Citat:
Ursprungligen postat av
Galejan
Det är bara till att se vad boomergubbarna här på forumet skriver. Det här är inte helt ovanligt bland etniskt svenska män över 45. Det ska krigas mot Ryssland och Jas-plan ska skickas mot St. Petersburg. Israel försvarar sig alltid oavsett om de bombar skolor ”för skolbarnen är ändå bara framtidens terrorister”. Massövervakning hyllas eftersom ”den som har rent mjöl i påsen…”. Sjuka och arbetslösa är lata och ska tvingas i jobb eller utvisas, ”för på min tid…”. Allting ska förbjudas och lagstiftas om för att återskapa någon slags imaginärt 1980-tal, som världen såg ut när de här gubbarna var unga, och i den sinnebilden passar inte det moderna samhället in. Istället är det bakåtsträveri och rysskräck och hat mot allt och alla som inte är som dom själva.
Såhär håller det på. Det här är inte helt ovanliga tankar bland Svenssongubbarna. Många av dessa stödjer partier som SD samtidigt som man gapar om ren fascism mot alla som inte ser ut eller beter sig som Olsson på villagatan. Det här är inte ett Sverige jag vill ha. Vi ser ju här i tråden hur tongångarna går om sociala medier, det ska stoppas och förbjudas och bannlysas blablabla.
OK, fattar. Håller med dig i din observation och din uppfattning av vår samtids hjärntvätt.
Jag är ju på sätt och vis i så fall en bakåtsträvare eftersom jag ser gärna en återgång till det som var. Allt var verkligen inte bättre förr men som flera kloka sagt, bland det som är viktigt så var det bättre förr. Killar och tjejer i mellanstadiet dansade med varandra. Dansa tryckare när man var 10-12 år gammal eller köra ryska posten på klassfesterna var spännande för en liten pojke och en liten flicka. Gjorde man fel fick man en tillsägelse eller en (försiktig) örfil. Allt var harmlöst. Unga kunde sommarjobba eller helgjobba utan problem, man kunde säkert ta sig hem och till jobbet eller kompisar vilken tidpunkt på dygnet som helst. Unga respekterade överlag äldre. Äldre kunde utan problem ryta till eller ta tag i ouppfostrade ungar och ge dem en utskällning om det behöves. Det var sunda ideal. På roliga timmen på fredagarna kunde man dra skämt om judar, negrer, skottar och norrmän utan att ha elaka avsikter och fröken skrattade med. På fredagskvällen gjorde man negerbollar och tittade på tv med familjen i TV-rummet/gillestugan. Efter middagen på lördagen spelades det alltid spel fram på småtimmarna. Man lärde sig vinna och man lärde sig förlora även om pappa och mamma nästan var gladare när de förlorade. Den tidigare generationen dvs födda 10, 20 och början av 30 talet hade fortfarande "pli" på generationen efter om det behövdes. När jag växte upp kunde man höra män gå runt och vissla i trädgården medan de jobbade eller kvinnor gnola, barn sprang omkring och skrattade och hittade på bus. Med bus menar jag spela hartsfiol, smyga på vuxna, palla äpplen - inte gruppvåldta, förnedringsråna eller tortera djur till döds.