Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Apropå att kasta sten i glashus. 🙄 Jag försökte men du gick direkt in på att kalla mig för en "idiot" när jag inte höll med dig fullt ut. Vad är det om inte trams?
Nyttig idiot skrev jag, och du verkar fortfarande inte vara bekant med begreppet eftersom att du fortfarande gråter över att jag skulle ha kallat dig för "idiot". Du skrev att du hade koll på begreppet men det har du ju fortfarande uppenbarligen inte för då hade du vetat att en nyttig idiot är någon som springer andras ärenden, mot sina egna intressen, men i tron att det ligger i deras intresse.
Citat:
Jag ger dig rätt i att fiatvalutor saknar värde och att en 100-lapp är bara värd vad den är värd för att vi har kommit överens om att den har ett värde och att den kan nyttjas som ett betalmedel. Jag håller med om att hela det ekonomiska systemet handlar om "förtroende" och skulle det förtroendet försvinna, då brakar samhället samman och vi får gå över till byteshandel vilket kommer innebära en katastrof för den överväldigande majoriteten av människor.
Att byta arbete emot varor eller tjänster är väl inget märkligt? Problemet är att du inte begriper att det är ett pyramidspel som är riggat emot dig. För varje dag så blir du fattigare, du får betalt mindre för arbetet du utför samtidigt som rikedomen koncentreras och tunnlas till några extremt få.
Citat:
Men... och här skiljer vi oss troligen åt. Jag anser att systemet i stort är ganska stabilt för att tillräckligt många är beroende av det. Tillräckligt många kommer göra vad som krävs för att upprätthålla systemet även om det innebär att man grundlurar kommande generationer och skuldsätter dem och bara skjuter upp - The Big Bang. Delar av systemet kommer dock att råka ut för motgångar och delvis rasa ihop men andra delar kommer att vara tillräckligt starka för att upprätthålla systemet i stort.
Precis. Nyttiga idioter vill upprätthålla ett förtryckande och orättvist system eftersom att ni har blivit lurade och indoktrinerade till att det ligger i ert intresse. Som en husneger som försvarar sin ägare eller som en gisslan som är full Stockholmsyndrom.
Citat:
Jag är fullt medveten om systemets bräcklighet men jag tänker ändå nyttja det bäst jag kan då alternativet är - vad då? Självhushållning i skogen utan kontakt med andra människor? Vi är alla "slavar" till någon grad, även du Zeddis. Ingen människa är helt fri, om vi nu ska bli filosofiska av oss. Vi väljer vad som ska fjättra oss.
// CC
Är det inte intressant att du inte verkar kunna se något annat alternativ, kontrast eller nyans mellan dagens galenskapssystem, där alla blir utnyttjade, förtryckta och grundlurade av det ekonomiska systemet för att en liten klick människor ska sitta på all rikedom och att isolera sig själv i skogen? Saknar du helt och hållet all form av kunskap, utbildning och ens tankekapacitet vad gäller potentiella ekonomiska system?
Citat:
Jag har valt det ekonomiska systemet då jag bedömer att det ger mig mest frihet.
Du har inte valt ett skit. Du föddes in i det, blev indoktrinerad till att tycka, tro och känna saker kring ett system som förslavar och förtrycker dig för andras vinning och sedan gör du hjärngympa likt en individ med Stockholmssyndrom för att rationalisera att din gisslansituation faktiska är något du vill, och är bra för dig!