2026-07-22, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Förutom när sådant här händer:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5prV1e/uppgifter-man-misstanks-ha-valdtagit-pojke-i-malmo-fick-kontakt-pa-snapchat

Då blir plötsligt alla i eld och lågor över att staten inte stoppade det.
Jo, jag är medveten om att man använder "tänk på baaarnen!", "vi måste stoppa brott som planeras via sociala medier" sov som alibi. Har man en skrämseldocka att vifta med på det sättet så upphör den kritiska tankeverksamheten hos en del.,
Citera
2026-07-22, 11:36
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jo, jag är medveten om att man använder "tänk på baaarnen!", "vi måste stoppa brott som planeras via sociala medier" sov som alibi. Har man en skrämseldocka att vifta med på det sättet så upphör den kritiska tankeverksamheten hos en del.,
Även detta fall ser ut att ha kunnat förhindras med en sådan lag:
https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/a/q63nyz/pojke-misstankt-for-vansinnesdad-i-helsingborg
Citat:
Misstänkt kopplas till Tiktok-konto som hyllar massmördare
Citera
2026-07-22, 11:49
Medlem
Citat:
Även detta fall ser ut att ha kunnat förhindras med en sådan lag:
https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/a/q63nyz/pojke-misstankt-for-vansinnesdad-i-helsingborg
Ingen överraskning -eller jag menar, i princip spelar det ingen roll, Alla som är seriöst intresserade av integritet och brott /övervakning på nätet inser nog att en hård social-media-ban-lag inte är det rimliga svaret, och att sådana lagar dessutom kan dra med sig massiva sidoeffekter för oss vanliga och hederliga netizens och social-media-användare. Men politikerna lyssnar i nuläget inte på det örat.

I Australien begränsade man lagen till att gälla endast de tio största social media-plattformarna - Facebook, Tiktok, Whatsapp, Instagram, X och några till (jag har inte konto på någon av de nämnda) - men i Sverige skulle man knappast göra på det sättet utan istället ta ett mer generellt grepp. Att bara lista "de tio största" skulle hos oss ses som en cherry-picking-lag.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-07-22 kl. 12:33.
Citera
2026-07-22, 12:02
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ingen överraskning -eller jag menar, i princip spelar det ingen roll, Alla som är seriöst intresserade av integritet och brott /övervakning på nätet inser nog att en hård social-media-ban-lag inte är det rimliga svaret, och att sådana lagar dessutom kan dra med sig massiva sidoeffekter för oss vanliga och hederliga netizens och social-media-användare. Men politikerna lyssnar i nuläget inte på det örat.

I Australien begränsade man lagen till att gälla endast de tio största social media-plattformarna - Facebook, Tiktok, Instagram, X och några till (jag har inte konto på någon av de nämnda) - men i Sverige skulle man knappast göra på det sättet utan istället ta ett mer generellt grepp. Att bara lista "de tio största" skulle hos oss ses som en cherry-picking-lag.
Frågan är om man gör skillnad mellan sociala medier och t ex debattforum?
Citera
2026-07-22, 12:28
Medlem
Citat:
Frågan är om man gör skillnad mellan sociala medier och t ex debattforum?

Ur juridisk synvinkel - jurister gillar att tänka i generella termer -. -är det nog ingen större skillnad, i alla fall ingen som vanliga politiker och deras tjänstemän är inställda på att dra. Varenda blogg som har ett kommentarfält skulle kunna räknas som socialt medium och naturligtvis även Flashback, Youtube, Zoom osv.

Om man istället definierade sociala medier så att det handlar enbart om plattformar som är inriktade på interaktiv videostreaming (med öppen kommunikation från alla som är inkopplade) eller korta uppdateringar av typ Twitter, Whatsapp och Snapchat, och om man dessutom satte upp "ålders-verifikationen" så att den inte sparade något om användarnas r/l identitet utan enbart bockade in att man är över åldersgränsen, så skulle jag inte ha några större problem med det. Naturligtvis finns det möjlighet att ha ett sådant upplägg - men det är ju inte det politikerna är intresserade av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in