2026-07-23, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Tackar.
Är det då rätt uppfattat att totala värdet på innehavda aktier är 2,890k? Därtill har han ett låneutrymme om 80,9K.
Men, dessa 2,890k är väl belånade. Framgår det vad som är eget kapital?

Den här bilden är från 17 juli när han senast loggade in i nordnet i en medlemsfilm. Hans EK i söndags var ca 2,3 mkr. Till det kommer tjp. Så jag tolkar hans ek inkl tjp på den bilden som 2,890,574kr. Tillgängligt belåningsutrymme på bilden var ca 81K. Det kunde han handla för (eller ta ut). Krediten som på bilden är 4.062,086kr stämmer väl överens med det han anger som lån i veckoavstämningen. Det är så jag tolkar det hela.

Av någon helt outgrundlig anledning står bufferten på sambon och är inte med i dessa siffror. Kanske för att sambon insisterat på buffert och AA godkänt det om han får gambla med pengarna
Citera
2026-07-23, 11:51
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lutop
Det han säger stämmer i det att han satt in X antal kronor och fått Y antal kronor i vinst. Detta blir 800% i vinst mot hans insatta kapital. Det som inte stämmer är hans sätt att jämföra med index. Index siffran och hans 800% räknas inte ut på samma sätt och har inget med varandra att göra

Tackar. Men majoriteten av hans kapital är väll bara lån?
Citera
2026-07-23, 11:52
Medlem
Kontrollavgifts avatar
det är dags att AA tar av sig glorian. Han hävdar ju att han har kunskap och är börsgudens chef.

jag titta efter hur det i verkligheten gått för Hexatronic. Jag valde att utgå från dagens datum för fem år sedan.

Jag fann
Hexatronic +24%
jag jämförde med vår två största investmentbolag inom verkstad
Investor +88% (därtill utdelning)
Industrivärden +62% (därtill utdelning)
Och så en fond ur indexträsket
Nordnet Index Sverige +37%

Av dessa fyra alternativ är alltså Hexatronic klart sämst. Hur kan då AA redovisa sådana fina siffror. Jo, han belånar till max. Belåning i en stigande marknad skapar vinster, han sätter andras pengar i arbete. Men, alla alternativen kan belånas till 85%, HTRO till 60%, så med en sådan riskfylld lånestrategi hade det blivit ännu bättre utfall med de andra aktierna. AAs resultat är alltså sämsta möjliga.

Återigen. Hexatronic har varit ett sänke för AA. Vinsterna kommer från en (för mig helt oansvarig) lånestrategi.

Framtiden då? Jag tror på stigande räntor. Enorma satsningar på försvar (ok för mig) som finansieras med lån liksom lånefinansierad sänkning av bränsleskatt och kollektivtrafik och flygresor och matmoms kommer att trycka ut pengar i samhället. Sådant brukar ge inflation och höjda räntor. Har AA någon analys för höjda räntor?

Något off topic. Har panelen någon tanke om defensiva aktier inför räntehöjning? Infrastruktur? Bank?
Citera
2026-07-23, 12:19
Medlem
Pungkrockarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Är detta ett tydligt brott som AA gör? Eller är detta lagligt?
Jag menar, på hans sida så finns det inga varningstecken på att investering betyder risk.
Utan han säger bara att han är bäst, lyckad och kan allt. Följer dom han, så vinner dom också.

Inga varningar...

På tal om detta, har vi hört något om dom skärpta "finfluencer"-reglerna?
Så här säger FI där bla punkt 3 kan tyckas stämma bra.

Citat:
Ursprungligen postat av FI
1. Skilj på fakta och åsikter

Vissa investeringar, som i kryptotillgångar, så kallade marginalkontrakt (CFD:er) eller terminer, kan vara mycket riskfyllda. Se till att det du säger är sant, rättvist, tydligt och inte vilseledande. Skilj på fakta och åsikter. Om dina kommentarer bygger på rykten eller obekräftad information måste du vara tydlig med det.

2. Var ärlig, påläst och lyft riskerna

Var ärlig. Lyft fram riskerna och inte bara möjligheterna. Att säga saker som att ”bli rik snabbt” kan påverka människor till att ta risker de egentligen inte har råd med. Människor kan också förlora pengar snabbt.

Låter något för bra för att vara sant är det troligen det. Om du marknadsför investeringar som kan utgöra ett bedrägeri kan du begå ett brott. Dina följare riskerar att förlora allt de investerat, och du kan bli åtalad.

3. Undvik rekommendationer och råd

Att säga vad andra ska investera i, eller inte investera i, kan räknas som investeringsrådgivning om omfattas av många olika regler. Var medveten om att direkta rekommendationer eller råd om vad dina följare ska köpa, sälja eller behålla kan omfattas av tillståndsplikt. Det gäller också om du delar din personliga åsikt om att en viss aktie eller kryptotillgång kommer att gå upp eller ner. Friskrivningar som att ”detta är inte investeringsråd” skyddar dig inte, om innehållet i praktiken fungerar som ett råd eller en rekommendation.

4. Låtsas inte vara expert

Om du inte förstår en produkt fullt ut, prata inte som om du gör det. Dåliga rekommendationer kan orsaka stora ekonomiska förluster, både för dina följare och för dig själv.

5. Var tydlig med om du får betalt eller gynnas

Om du redan har investerat i det du pratar om, behöver du vara tydlig med det. Det är inte tillåtet att försöka få andra att investera i en viss aktie som du själv investerat i för att driva upp värdet på aktien. Om du får pengar, gåvor eller förmåner för att marknadsföra en finansiell produkt, säg det tydligt. Även texten ska tydligt visa att det handlar om marknadsföring. Reklaminlägg i sociala medier bör tydligt reklammarkeras med ordet ”reklam”. Även i ”betalt samarbete med” kan användas. Du hittar mer information om reglerna för marknadsföring på Konsumentverkets webbplats, se länkarna nedan.

Notera att detta endast är en allmän vägledning. Det är i slutändan ditt ansvar att säkerställa att det du publicerar följer de regler som finns.

https://www.fi.se/sv/for-konsumenter/spara/till-dig-som-ar-finfluencer/
Citera
2026-07-23, 12:52
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungkrockarn

Så...AA bryter mot alla dessa regler...

Han gör ju exakt 100% emot dessa. Allt för att få 20 tusen per månad från sin Patreon. Ja, AA är faktiskt smart och har hittat sin strategi.

På hans patreon så tjänar han för nuvarande 20 tusen per månad. Detta är brutalt mycket för att göra skrytfilmer om sitt kapital och uppmana andra att följa hans rekommendationer så dom också kan bli arbetsbefriade.
Citera
2026-07-23, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungkrockarn
Vet vi om FI har fått in någon anmälan?
Citera
2026-07-23, 13:44
Medlem
Aktiesnillets avatar
Jag är mer intresserad av hur man ska nå fram till sektmedlemmarna?
Jag vill ju ändå tro (hoppas) att även slöa knivar kan bli lite vassare med rätt verktyg (läs information).
AA hånar ju denna FB tråd regelbundet (fast han sagt att han inte bryr sig), men är väldigt noga med att inte nämna den med annat än loserville, och all annan information om hur man hittar hit verkar han radera omedelbart!? Man kan ju i och för sig förstå varför, och det får väl närmast ses som en indirekt komplimang till oss
Han får såklart gärna fortsätta med sitt letande efter surdegar och maxbelåna rubbet, och om han funnit meningen med livet (att göra filmer) så är det ju jättebra. Alla förtjänar att ha intressen man brinner för oavsett vad.
Men det är mindre bra om han börjat skrävla rejält (om det nu är så?) då det lätt kan locka med många oerfarna och svagsinta som tar efter den store profeten i hopp om att han verkligen knäckt koden. Lätt hänt att det blir dom som knäcks i slutändan
Senast redigerad av Aktiesnillet 2026-07-23 kl. 13:52.
Citera
2026-07-23, 13:54
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiesnillet
Jag är mer intresserad av hur man ska nå fram till sektmedlemmarna?
Jag vill ju ändå tro (hoppas) att även slöa knivar kan bli lite vassare med rätt verktyg (läs information).
AA hånar ju denna FB tråd regelbundet (fast han sagt att han inte bryr sig), men är väldigt noga med att inte nämna den med annat än loserville, och all annan information om hur man hittar hit verkar han radera omedelbart!? Man kan ju i och för sig förstå varför, och det får väl närmast ses som en indirekt komplimang till oss
Han får såklart gärna fortsätta med sitt letande efter surdegar och maxbelåna rubbet, och om han funnit meningen med livet (att göra filmer) så är det ju jättebra. Alla förtjänar att ha intressen man brinner för oavsett vad.
Men det är mindre bra om han börjat skrävla rejält (om det nu är så?) då det lätt kan locka med många oerfarna och svagsinta som tar efter den store profeten i hopp om att han verkligen knäckt koden. Lätt hänt att det blir dom som knäcks i slutändan

Det är väll bara skriva till dom på Youtube?

AA blåser sina medlemmar på pengar. Riktiga scamfilmer!
Citera
2026-07-23, 14:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Nej, det gör du inte. Du befarar eller fruktar.

Skojade till det lite bara! 😁
Citera
2026-07-23, 14:04
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Ja, jag fattar. Ska man hoppas att han har rätt här då eller vill man se en total krash är frågan. Han är som ett olyckligt barn.

Det lär plana ut runt 50 kr närmsta åren.
Redan lite under 50 kr så är i princip alla framtidsdrömmar och optimistiska prognoser inprisade i kursen redan men det inser inte AA.
Citera
2026-07-23, 17:05
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Det är väll bara skriva till dom på Youtube?

AA blåser sina medlemmar på pengar. Riktiga scamfilmer!
jag har tidigare anmält rekla som är uppenbart lögnaktig. YT bryr sig inte. och alla appar att ladda ner som skulle tillverka pengar genom spekulera i Bitcoin. kanske är dom stoppade, men det pågick länge.

Det AA gör är inte uppenbart olagligt, så att YT skulle ingripa är nog uteslutet. Dessutom, det är min politiska åsikt, ska vi ha en väldigt långt gående yttrandefrihet, och det är inte mediebolagen som ska censurera AA.
Citera
2026-07-23, 18:22
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Skojade till det lite bara! 😁
Skitkul
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto