Frankrike planerar, som första EU-land, att stänga ner sociala medier för ungdomar (åldersgräns 15 år). De har nu ett lagförslag 'färdigt,. Macron räknar med att det ska kunna tas till i september och sedan kunna rullas ut på nätet under hösten.
https://www.svt.se/kultur/frankrike-forst-i-eu-sociala-medier-forbud-for-barn
Jag har inte följt debatten i Frankrike närmare, men vad jag kan se så duckar politikerna där, liksom i England, fortfarande för frågan om det väldiga intrång i privatlivets integritet det skulle innebära om alla konton på sociala medier måste knytas till namn, en hård åldersverifikation och (förmodligen) ett verifierbart foto eller video på innehavarens nuna (eftersom konton på nätmedia, e-post osv inte brukar kräva att man bevisar sin ålder när man st'artar upp dem så kommer ett krav på att ungdomar ska verifiera sin ålder i praktiken att betyda att
alla måste verifiera sin ålder, vilket i sin tur kommer att betyda att man ska hosta upp någon slags real-life ID, id-kort, mobilt bank-id eller liknande).
Kommer ett "social media ban" i ett enskilt land också att betyda att alla som vistas där tillfälligt och loggar in på sina sociala medier (turister, studenter, migranter, affärsmän och deras personal, personer som jobbar internationellt osv) också måste identifiera sig? Ingen aning, jag har inte hört någon ens diskutera den frågan.
Att de flesta av oss inte anser att politikerna har att göra med vanligt folks sociala media-konton, e-postkonton, bloggar osv struntar man helt enkelt i. Om man vill kunna fortsätta vara anonym och icke-spårbar (för myndigheter, media eller vem fan som helst) på nätet så är det nog dags att organisera någon sorts offentlig motståndskampanj och leta upp litet allierade., debattörer, jurister osv som politikerna faktiskt inte kan negligera (nej, de kommer inte att lyhssna på Flashback!). Annars är det katakomberna nästa.