Igår, 20:23
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Känner igen mig.

Osäkerheten socialt.

Men man måste funderar, kanske folk inte är så trevliga egentligen. Kanske därför många sitter ensamma. Det är ändå mycket status etc som styr samhället, även girighet och de flesta tänker bara på sig själva när det kommer till kritan.

Äkta vänskap etc finns väl knappt?

Det som hjälper mot att dricka kanske är att ha fokus på sina mål? Ha saker att jobba mot?

Visst finns det äkta vänskap, men det blir nog allt ovanligare. Många jagar istället likes och digital bekräftelse, men ensamheten är ofta stor. Lätt att ta till flaskan eller burken då, men det gäller att vara stark och bestämd.

Värst av allt är dock om man saknar mål eller mening, jag kan fatta den känslan till fullo. Ingen annan gör något åt en, man måste göra det själv. Ett schema kan vara en bra sak, det kan vara träning eller kanske andra projekt, men bara man inte blir sittande hemma eller vid datorn eller liknande, då är det nära till burken igen, i alla fall för min del.

Men ha saker att jobba mot som du sa, du är en del av lösningen på spåret.
Citera
Igår, 20:25
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudelidu
Är så jävla trött på skiten vill bara var nykter

Att du har den viljan, det är bra!
Citera
Idag, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Jag gillar att supa när det är varmt.
“Gräsklipparölen” är ju så fin. Jag dricker “bara” en gång i veckan, så jag har väl egentligen inga problem.

Vad är värst för alkisar, sommarölen eller juletider/nyår, när hela Systemet är fullproppat som Bangkoks gator?

Tror din åsikt är ok men̈ kanske inte ett föredöme i detta forum.

Om du vill, eller inte vågar själv, så gör det inget att skriva om problem här i tråden. Det kan man utan att bli kränkt. Man kan få hjälp här. Ingen behöver visa sig tuff eller fördömande.

Kom igen när du har problem.
Senast redigerad av Detdundrar Idag kl. 00:22.
Citera
Idag, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Nu ska jag åka iväg en sväng snart och ta en promenadsträcka. Igår kändes jobbigt och ensamt, jag tänkte på allt jag försakat för att sluta med alkoholen- midsommarfirandet i skärgården jag tackade nej till, festerna jag inte har gått på, krogmåltiderna jag inte varit på, träffarna med gamla vänner jag tackat nej till- allt detta bara för att jag inte vill ta den psykoaktiva substansen etanol in i min kropp under några som helst omständigheter. Torrt och tråkigt? Bra beslut för egen del? Svar absolut ja på det. Jag pratade i efterhand med killen som hade skärgårdsfesten, många hade blivit rejält berusade inklusive han själv. Då insåg jag att mitt val att tacka nej var det enda rätta. Även om jag har ett sug efter alkohol och berusning för mig själv så kan jag oftast inte stå ut med berusade personer själv numera även om jag själv är full.

Allt har nått sitt slut för min del och jag har bara att vidga mina vyer som enda alternativet, något som kan kännas lite svårt då man är lite äldre och många av ens gamla vänner sjunkit ned i etanolens träsk så kan ensamheten kännas påträngande. Men jag skall icke klaga då jag har ett bra kontaktnät och flera personer som erbjudit ett nyktert umgänge, men i och med att jag slutat med etanolen så uppstår personligen ett annat problem för mig automatiskt- jag måste vara mig själv och möta andra som mig själv utan alkoholens ehöskyddande uniform, jag känner mig lite ängslig att möta andra utan ruskänslan för det gav i sin tur en viss självsäkerhet om än en falsk sådan. Man brukar säga "att ha lite innanför västen" det har jag inte numera då jag möter folk på fritiden utan jag är bara mitt nakna och sköra jag utan ursäkter och bortförklaringar. Jag kan få en känsla av att det kan bli jobbigt att duga till, kan verkligen någon gilla mig som jag är utan alkohol?

Du behöver inte förklara dig för någon.
Tro mig, du duger mycket. Alla är vi sköra. Vi är ju egentligen barn från början och förblir det nog. Det är väl självklart att du bli accepterad utan (för mycket) alkohol?

Jag förstår din situation så väl. Slutade själv dricka 24/7 efter åratal, pga att jag inte trodde mig värdig något annat trots fin karriär och goda kompisar. Mina föräldrar och min exman var helveten. Jag är fortfarande en kvinna som ser bra ut. Dricker bara måttligt numera och tar max. 3 glas vin om.det är fest. Vanligtvis 1-2 glas.

Om du mäktar med ett måttligt drickande tror jag att ingen som vill dig väl skulle ens reagera.
Självfötroendet kan du nog få, det brukar gå hand - i- hand med nykterheten. Om inte annat så har du oss här.
Senast redigerad av Detdundrar Idag kl. 01:08.
Citera
Idag, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
De mängderna är definitivt riskfyllt, så att trappa ner (eller lägga in dig på avgiftning) låter betydligt bättre. Att sluta rakt av kan ju sluta med delirium, som du säkert känner till.

En fråga, räcker verkligen 1l för det där? Tycker det låter ganska lite, eller? Utan att ge överförsiktiga svar.
Citera
Idag, 03:04
Medlem
Dub1Downs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
En fråga, räcker verkligen 1l för det där? Tycker det låter ganska lite, eller? Utan att ge överförsiktiga svar.

Tycker du 1 liter 40% cl sprit om dagen låter lite? Vad snackar du om?
Citera
Idag, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dub1Down
Tycker du 1 liter 40% cl sprit om dagen låter lite? Vad snackar du om?

Ja, för att ge stora problem om man slutar menar jag.
Citera
Idag, 03:18
Medlem
Dub1Downs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Ja, för att ge stora problem om man slutar menar jag.

Mängden är ju helt klart oroväckande högt på daglig basis, tycker inte det bör förminskas. Kan inte svara på hur det funkar att bara lägga ner vid de mängderna fysiskt men jag tror om inget annat ett par jobbiga veckor (eller mer) psykoligiskt är att vänta, åtminstone.

För egen del är det svårast att bryta vanorna, även fast jag inte dricker stora mängder så är de väldigt rutinmässiga. Måste byta ut mot något nyttigare innan det tar en tråkig vändning känner jag.
Citera
Idag, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dub1Down
Mängden är ju helt klart oroväckande högt på daglig basis, tycker inte det bör förminskas. Kan inte svara på hur det funkar att bara lägga ner vid de mängderna fysiskt men jag tror om inget annat ett par jobbiga veckor (eller mer) psykoligiskt är att vänta, åtminstone.

För egen del är det svårast att bryta vanorna, även fast jag inte dricker stora mängder så är de väldigt rutinmässiga. Måste byta ut mot något nyttigare innan det tar en tråkig vändning känner jag.

Försöker absolut inte förminska mängderna, jag blev bara förvånad att det skulle leda till delirium om man slutade och att tal på avgiftning kom upp. Med handen på hjärtat är det för att jag personligen inte vill att det skall vara sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in