2026-07-23, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teofrastus
Att något är mytiskt utesluter inte att det är verkligt. Man kan jämföra med det jungianska kollektiva omedvetna, där olika skeenden ständigt pågår i form av arketypiska myter. Albertus Magnus menade att Gudsriket finns i det gudomliga medvetandet som en ontologisk verklighet. Det bygger alltså på ett övervärldsligt medvetande i vilket mytologiska skeenden äger rum. I så fall är myterna verkliga som medvetna produkter utanför människan, men de är fortfarande immateriella (se vidare: 'Albertus Magnus och det mytologiska Gudsriket', här).

Man kan hävda att i Shakespeares verk så blir myterna verkliga. Shakespeare tar de tidlösa mytiska mönstren och placerar dem i vardagliga, mänskliga sammanhang. Han lyckas göra det mytiska oundvikligt. Man kan inte läsa Macbeth utan att förstå att "myten" om ärelystnadens pris är en absolut, nästan biologisk verklighet.

Att kräva materiell bevisföring för att tillerkänna en myt "verklighet" är att förbise det faktum att vår tillvaro i hög grad styrs av psykologiska och kulturella realiteter. Exempelvis har en hundralapp inget inneboende värde, ändå betraktas den som värdefull. Hur kan en tavla av van Gogh, "Porträtt av dr Gachet", vara värd 149,5 miljoner dollar? Det är ju bara olika pigment och linolja på en duk!

Vi lever inte bara i en biologisk verklighet, utan framförallt i en kulturell verklighet. De flesta saker som gör oss till människor (moral, lagar, pengar, kärlek, konst och religion) är inte materiella ting. De är psykologiska och kulturella konstruktioner. När vi talar om "mytens verklighet", menar vi att myten fungerar på precis samma sätt som dessa exempel: den ger oss en ram för att förstå världen och agera i den. Om vi betraktar myter som "verktyg" för att navigera i tillvaron, snarare än som vetenskapliga rapporter om universums uppkomst, blir det mycket lättare att förstå deras inneboende sanning.

Gud univerums skapare har skapat en verklighet av naturlagar, jag förnekar inte att myter har stark påverkan på människor och samhället men om du anser att myter är att jämställa med den materiella verkligheten så blir det mycket knepigt att diskutera med dig, eftersom i så fall kan vad som helst som du eller någon annan hittar på vara "sant" enligt din egen definition.
Citera
2026-07-23, 15:26
Medlem
Citat:
Hinduismen visade sig vara en avgörande resurs för det indiska samhället. Den gav kraft att stå emot muslimska expansioner och gjorde det möjligt att bevara en egen kulturell identitet. Buddhismen däremot kom att trängas undan i Indien. Den organiserade inte något motstånd, vilket i sin tur medförde betydande kulturella förluster.

I mina ögon är hinduismen djupt förankrad i den indiska erfarenheten, medan kristendomen har sin naturliga hemvist i den europeiska. Dessutom finns ingen kristen lära som föreskriver att religionen ska behärska hela världen, eftersom dess blick är riktad bortom det rent världsliga.

Kristendomen har tvärt om förlorat i Mellanöstern och håller på att förlora i Europa, liksom Buddhismen som du pratar om. Tidigare var majoriteten av människorna i Levanten och Egypten kristna, medan nu är det bara någon procent som är det.

Det finns ingen definierad gräns inom kristendomen där godhet slutar och självdestruktiv dumhet börjar. Häromdagen var det en artikel om en idiot i Frankrire som hade låtit papperlösa flyktingar flytta in i sitt hus, antagligen inspirerad av huvudlös kristen altruism.

Dessa flyktingar hade nu med tvång och hot övertagit huset från honom och han var tvungen att bo någonannanstans.
Citera
2026-07-23, 15:55
Medlem
Teofrastuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Kristendomen har tvärt om förlorat i Mellanöstern och håller på att förlora i Europa, liksom Buddhismen som du pratar om. Tidigare var majoriteten av människorna i Levanten och Egypten kristna, medan nu är det bara någon procent som är det.

Det finns ingen definierad gräns inom kristendomen där godhet slutar och självdestruktiv dumhet börjar. Häromdagen var det en artikel om en idiot i Frankrire som hade låtit papperlösa flyktingar flytta in i sitt hus, antagligen inspirerad av huvudlös kristen altruism.

Dessa flyktingar hade nu med tvång och hot övertagit huset från honom och han var tvungen att bo någonannanstans.
Nej, kristendomen förlorar inte. Den har alltid varit inriktad mot ett sekulärt ideal där det gudomliga redan har dragit sig tillbaka från världen. Marcel Gauchet beskriver kristendomen som "en religion för att överge religionen". Det är en övervärldsligt orienterad tradition där det gudomliga blir tillgängligt genom "vertikal participation" snarare än genom världslig närvaro. Den kristna andligheten når därför sin fullbordan först i det sekulära samhället (se vidare 'Från förtrollning till transcendens', här).

Sekulariseringen pågår dessutom med full kraft inom islam och andra världsreligioner. Men endast kristendomen kan verkligen möta den sekulära verkligheten, eftersom det gudomliga redan är övervärldsligt. Islam kan däremot endast överleva genom att omvandlas till ideologi, nämligen islamism.
Senast redigerad av Teofrastus 2026-07-23 kl. 15:59.
Citera
2026-07-23, 16:10
Medlem
Teofrastuss avatar
Citat:
Gud univerums skapare har skapat en verklighet av naturlagar, jag förnekar inte att myter har stark påverkan på människor och samhället men om du anser att myter är att jämställa med den materiella verkligheten så blir det mycket knepigt att diskutera med dig, eftersom i så fall kan vad som helst som du eller någon annan hittar på vara "sant" enligt din egen definition.
Vad som helst kan vara sant, men inte vetenskapligt sant. Vi kan inte tillämpa det vetenskapliga sanningsbegreppet på allting. Det finns massor av sanningar som inte är vetenskapliga, matematiska sanningar, till exempel. Myt och matematik är två former av "symbolisk ordning". Claude Lévi-Strauss såg myter som strukturer av relationer. Matematiken är också en struktur av relationer.

I den meningen kan man säga att matematik är mytologi för det absoluta förnuftet medan mytologi är matematik för den existentiella erfarenheten. Båda ordnar världen genom formella relationer.
Citera
2026-07-23, 16:17
Medlem
Citat:
Vad som helst kan vara sant, men inte vetenskapligt sant. Vi kan inte tillämpa det vetenskapliga sanningsbegreppet på allting. Det finns massor av sanningar som inte är vetenskapliga, matematiska sanningar, till exempel. Myt och matematik är två former av "symbolisk ordning". Claude Lévi-Strauss såg myter som strukturer av relationer. Matematiken är också en struktur av relationer.

I den meningen kan man säga att matematik är mytologi för det absoluta förnuftet medan mytologi är matematik för den existentiella erfarenheten. Båda ordnar världen genom formella relationer.

Hur ska det gå att diskutera med dig om du kan påstå att vad som helst är sant enligt din egen mytbaserade värld?

Det är ju samma koncept som inom postmodernismen där man struntar i vad som är objektivt sant och försöker hitta på en egen verklighet som man tror kommer bli den nya sanningen.
Senast redigerad av larsjohansson 2026-07-23 kl. 16:21.
Citera
2026-07-23, 16:30
Medlem
Teofrastuss avatar
Citat:
Hur ska det gå att diskutera med dig om du kan påstå att vad som helst är sant enligt din egen mytbaserade värld?

Det är ju samma koncept som inom postmodernismen där man struntar i vad som är objektivt sant och försöker hitta på en egen verklighet som man tror kommer bli den nya sanningen.
Jag förnekar inte objektiv sanning som postmodernisterna gör. Men det betyder inte att jag vet i förväg vad som är sant. Ingen har förmågan att avgöra vad som är sant bara genom att tillämpa sina subjektiva kriterier. Finns flygande tefat, till exempel? Sant eller falskt? Jag vet inte.
Citera
2026-07-23, 17:57
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Att du tycker vissa saker är flum och du inte förstår dem betyder inte att de saknar värde och att ingen annan förstår dem heller.

Det finns många olika sätt som människor kan leva på, till skillnad från djur, men det enda sättet som fungerar långsiktigt är att människor lever i familjer som skaffar många barn.

Religionen enforserar bland annat ett evolutionärt långsiktigt fungerande levnadssätt. Därför kommer religiösa som muslimer konkurrera ut sekulära västerlänningar som ägnar sitt liv åt att roa sig (hedonism) och köpa sig prylar (materialism).

Frågan är vad jag bör kalla mig istället för "konservativ" nu när jag inte köper något av det där kvasiintellektuella snömoset om gudar.

Ni har ju bestämt att politiken "konservatism" inte längre ska vara bara en politik (en handlingsplan för staten) utan att den istället ska bli till en t-shirt, "titta på mig jag tror på de här sakerna".
Citera
2026-07-23, 18:19
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Det är riktigt, globalistisk liberalism uppvisar på många sätt tydliga beröringspunkter med marxistiska idétraditioner. World Economic Forum (WEF), har devisen "du ska inte äga någonting, men ändå vara lycklig". Globalismen tycks alltså röra sig mot en form av marknadskommunism eller korporativ fascism. Detta system förenar marknadsekonomisk logik med en omfattande statlig eller korporativ övervakning, en modell som i många avseenden påminner om den kinesiska styrningsmodellen.

I dag ser vi hur vissa kapitalstarka aktörer i Sverige drar nytta av skattefinansierade system, samtidigt som det finns en bred politisk samsyn kring modellen. Resultatet kan uppfattas som en form av korporativism, där ekonomiska och politiska intressen allt oftare sammanfaller. Genom att ägandet (den ekonomiska makten) länkas ihop med övervakning (politisk kontroll) framgår det tydligt att det inte bara handlar om ekonomi, utan om hur makten omstruktureras bort från den enskilda individen till en centraliserad, teknokratisk elit. Denna utveckling är oförenlig med kristen tradition, men mer förenlig med islam. Det kan förklara varför samhällseliten i praktiken gynnar den ena framför den andra.

Jag tror att marknadens kalla logik är skadligt för allt som kristendomen håller kärt; du har exempelvis en kalkyl att det är fördelaktigt att kvinnor med småbarn jobbar då det skär ner på lönerna (utbud och efterfrågan) och därmed är bra för storkapitalet. I Myrdal parets (folkhemmets grundare) logik så var detta positivt då det skulle utöka statens resurser (fler betalar skatt), i marknadens logik är detta positivt då man får fler arbetstimmar för lägre kostnad. Därmed så är det självklart från båda håll att lyfta fram karriärfeminism som ett ideal. Samma logik används av marknaden för att lovsjunga invandring (där utbudet av arbetare kan öka så att man kan dumpa löner).

Lägg märke till hur marknaden också ser till att ta död på närsamhället genom stora korporativ som småföretag och närodlade alternativ slåss ut. Alla småstäder i USA har exempelvis en fet wallmart istället för charmiga små butiker som känns en del av samhället. Allt blir opersonligt.

Vi ser förövrigt hur marknaden använder sig av hedonism för att sälja produkter. Sex och lust finns överallt omkring oss och denna sexliberalism är förenligt med marknadens logik, det som säljer produkter bör heltenkelt användas i reklam, oavsett konsekvenserna för samhället.

Ett konservativt samhälle skulle lyfta fram att bevara hantverkare och att produkter ska gå från generation till generation snarare än masskonsumeras. Marknaden vill att du ständigt köper senaste nya, men det är ju i bevarandet av det gamla och vördnaden för andras arbete (genom omhändatagandet av produkter du äger) som objekter får ett spirituellt värde.

Marx hade ju inte helt fel att den moderna massproduktionssamhället skapar alienation mellan det som produceras och arbetaren, likaså konsumenten skulle jag säga. Köp-och-slängprodukter är ju oförenligt med konservatism, men det kommer naturligt av arbetare som massproducerar saker utan någon passion, likaså att distansen mellan konsumenten och produkten blir allt längre (hela vägen till någon okänd provins i Kina/Vietnam numera).

Men i marknadslogiken så finns det inget man kan göra åt att massproduktion skapar billigare produkter än hantverkaren kan, att storföretag producerar billigare kött än småbonden kan göra.
Citera
2026-07-23, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Frågan är vad jag bör kalla mig istället för "konservativ" nu när jag inte köper något av det där kvasiintellektuella snömoset om gudar.

Ni har ju bestämt att politiken "konservatism" inte längre ska vara bara en politik (en handlingsplan för staten) utan att den istället ska bli till en t-shirt, "titta på mig jag tror på de här sakerna".

Vad du förstår eller tror är sannolikt beror på din erfarenhet och medfödda tankeförmåga.

Det är uppenbart att de religiösa har en evolutionär fördel framför människor som lever för pengar, prylar eller för att "ha roligt".
Citera
2026-07-23, 18:34
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Du är en aktör som, medvetet eller omedvetet, bidrar till att försvaga den västerländska berättelsen och därmed det symboliska ramverk som håller samman samhället. Därmed bereder du vägen för islams maktövertagande. Du fungerar i praktiken som en femtekolonnare, islamismens bäste samarbetsman, som gör allt för att försvaga den svenska samhällsgemenskapen inför det muslimska maktövertagandet.

Precis som du gör avfärdade kommunismen tanken på en objektiv moral eller transcendent sanning. Allt reducerades till klasskamp och materiella förhållanden. Genom att framställa historia som en oundviklig, linjär process mot ett visst mål (det klasslösa samhället), degraderades traditioner och historiska erfarenheter till att bara vara "borgerliga kvarlevor" eller verktyg för förtryck. Detta underminerade respekten för det kulturarv som förenade generationer.

Genom att driva tesen att religionen var ett redskap för att pacificera arbetarklassen, försökte man utplåna den andliga dimensionen i det europeiska livet. I ett konservativt perspektiv fungerade kristendomen som en gemensam moralisk kompass. Genom att eliminera detta ramverk uppstod ett värdenihilistiskt tomrum, där gamla begrepp om rätt och fel, offervilja och plikt tappade sin tyngd.

Genom att konsekvent fokusera på motsättningar (mellan klasser, kön och generationer) skapades en kultur av ständiga inre spänningar. I stället för att betona det som förenade medborgarna (nationalkänsla, gemensam kultur eller historia), uppmuntrades misstro. Denna metod för att skapa konflikt har senare av vissa konservativa kritiker ansetts ha levt vidare i olika identitetspolitiska rörelser i väst, vilka tenderar att söndra snarare än att ena samhällskroppen.

Du själv tycks fostrats i denna identitetspolitiska anda som inte har något med konservatism att göra, utan har uppstått som en följd av kommunisternas idoga arbete att förstöra den europeiska samhälssgemenskapen. Jag förmodar att du skulle kunna beskriva dig själv som traditionalist eller som företrädare för den Nya Högern, som är en identitetspolitisk rörelse med rötter i marxismen.

Många märkvärdiga ord (som vanligt i postmodernismen) men du svarar inte på frågan, som alltså var - nu när man måste vara religiös för att få kalla sig "politiskt konservativ", vad bör jag då (som inte är religiös) istället kalla mig?

Varför ska jag kalla mig "Nya Högern" om den är identitetspolitisk? Det är ju tvärtom just din identitetspolitik ("anhängaren måste vara såhär") som jag kritiserar.
Citera
2026-07-23, 19:25
Medlem
Teofrastuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Många märkvärdiga ord (som vanligt i postmodernismen) men du svarar inte på frågan, som alltså var - nu när man måste vara religiös för att få kalla sig "politiskt konservativ", vad bör jag då (som inte är religiös) istället kalla mig?

Varför ska jag kalla mig "Nya Högern" om den är identitetspolitisk? Det är ju tvärtom just din identitetspolitik ("anhängaren måste vara såhär") som jag kritiserar.
Identitetspolitik innebär att kollektiva identiteter, exempelvis etnicitet, kön, sexualitet, eller andra gruppmarkörer, görs till primär grund för politiska anspråk, rättigheter, representation och moralisk status. Det är alltså en politik där vem man är (som medlem av en grupp) väger tyngre än vad man tycker eller vilka universella principer som gäller.

Det är alltså raka motsatsen till kristendomen, som kom med "glädjebudskapet" att frälsningen tillhör alla, oavsett gruppmarkörer. "Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna; alla är ni ett i Kristus Jesus" (Gal 3:28).

Det är väl inget kontroversiellt att hävda att som konservativ måste man vara förankrad i sin västerländska kultur som står på kristen grund. Man kan inte vara konservativ om man inte vill förkovra sig och ta del av vår kulturhistoria.

Jämförelsevis förkastade Nietzsche kristendomen och ersatte den med viljan till makt. Den vision som segrar i maktkampen etablerar "sanningen", tills den i sin tur störtas av en ny vision som skapar en ny sanning. Nazisterna kunde därför dra nytta av hans filosofi: om det inte finns någon objektiv sanning, blir det som makten fastslår sanning. Det förklarar också nazisternas bisarra idéer, såsom skolämnet Welteislehre, där man hävdade att solen och Vintergatan bestod av ett slags glittrande kosmiskt ismaterial. På så vis kan man säga att nazisterna i praktiken föregrep postmodernismen. Hitler har sannerligen fått efterföljare.

Kanske ska du kalla dig nietzschean?
Senast redigerad av Teofrastus 2026-07-23 kl. 19:30.
Citera
2026-07-23, 19:42
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Kanske ska du kalla dig nietzschean?

Nietsche blev känd på sin tid genom att vara "nihilist" och förneka att det finns "absoluta" värden. So what? Så gott som alla inser att det inte finns intrisikala värden, men detta behöver inte vara en big deal. Bara för att det nu inte finns någon Allah som bestämmer allt måste det väl inte vara kört, utan vi kan inrätta våra egna mål. Maximera lyckan i sitt liv exempelvis, det låter väl inte så illa? Att förneka religiösa dogmer är inte en "ism". Det är bara religiösa som tycker det. Så därför vägrar jag kalla mig "nihilist". Nietsche var bara först med att säga en självklarhet, varken mer eller mindre.

Du verkar inte vara konservativ själv, du verkar mer vara en bakåtsträvare som vill tillbaks till stenålderns fördomar. Frågan är om du på riktigt är kristen, eller om du är något av de många vänstertrollen som vill kulturkriga och styra om strömningar.

Man kan rentav fråga sig vad de religiösa är för ondsinta jävlar som tror att människan blir ond bara för att de inte dogmatiskt följer gudar och deras "godhet". Är det ens godhet som Bibeln predikar? Gud mördade flera miljoner personer i Bibeln, djävulen bara 10. Men jag vill inte gå för djupt in på religion för det är väl det du vill. Agendan verkar vara att kapa namnet "konservatism" och styra in det på religion istället. Allt som en anpassning till islamiseringen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in