2026-06-14, 13:04
  #157
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag är av uppfattningen att skärmtid och sociala medier är mer av ondo än godo. Vill vi ha en fungerande generation som växer upp så krävs det långtgående insatser från staten, skola och MSM. Det som pågått senaste +15 åren är en fullkomlig katastrof. Det här är oändligt mycket värre än de som satt och tittade på TV hela dagarna och nätterna.

Politikerna överdriver problemen för att kunna införa full internetbevakning. Visst kan det finnas personer som spenderar 12 timmar om dagen som kollar på social media men dessa är troligtvis få personer.

Skärmtid liknar hur de de försöker blåsa upp mobbning på nätet, överdriv problemen så att de kan kontrollera ungas mediakonsumption. Hjärntvätta unga är prio ett för politiker.
Citera
2026-06-14, 13:50
  #158
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Ja och nej. Båda blocken har sin skit och sina galna idéer. Nu har vi provat SD-Sverige och fått krigshets och massövervakning och det tycker jag personligen inte om. Dags att testa nästa smak. Förhoppningsvis återställer en S-regering en del av Uffelina Åkessons dumheter vid första chans.

Ingen regering är optimal men jag vill inte ha det Sverige som boomergubbarna på Flashback önskar.

Förstår.
Vilket är det fetade?



Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Politikerna överdriver problemen för att kunna införa full internetbevakning. Visst kan det finnas personer som spenderar 12 timmar om dagen som kollar på social media men dessa är troligtvis få personer.

Skärmtid liknar hur de de försöker blåsa upp mobbning på nätet, överdriv problemen så att de kan kontrollera ungas mediakonsumption. Hjärntvätta unga är prio ett för politiker.

Jag tycker nog unga generellt är helt fast i det digitala. De förefaller dessutom ha förtvivlat svårt att bryta sig löss. De har inga andra referensramar än att alla sitter med mobil/dator jämt. Ofta ser man familjer ute där alla sitter och glor i varsin mobil, då har man lust att gå fram till föräldrarna och lappa till dem. Jag ser i princip dagligen unga som cyklar och surfar på mobilen samtidigt.
Citera
2026-06-14, 14:07
  #159
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Förstår.
Vilket är det fetade?
Det är bara till att se vad boomergubbarna här på forumet skriver. Det här är inte helt ovanligt bland etniskt svenska män över 45. Det ska krigas mot Ryssland och Jas-plan ska skickas mot St. Petersburg. Israel försvarar sig alltid oavsett om de bombar skolor ”för skolbarnen är ändå bara framtidens terrorister”. Massövervakning hyllas eftersom ”den som har rent mjöl i påsen…”. Sjuka och arbetslösa är lata och ska tvingas i jobb eller utvisas, ”för på min tid…”. Allting ska förbjudas och lagstiftas om för att återskapa någon slags imaginärt 1980-tal, som världen såg ut när de här gubbarna var unga, och i den sinnebilden passar inte det moderna samhället in. Istället är det bakåtsträveri och rysskräck och hat mot allt och alla som inte är som dom själva.

Såhär håller det på. Det här är inte helt ovanliga tankar bland Svenssongubbarna. Många av dessa stödjer partier som SD samtidigt som man gapar om ren fascism mot alla som inte ser ut eller beter sig som Olsson på villagatan. Det här är inte ett Sverige jag vill ha. Vi ser ju här i tråden hur tongångarna går om sociala medier, det ska stoppas och förbjudas och bannlysas blablabla.
Citera
2026-06-14, 14:35
  #160
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är bara till att se vad boomergubbarna här på forumet skriver. Det här är inte helt ovanligt bland etniskt svenska män över 45. Det ska krigas mot Ryssland och Jas-plan ska skickas mot St. Petersburg. Israel försvarar sig alltid oavsett om de bombar skolor ”för skolbarnen är ändå bara framtidens terrorister”. Massövervakning hyllas eftersom ”den som har rent mjöl i påsen…”. Sjuka och arbetslösa är lata och ska tvingas i jobb eller utvisas, ”för på min tid…”. Allting ska förbjudas och lagstiftas om för att återskapa någon slags imaginärt 1980-tal, som världen såg ut när de här gubbarna var unga, och i den sinnebilden passar inte det moderna samhället in. Istället är det bakåtsträveri och rysskräck och hat mot allt och alla som inte är som dom själva.

Såhär håller det på. Det här är inte helt ovanliga tankar bland Svenssongubbarna. Många av dessa stödjer partier som SD samtidigt som man gapar om ren fascism mot alla som inte ser ut eller beter sig som Olsson på villagatan. Det här är inte ett Sverige jag vill ha. Vi ser ju här i tråden hur tongångarna går om sociala medier, det ska stoppas och förbjudas och bannlysas blablabla.

OK, fattar. Håller med dig i din observation och din uppfattning av vår samtids hjärntvätt.
Jag är ju på sätt och vis i så fall en bakåtsträvare eftersom jag ser gärna en återgång till det som var. Allt var verkligen inte bättre förr men som flera kloka sagt, bland det som är viktigt så var det bättre förr. Killar och tjejer i mellanstadiet dansade med varandra. Dansa tryckare när man var 10-12 år gammal eller köra ryska posten på klassfesterna var spännande för en liten pojke och en liten flicka. Gjorde man fel fick man en tillsägelse eller en (försiktig) örfil. Allt var harmlöst. Unga kunde sommarjobba eller helgjobba utan problem, man kunde säkert ta sig hem och till jobbet eller kompisar vilken tidpunkt på dygnet som helst. Unga respekterade överlag äldre. Äldre kunde utan problem ryta till eller ta tag i ouppfostrade ungar och ge dem en utskällning om det behöves. Det var sunda ideal. På roliga timmen på fredagarna kunde man dra skämt om judar, negrer, skottar och norrmän utan att ha elaka avsikter och fröken skrattade med. På fredagskvällen gjorde man negerbollar och tittade på tv med familjen i TV-rummet/gillestugan. Efter middagen på lördagen spelades det alltid spel fram på småtimmarna. Man lärde sig vinna och man lärde sig förlora även om pappa och mamma nästan var gladare när de förlorade. Den tidigare generationen dvs födda 10, 20 och början av 30 talet hade fortfarande "pli" på generationen efter om det behövdes. När jag växte upp kunde man höra män gå runt och vissla i trädgården medan de jobbade eller kvinnor gnola, barn sprang omkring och skrattade och hittade på bus. Med bus menar jag spela hartsfiol, smyga på vuxna, palla äpplen - inte gruppvåldta, förnedringsråna eller tortera djur till döds.
Citera
2026-06-15, 10:41
  #161
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Förstår.
Vilket är det fetade?





Jag tycker nog unga generellt är helt fast i det digitala. De förefaller dessutom ha förtvivlat svårt att bryta sig löss. De har inga andra referensramar än att alla sitter med mobil/dator jämt. Ofta ser man familjer ute där alla sitter och glor i varsin mobil, då har man lust att gå fram till föräldrarna och lappa till dem. Jag ser i princip dagligen unga som cyklar och surfar på mobilen samtidigt.

Så är det. Dom har svårt att bryta sig loss eftersom mobilen och social medier har utvecklats till ett MISSBRUK. Dom förstår det inte det själva, eftersom dom aldrig har varit friska från ett missbruk. Liksom var och varannan person i tråden.
Citera
2026-06-15, 10:58
  #162
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
OK, fattar. Håller med dig i din observation och din uppfattning av vår samtids hjärntvätt.
Jag är ju på sätt och vis i så fall en bakåtsträvare eftersom jag ser gärna en återgång till det som var. Allt var verkligen inte bättre förr men som flera kloka sagt, bland det som är viktigt så var det bättre förr. Killar och tjejer i mellanstadiet dansade med varandra. Dansa tryckare när man var 10-12 år gammal eller köra ryska posten på klassfesterna var spännande för en liten pojke och en liten flicka. Gjorde man fel fick man en tillsägelse eller en (försiktig) örfil. Allt var harmlöst. Unga kunde sommarjobba eller helgjobba utan problem, man kunde säkert ta sig hem och till jobbet eller kompisar vilken tidpunkt på dygnet som helst. Unga respekterade överlag äldre. Äldre kunde utan problem ryta till eller ta tag i ouppfostrade ungar och ge dem en utskällning om det behöves. Det var sunda ideal. På roliga timmen på fredagarna kunde man dra skämt om judar, negrer, skottar och norrmän utan att ha elaka avsikter och fröken skrattade med. På fredagskvällen gjorde man negerbollar och tittade på tv med familjen i TV-rummet/gillestugan. Efter middagen på lördagen spelades det alltid spel fram på småtimmarna. Man lärde sig vinna och man lärde sig förlora även om pappa och mamma nästan var gladare när de förlorade. Den tidigare generationen dvs födda 10, 20 och början av 30 talet hade fortfarande "pli" på generationen efter om det behövdes. När jag växte upp kunde man höra män gå runt och vissla i trädgården medan de jobbade eller kvinnor gnola, barn sprang omkring och skrattade och hittade på bus. Med bus menar jag spela hartsfiol, smyga på vuxna, palla äpplen - inte gruppvåldta, förnedringsråna eller tortera djur till döds.

Jepp så var det. Tappade humöret och örfilade barn. Vilket hände eftersom dom vuxna själva hade ett missbruk av något slag som antingen doldes eller aldrig insågs. Och knappt någon frontallob kvar.

65 år gamla. Talar ett språk när vid det laget borde tala sju språk. Problem ska alltid lösas av någon annan, luspank eller pengar på hög, och aldrig rest. Vad tror du det egentligen berodde på.
Citera
2026-06-15, 15:19
  #163
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
Så är det. Dom har svårt att bryta sig loss eftersom mobilen och social medier har utvecklats till ett MISSBRUK. Dom förstår det inte det själva, eftersom dom aldrig har varit friska från ett missbruk. Liksom var och varannan person i tråden.

+1. Jag kallar det för samma sak.



Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
Jepp så var det. Tappade humöret och örfilade barn. Vilket hände eftersom dom vuxna själva hade ett missbruk av något slag som antingen doldes eller aldrig insågs. Och knappt någon frontallob kvar.

65 år gamla. Talar ett språk när vid det laget borde tala sju språk. Problem ska alltid lösas av någon annan, luspank eller pengar på hög, och aldrig rest. Vad tror du det egentligen berodde på.

Det var väl ingen som dog eller for illa av en örfil? Gjorde man något farlig eller något sattyg man visste man inte fick så var väl en örfil inga konstigheter. Om man däremot fick örfilar godtyckligt för att tappa en bit potatis på bordet, kom för sent hem 5 minuter eller inte gjort läxan så är det en annan nivå. Ännu värre om man inte gjort någtot fel alls utan bara var en fylleföräldrar som tog ut sin egen frustration och ångest på barnen - var det så du menade? Jag har i alla fall inte problem med gamla tidens aga. Betyder inte att jag tycker man ska ge ungar stryk. Jag differentierar på de två.

Jag förstår inte sista stycket. Vad vad menar du?
Citera
2026-06-15, 15:45
  #164
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storkukan
Vad fint. Flashback kan ju betraktas som ett socialt medium.

Vips så ska du logga in med bankID för att kommentera på flashback.
Jag hoppas det inte blir nåt sånt för Flashback. Det skulle ju förstöra en av de mest grundläggande sakerna med Flashback, nämligen möjligheten att vara anonym. Eller kanske inte? Sen tror jag inte att Flashback är så farligt ändå för barn jämfört med t.ex. Tiktok. Nätmobbning och skit är inget som Flashback lider av direkt. Hårt språk, javisst. Men på det stora hela tror jag det finns mkt annat som är värre än Flashback.

Ska i alla fall bli intressant se hur man i praktiken ser till att sånt förbud efterlevs.
__________________
Senast redigerad av Lloyd.Christmas 2026-06-15 kl. 15:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in