2026-06-03, 22:52
  #1
Medlem
CC75s avatar
Såg ett klipp på EFN med "Magda" (Lyxfällan). Enligt en pågående studie från Lunds Universitet där man frågar 18-29-åringar nedan tre frågor är det bara 20% som har alla rätt. Män är betydligt bättre än kvinnor men tråkigt nog säger Magda inget om den fördelningen men vem är förvånad?

De tre frågorna är:

1) Du har 100 kr på ett sparkonto och räntan är 2% per år. Om du låter pengarna ligga kvar i fem år, hur mycket pengar har du?
a) Mer än 102 kr
b) Prick 102 kr
c) Mindre än 102 kr

2) Anta att räntan på ditt konto är 1% och inflationen är 2% per år. Efter ett år, hur mycket kommer du att kunna köpa för pengarna på kontot?
a) Mer än idag
b) Exakt lika mycket
c) Mindre än idag

3) Att köpa aktier i ett bolag ger vanligtvis en tryggare avkastning än en fond med flera olika aktier.
a) Sant
b) Falskt
c) Vet ej

80% av våra unga vuxna klarar alltså inte av att svara korrekt på samtliga dessa - i mitt tycke extremt enkla och grundläggande, tre frågor. Det får mig att undra vad vi har skolan till. Det måste vara en enormt misslyckande för både skola och föräldrar. Frågan är hur många 30-40, 50-60-åringar som skulle klara av samtliga. Förhoppningsvis fler än 20% men frågan är, skulle ens hälften göra det?

Klippet ifall någon vill se det själv.
https://www.youtube.com/watch?v=Xy4qT9c4GBw

// CC
Citera
2026-06-03, 23:03
  #2
Medlem
Det är viktigt att känna till the big three, förstås, men unga i den åldern ska satsa på sin utbildning främst.
Citera
2026-06-03, 23:04
  #3
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
1) Du har 100 kr på ett sparkonto och räntan är 2% per år. Om du låter pengarna ligga kvar i fem år, hur mycket pengar har du?
a) Mer än 102 kr
b) Prick 102 kr
c) Mindre än 102 kr

Justerat för inflation? Se fråga 2.

Citat:
Ursprungligen postat av CC75
2) Anta att räntan på ditt konto är 1% och inflationen är 2% per år. Efter ett år, hur mycket kommer du att kunna köpa för pengarna på kontot?
a) Mer än idag
b) Exakt lika mycket
c) Mindre än idag

Ränta per månad?

Citat:
Ursprungligen postat av CC75
3) Att köpa aktier i ett bolag ger vanligtvis en tryggare avkastning än en fond med flera olika aktier.
a) Sant
b) Falskt
c) Vet ej

Beror ju på vilket bolag och vilken fond. Tror nog att Investor eller SEB är väldigt trygga papper med högre avkastning än de flesta fonder.
Citera
2026-06-03, 23:45
  #4
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Du är en nyttig idiot och ett offer för religiös fanatisism. Pengar är en världsreligion som de styrande använder för att förslava dig. Vakna och inse att "fiat valuta" saknar värde och är en bluff.

Jag är väl medveten om det ekonomiska världsspelet men då det enligt mig är bättre att spela och dessutom spela bra, än att stå vid sidlinjen, kommer jag fortsätta att göra det. Då jag inte har några planer på att bli buddist, är detta spel det som gör att jag bäst kan uppnå det jag vill.

// CC
Citera
2026-06-03, 23:50
  #5
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Justerat för inflation? Se fråga 2.



Ränta per månad?



Beror ju på vilket bolag och vilken fond. Tror nog att Investor eller SEB är väldigt trygga papper med högre avkastning än de flesta fonder.

Förstår dina frågor men skulle man göra frågorna mer komplicerade tror jag att siffran 20% skulle bli än lägre. Jag utgår från att frågorna gäller precis såsom det står. Dvs fråga 1, där tar man inte hänsyn till inflation. Fråga 2 blir för komplicerad för de flesta om du talar om annat än årsränta. Fråga 3, där står det faktiskt "vanligtvis". Ett lite luddigt ord som kan tolkas olika men ändå tillräckligt vanligt för att "Svensson" ska förstå vad som menas.

Men visst, det kanske är så att många fallerar pga att de gör saken mer komplicerad än vad den är menad att vara. Skulle inte vara första gången det sker.

// CC
Citera
2026-06-03, 23:53
  #6
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Viktigare ekonomiska frågor är typ:

Om du handlar på pressbyrån en massa onödigt skit varje dag år ut och år in, hur mycket pengar förlorar du på 25 år

1. Inga, jag spar pengar för 7-11 är ännu dyrare.
2. Få se nu, jag köper snus varje dag, nocco, en chokladbit, en godispåse, en kokt korv, två wienerbröd och en trisslott, det borde bli 1 miljon åttahundra tjugofemtusen kronor.
3. Det spelar ingen roll, för om 25 år är jag död pga allt onödigt jag stoppat i mig från pressbyrån.

Det finns förstås en mängd olika frågor att ställa men din är i mitt tycke för filosofisk och det blir för mycket "tyckande" i svaren. De tre frågor som de ställer i Lund är mer konkreta.

// CC
Citera
2026-06-04, 00:05
  #7
Medlem
Jag är alltid skeptisk till såna här undersökningar med dessa låga resultat hur man genomfört undersökningen i princip alla i min närhet skulle svara rätt på dessa tre frågor och jag kommer från ett typiskt medelklassonråde där de flesta är "arbetare".
Citera
2026-06-04, 01:34
  #8
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Justerat för inflation? Se fråga 2.



Ränta per månad?



Beror ju på vilket bolag och vilken fond. Tror nog att Investor eller SEB är väldigt trygga papper med högre avkastning än de flesta fonder.
Poängen är att du förstår matematik på grundskolenivå, klarar du inte av att tämligen direkt förstå vad svaren är på frågorna 1-2 så brister det i kunskap.
Fråga 3 är allmänbildning.
Kan dock lägga in att jag hade två kollegor när jag jobbade på bank som inte fixade frågan om 100 kr sjunker i värde med 5 % år 1 och sedan stiger i värde igen med 5 % år 2, är värdet då mer, mindre eller oförändrat sett till vad du startade med.
Båda är hyfsat höga chefer inom.en storbank resp ett försäkringsbolag idag och hade pluggat ekonomi på högskolenivå.
Citera
2026-06-04, 01:36
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Prova själva. Ta ut 10 000 i kontanter. Sätt dig på en stubbe ute i skogen och se hur många dagar du överlever med dina papperslappar.
Nu har jag inte tänkt att sätta mig på en stubbe i skogen. Där jag lever och bor har jag nytta av pengarna.

Tillhör du de där åttio procenten som svarade fel på frågorna i trådstarten?
Citera
2026-06-04, 01:57
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Nej, eftersom att jag faktiskt studerat ekonomi och FIAT valuta, därmed vet jag också att FIAT valuta är en religion. Enligt modellen så har FIAT valuta inget faktiskt värde, det har bara det värde som folk ger det. Med andra ord, 100 kr, eller 100 dollar, har inget faktiskt värde, utan bara det värdet du själv ger det. I transaktioner så har du och den andra en tyst överenskommelse om att 100 kr faktiskt har det värdet som ni kommer överens om, men det finns inget objektivt värde. Pengar är en måttenhet, som centimeter. När staten säger att det inte finns tillräckligt med pengar till skola, sjukvård och äldreomsorg så är det samma sak som att en snickare säger att det inte finns tillräckligt med centimetrar för att bygga färdigt huset
Du får anse att pengar bara är skit hur mycket du vill, jag kan i vilket fall handla med dem.

Citat:
Ursprungligen postat av CC75
3) Att köpa aktier i ett bolag ger vanligtvis en tryggare avkastning än en fond med flera olika aktier.
a) Sant
b) Falskt
c) Vet ej
En ganska dum fråga, då det finns både investmentbolag och osäkra fonder. Men visst, frågan har med "vanligtvis".
Citera
2026-06-04, 01:58
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Jag utgår ifrån att du förstår skillnaden mellan inneboende värde, nominellt värde och representativt värde. Men jag börjar tvivla på det
Läste du ens frågorna? Det framgår ganska tydligt vad som menas. Sedan kan fråga 3 vara lurig, men den har inget att göra med pengars värde.
__________________
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-04 kl. 02:01.
Citera
2026-06-04, 02:07
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Läste du ens vad jag postade?
Jepp. Kunde du svara på frågorna i trådstarten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in