dumheter.
Citera
2026-07-23, 00:43
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Absolut, men generellt handlar offentligt finansierad konst om att vi vill ha konstnärer som kan leva på sin verksamhet.

Det var en installation med en konstnärlig tanke bakom - och i de 93000 ingår fler delar än så.

Om någon vill hävda att man borde satsat på ett annat konstverk som de tycker är bättre så har jag inget att anmärka, åsikten är fri och det kan diskuteras hur högstående verket är. Jag vänder mig mot generella påståenden om att konst är slöseri med pengar och att installationer inte kan vara konst och så vidare.
Är det här inte ett skolboksexempel på penningtvätt?

Man vill ge sina lojala aktivister pengar innan valet och tillämpar exakt samma metod som en videobutik gjorde när de i sina glansdagar användes som penningtvättsautomater.
Dvs insatsvaran kostar högst 5 procent av fakturan för konsten (artisten har samlat ris, lånat ett släp och och tippat det på kommunal mark) och omsätts snabbt till vita pengar.
Citera
2026-07-23, 00:53
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
Frågan är väl snarare vad som faktiskt är "slöseri". 93 000 kronor motsvarar ungefär 0,00065 % av Örebro kommuns budget. Om man anser att det är fel prioriterat kan man argumentera för det, men att kalla det för en "jävla massa pengar" i kommunens totala ekonomi blir svårt att motivera.
93 000 kronor extra i ett äldreboendes budget för ett år, skulle säkert vara välkommet, som ett exempel.

Hur många fler 93-tusingar tycker du och samma politiker att det är OK och "motiverat" att lägga på överblivet restmaterial???
Citera
2026-07-23, 00:53
Medlem
Citat:
Frågan är väl snarare vad som faktiskt är "slöseri". 93 000 kronor motsvarar ungefär 0,00065 % av Örebro kommuns budget. Om man anser att det är fel prioriterat kan man argumentera för det, men att kalla det för en "jävla massa pengar" i kommunens totala ekonomi blir svårt att motivera.

Det är "jävla massa pengar" för att vara en hög med pinnar från skogen, som konstnären förmodligen plockade gratis.

Jag har alltid misstänkt att den här typen av inköp handlar om korruption. Ofta är det samma personer som år efter år sitter och avgör vilka konstnärer och vilken typ av konst som ska köpas in.

Till slut blir det lätt att uppdragen går till en kompis, eller en kompis kompis osv.

Sedan kan vi nog alla hålla med om...det är inte konst - det MÅSTE ha funnits något bättre alternativ.
Citera
2026-07-23, 01:14
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Sd säger sig olja satsa på att värna svensk kultur. Det här torde vara ett klockrent exempel på genuin svensk kultur som gestaltas av en rishög. Så enda feber här är väl att det försvaras av V.
Sedan när blev det "svensk kultur" att släpa in ris från skogen och placera det i en central park eller på ett torg i stadens centrum?
I omedelbar närhet till slottet!!!
Citera
2026-07-23, 01:26
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Det var någon i tråden som räknade ut att det rör sig om 58 öre per skalle för skattebetalarna i Örebro kommun: (FB) V-politiker försvarar köp av rishög för 93,000kr
Men bara ca 50% av befolkningen förvärvsarbetar, så ska kostnaden fördelas mellan dom, så blir den dubbelt så hög per person.
Citera
2026-07-23, 01:29
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Grejen är ju dock att rishögen Kan man i princip få gratis... om man låter bli att definiera den som konst.
Det finns inte heller inte någon jävla anledning att släpa in rishögen till stadens centrum, även om den skulle vara gratis.
Citera
2026-07-23, 01:39
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EN123
Samhället skulle vara bra tråkigt utan det kulturella. För jämförelse kan man ju fråga sig varför en bil ska vara snygg, mycket effektivare om man bara gör den fyrkantig men aerodynamisk och skippar färger och fälgar osv osv.

Men konst är inte bara att det ska vara ”fint” ur en estetisk synvinkel, konst ska också utmana och uppmuntra till eftertanke. Men det är det få som verkar förstå, vars konstkunskaper inte sträcker sig längre än en ”live laugh love” tavla från Bauhaus.

Hade någon skogsgubbe kunnat dumpa en rishög på en gata för mindre pengar? Ja förmodligen. Men vad ville den människan ha sagt med att dumpa riset där? Det är sådana frågor som som ligger i bakgrunden till många tillfälliga installationer och är anledningen till att man fakturerar en konstnär för tiden och motiveringen till verket.

Och ska man börja räkna kronor och ören som slösas av det offentliga finns det platser där skon skaver mycket mer än just det kulturella, det lägger vi inte särskilt mycket på. Läs på om momskaruseller så lär ni sova dåligt inatt.
Ska man motivera EN dålig företeelse, med att det finns andra som är ännu sämre. Lär listan kunna bli lång...
Citera
2026-07-23, 01:40
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Konstnären Marja-Leena Sillanpää har skapat en rishög som Örebro-kommun pröjsat 93,000kr för.

Hur skulle vi kunna få "kultur" om politikerna inte gav den till oss? Och det kan bara ske genom mimare, gråtande franska clowner, regnbågsflaggor eller tankeväckande projekt såsom denna rishög.

Jag var förstås sarkastisk. "Kultur" betyder LIVSSTIL och den äger vi svenskar, inte desa förbannade kommunkärringar! LIVSSTIL kan vara mycket annat än scenkonst och provokationer på torget.
Citera
2026-07-23, 01:47
Medlem
Citat:
Kommunens omsättning ligger på omkring 14,4 miljarder kronor per år enligt det senaste bokslutet. Klart som fan det är en skvätt i havet.

Hur många skvättar i havet flyger iväg under ett år man aldrig får höra om tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in