2026-03-11, 17:58
Medlem
Storkukans avatar
Vad fint. Flashback kan ju betraktas som ett socialt medium.

Vips så ska du logga in med bankID för att kommentera på flashback.
Citera
2026-03-15, 14:51
Medlem
Målet är en digital diktatur, precis som i Kina, där yttrandefrihet och integritet ifrån staten inte existerar.
Alla är övervakade av miljontals kameror med ansiktsigenkännande AI, och genom en digital valuta och socialt kreditsystem kan man sedan utdela straff mot varenda individ, i realtid.
Citera
2026-03-15, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merimetso
Målet är en digital diktatur, precis som i Kina, där yttrandefrihet och integritet ifrån staten inte existerar.
Alla är övervakade av miljontals kameror med ansiktsigenkännande AI, och genom en digital valuta och socialt kreditsystem kan man sedan utdela straff mot varenda individ, i realtid.

Visst är det så och det är knappast möjligt att stoppa det längre när nästan alla partier är på denna linje i mer eller mindre utsträckning, sedan står fårskocken och tycker det är bra av någon anledning och fattar inget, jag har faktiskt hört vuxna, röstberättigade, friska människor säga "det rör ju inte mig på något sätt"..........
Citera
2026-03-15, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87
Visst är det så och det är knappast möjligt att stoppa det längre när nästan alla partier är på denna linje i mer eller mindre utsträckning, sedan står fårskocken och tycker det är bra av någon anledning och fattar inget, jag har faktiskt hört vuxna, röstberättigade, friska människor säga "det rör ju inte mig på något sätt"..........

Det är en nyttig läxa som kommer för svenskar, nu kommer vi snart att få erfara samma verklighet som andra som levt i diktaturer gjort, att det kan visst hända här, och det finns bara en väg ur när den väl är genomförd...våld.

De flesta på östsidan av Berlin satt bara och tittade på när muren började byggas 1961, ingen av dom anade att dom snart skulle hållas fången i ett land bakom en mur, minfält och maskingevär...och hur många som skulle behöva sätta livet till för att få omkull den.
Citera
2026-03-20, 23:10
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
De flesta ungdomar vill se åldersgräns på sociala medier

https://www.sverigesradio.se/artikel/de-flesta-ungdomar-vill-se-aldersgrans-pa-sociala-medier
Citera
2026-03-22, 09:00
Medlem
Det kan också skapa en ny typ av brottslighet, där identiteter kapas i syfte att svartmåla någon annan på sociala medier, och där den drabbade då senare skall försöka bevisa sig oskyldig något moralbrott, och även om han eller hon lyckas med det, så är skadan i alla fall redan skedd för där det finns rök finns det eld tycker människor, så den personen kommr för alltid att associeras med den etiketten (ex. Jualian Assange).
Digitala "ID-målvakter" kommer att bli ytterligare en ny och lönsam kategori som den organiserade brottsligheten kan berika sig genom.
Citera
2026-03-22, 12:19
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Grejen är också att all data som samlas in i nutid, kan användas i framtiden för att skada- och straffa folk för saker som är helt oskyldiga idag. I USA har de ju tillexempel börjat jaga folk som tidigare käkat medicin mot autism, eller beställt dagen-efter-piller...

Kommer att. Inte kan. Kommer att.
Citera
2026-03-22, 12:22
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
https://www.sverigesradio.se/artikel/de-flesta-ungdomar-vill-se-aldersgrans-pa-sociala-medier

Tänk att statlig media rapporterar att folket önskar se precis det staten vill införa.
Citera
2026-03-22, 12:23
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrannyKnowsBest
Det kan också skapa en ny typ av brottslighet, där identiteter kapas i syfte att svartmåla någon annan på sociala medier, och där den drabbade då senare skall försöka bevisa sig oskyldig något moralbrott, och även om han eller hon lyckas med det, så är skadan i alla fall redan skedd för där det finns rök finns det eld tycker människor, så den personen kommr för alltid att associeras med den etiketten (ex. Jualian Assange).
Digitala "ID-målvakter" kommer att bli ytterligare en ny och lönsam kategori som den organiserade brottsligheten kan berika sig genom.

Kommer att.
Citera
2026-03-29, 18:51
Avstängd
Jag önskar nästan att smartphones och sociala medier inte fanns. En åldersgräns på 15–16 år känns rimlig, men det räcker inte – skärmtidsbegränsningar vore också viktiga. Unga skulle må bättre av mer tid offline, bättre sömn och mer riktig social kontakt.
Citera
2026-03-30, 21:53
Avstängd
Jag önskar nästan att smartphones och sociala medier inte fanns alls. Det är lätt att glömma hur mycket tid och energi de tar, särskilt för unga. Jag tycker det är bra att partierna vill införa åldersgränser, men frågan är om det räcker.

Om man ändå ska ha en gräns skulle jag säga 15–16 år som minimum, men helst högre, eftersom många barn ännu inte är mogna att hantera pressen, jämförelsen med andra och riskerna med nätet. Jag tror också att begränsningar i skärmtid skulle vara viktiga – det handlar inte bara om att få vara på sociala medier, utan även om hur länge man exponeras.

I praktiken skulle det nog ge unga mer tid att umgås i verkligheten, läsa, vara kreativa och faktiskt få en bättre sömn. Jag vet att det kan låta nostalgiskt, men ibland känns det som att världen skulle må bättre utan den konstanta notifikationsfloden.
Citera
2026-04-01, 09:14
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Jag önskar nästan att smartphones och sociala medier inte fanns alls. Det är lätt att glömma hur mycket tid och energi de tar, särskilt för unga. Jag tycker det är bra att partierna vill införa åldersgränser, men frågan är om det räcker.

Om man ändå ska ha en gräns skulle jag säga 15–16 år som minimum, men helst högre, eftersom många barn ännu inte är mogna att hantera pressen, jämförelsen med andra och riskerna med nätet. Jag tror också att begränsningar i skärmtid skulle vara viktiga – det handlar inte bara om att få vara på sociala medier, utan även om hur länge man exponeras.

I praktiken skulle det nog ge unga mer tid att umgås i verkligheten, läsa, vara kreativa och faktiskt få en bättre sömn. Jag vet att det kan låta nostalgiskt, men ibland känns det som att världen skulle må bättre utan den konstanta notifikationsfloden.

Problemet är inte att de vill hindra unga från att vara på sociala medier. Problemet och kritiken är att hur vuxna ska bevisa att de är vuxna utan att röja sin identitet till någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in