Citat:
Ursprungligen postat av
Zeddis
Nej, det gör du inte. Du är så långt bort ifrån de rikaste att du hade kunnat jobba i 10 000 år utan utgifter och inte ens vara nära. Du kommer aldrig att ens kunna komma upp till den nivån jag talar om, det är helt enkelt inte möjligt för dom som inte föds in i det, i synnerhet inte numera. Det är det sådana som du inte fattar, en husneger som applåderar sin ägare. En ko som applåderar bonden hela vägen till slakthuset. Samtidigt som du försvarar systemet som utnyttjar och förtrycker såväl dig som 99% av den globala befolkningen, möjligtvis mer. Det är en avancerad sorts Stockholmsyndrom.
Jag har inget behov av att bli en Zuckerberg, Bezos eller Musk. Jag kommer ligga på en nivå där jag kan spendera ett 7 siffrigt belopp varje år på sådant jag vill utan att det påverkar mig. Jag jämför mig inte med de andra 3. Jag är glad för deras skull men jag struntar i dem.
Jag försvarar inte systemet. Jag nyttjar det. Du verkar inte förstå den skillnaden. Jag "vet" hur systemet är men jag kan inte se att jag skulle kunna ändra det. Jag är inte ens säker på att jag skulle vilja ändra det då det har tjänat mig väl. Vi är alla egoister, även du Zeddis. Vi har och är oss själva närmast, sedan vår familj och vänner och sedan alla andra. Om du sedan har en mer altruistisk åskådning, varsågod men det kommer bara göra dig arg och bitter.
Citat:
Rikedomen är ändlig. För att några få ska kunna ha miljarders miljarder så sker det på bekostnad av andra. Även första klassens slav är en slav. Dvs, klubben du inbillar dig att du tillhör, är du inte med i och du är inte välkommen heller. Om du inte är född in i generationsrikedomens få familjer så kommer du aldrig att komma dit heller. Klyftorna är för stora, de äger dig och tjänar på att du sliter ihjäl dig, samtidigt som du blir fattigare med tiden. Några smulor får du, och likt en äkta byfåne så tror du att du är rik och därmed försvarar du systemet. Undra vad Jung hade haft att säga om han levde idag.
Du beskriver precis mänsklighetens natur.

Det är SÅ den absoluta majoriteten av människor är. Du misstar dig dock att jag skulle vilja vara med i någon klubb. Är helt ointresserad. Du läggar in saker i mig som är helt fel bara för att jag väljer att spela spelet istället för att bli sur, grinig och bitter. Jag har accepterat hur saker är. Hur människan är. Jag sliter inte ihjäl mig det minsta. Tvärtom.
Jung är intressant. Betydligt mer än Freud. Jag tror dock att du lägger in saker i vad han skulle "tycka". Vad han beskrev om människan är en sak. Det stödjer snarare min åsikt att människan är vad den är och du kommer aldrig att kunna ändra det hos tillräckligt många för att samhället i sig ska ändras. Sedan kan du tycka vad du vill, det kommer inte att förändra något. Bara göra dig arg och bitter.
Citat:
Ett alternativ kan exempelvis att vara ett system som INTE är ett pyramidspel där all rikedom tunnlas till någon promilles fickor. Där vi inte har hundratals miljoner människor som dör av saker som svält, smutsigt vatten och sjukdomar som går att bota och behandla? Begriper du ens vad i för system det är du lever och verkar i? Det verkar inte som det.
Det ligger i sakens natur och saker och ting tunnlas uppåt. Därav att vi t ex har regler som begränsar det. Sedan kan man tycka att reglerna borde vara ännu hårdare etc men var går gränsen? Vad ska en person få tjäna innan allt han/hon gör går till alla andra? Många av de extremt rika blir också stora välgörare. Bill Gates exempelvis. Jag kan förstå att han själv vill göra gott på det sätt som han vill och inte lämna över det till några godtyckliga hycklande politiker.
Citat:
Vilken miljö jag anser att barn ska växa upp i är offtopic. Gör dig fri ifrån din kulturs illusioner och samhällets indoktrination, eller inte. Man kan leda en blind åsna till visdomens källa men man kan fan inte tvinga fanskapet att dricka.
Nej, det är inte offtopic då det spelar roll för hur du vill att samhället ska förändras. Om du inte styr miljön kommer, som du själv erkänt, allt bara att fortsätta. Du måste således ha en tanke för hur du ska ändra systemet och då måste du börja från grunden. Dock, din syn där kommer vara lika bra/dålig/illa som alla andras. Du kommer inte undan att du själv kommer styra och då vara lika illa som de som du kritiserar.

Du kommer säkert tycka att dina åsikter och regler / styrning är betydligt bättre än alla andras och försvara din miljö på det sättet men lik förbaskat kommer du att styra.
Citat:
Att ha olika åsikter får man gärna ha. Men när människor bygger sin världsbild på felaktig information så är det inget fel av mig att upplysa dessa om korrekt information. Att vissa verkar förväxla sina åsikter i slika frågor med sitt ego och sin identitet och därmed reagerar känslomässigt på enkla faktaförhållanden är antagligen en hel subgren av vetenskap för sig själv.
Jag upplever att den som är känslomässigt upprörd här är du... 🙄 men ja, mycket om det folk tror sig veta om det ekonomiska systemet är fel. Där är vi överens men allt du säger och tycker är inte heller vetenskap. T ex att det är fel att några blir extremt rika medan andra svälter och/eller inte har tillgång till rent vatten. Det är inte vetenskap. Det är en åsikt.
// CC