2026-07-23, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Sedan när blev det "svensk kultur" att släpa in ris från skogen och placera det i en central park eller på ett torg i stadens centrum?
I omedelbar närhet till slottet!!!

Hört talas om påskris
Citera
2026-07-23, 07:59
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joonc
Brukar inte Nya Tider ondgöra sig över att gammelmedia är politiskt vinklat?

"I Örebro kommun styrs den politiska majoriteten under mandatperioden 2023–2026 av en koalition bestående av Socialdemokraterna, Moderaterna och Centerpartier"

Varför låter de en vänserpartist då stå till svars för den? Varför inte istället fråga ut någon av de politiker från S, M eller C som har godkänt den här kostnaden?

En intressant och befogad fråga som även jag skulle vilja ha ett svar på.
Citera
2026-07-23, 08:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
Kommunens omsättning ligger på omkring 14,4 miljarder kronor per år enligt det senaste bokslutet. Klart som fan det är en skvätt i havet.

Problemet är att vänstertomtar inte förstår att det inte bara är en rishög det lagts pengar på.

Kommuner och myndigheter kan inte hålla i och handskas med andras pengar. Det spelar ingen roll att det "bara" var 93 000 kr när det handlar om en total arrogans för hur man använder skattemedel från vänstertomtar.

Ju mindre vänstertomteri desto lägre skatter och bättre välfärd kan vi ha.
Citera
2026-07-23, 08:07
Medlem
LKKINGENs avatar
93000 en skvätt i havet, undras hur många mål riktig mat det hade räckt till på ett äldre boende eller dylikt.

Har själv skog och vågar påstå att jag har konst för nånstans 10-15 miljoner liggande, helvete om Skatteverket får nys om det och vill granska mina bolag😭
Citera
2026-07-23, 08:11
Medlem
Epimaness avatar
Om vi ser på det victorianska England så var gaslampor sirliga och byggnader var dekorerade med gargoyles och grotuesqes. Till och med en avloppsstation såg fin ut.

Självklart skall vi ha en snygg publik miljö som får oss att må bra. Det kan vi kosta oss på. Till och med så bör vi göra det.

En rishög med låg verkshöjd gör inte det. Provocerande menskonst fyller inte heller den uppgiften även om det åtminstone kvalar in som konst.
Citera
2026-07-23, 08:12
Medlem
Wajis avatar
idag och i morgon har jag en firma som röjer träd och buskar ute vid sommarstugan. Ska nog be dom lägga det på hög och ringa till en vänsterpartist och fråga om han vill köpa konstverket. Tror min hög blir större så jag borde nog kunna kräva 150k

Kanske får extra betalt då högen ligger 10m från vattnet. Äntligen hittar jag en bra anledning till att kontakta en vänstermupp
Citera
2026-07-23, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Konstnären Marja-Leena Sillanpää har skapat en rishög som Örebro-kommun pröjsat 93,000kr för. V-politikern Jesper Levin försvarar köpet så här:

Nog är det trösterikt att veta att Sveriges kommuner är så välmående att de har råd att strö tusenlappar omkring sig och bränna pengar på rishögar? Så här poetiskt beskriver konstnären själv sitt storartade verk:

https://www.friatider.se/forsvarar-kopet-av-rishog-93000-kronor-en-droppe-i-havet

Tycker ni också att det är bra att svenska tonårstjejer våldtas av invandrare samtidigt som konst av så här hög kvalitet presenteras för allmogen som kan dra åt helvete och suga negerkuk?

Konstnärinnan sitter nöjd i båten!
Citera
2026-07-23, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Jag var sarkastisk, självklart så var riskhögen ett felköp. Tycker dock att vissa grejer skapar någon form av mervärde.

Ett exempel är Thomas Qvarsebos ”Resenärer” i Hässelby gård. Den pryds varje år med stickade kläder efter väder av lokalinvånare. Kläderna hänger oftast kvar i månader innan de tas ned. För mig står det för solidaritet.

http://www.hesselby.com/gard/resenarer.html

En rishög däremot, nja.

En bronsskulptur håller ju lite längre än en hög med virke och granris.

Måste vara någon form av sjukdom att tro att man är konstnär när man ställer ut rishögar.

Och att sedan köpa detta för 100000 kr är en form av korruption eller missbruk i mina ögon.
Senast redigerad av Horsemackan 2026-07-23 kl. 08:19.
Citera
2026-07-23, 08:27
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
Tack, då är vi överens. Du har precis förklarat varför 93 000 kronor är en skvätt i havet för en kommun av Örebros storlek.

Kan dom inte skicka rishögen till deras älskade Gaza? Så Israel kan ge Hamas en risbastu?
Citera
2026-07-23, 08:45
Medlem
Snubchurps avatar
Jag tror inte folk förstår hur mycket vi skulle kunna sänka skatterna om vi rensade upp ordentligt i skatteträsket och effektiviserade noggrant.

En oberoende institution skulle kunna inrättas med uppdrag att kontinuerligt identifiera effektiviseringar och stoppa kostsamma eller dåligt underbyggda projekt, som exempelvis Millennium och denna rishög.

Ändå har vi mängder med folk i landet som röstar för att vi ska höja skatterna.
Citera
2026-07-23, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Konst generar generellt mycket stora värden, även ekonomiska. Högermänniskor runt om i världen, i alla fall om vi talar om ekonomisk höger, gillar mycket ofta konst och betalar för den. Hur är du själv funtad?

Du är inte klok. 93 000 av våra skattepengar rakt ut i sjön och du försvarar detta.
Citera
2026-07-23, 08:49
Medlem
Absolut. Det är en droppe i havet.
Men om alla vattenkranar i hela kommunen droppar bara en droppe i minuten så blir det väldigt många kubikmeter efter ett tag.

Dessutom ska en politiker ha respekt för kommuninvånarnas pengar. Varje krona som läggs på onödiga saker är en stöld från kommuninvånarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in