2026-07-21, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Ordet måste inte just vara nej. Om personen på ett någorlunda tydligt sätt säger att den inte vill, "jag vill inte" är också ett sådant exempel.

Du svarade dock aldrig på mina tidigare frågor. Hur ofta behöver en kvinna göra motrörelser? Och hur ofta behövet man försäkra sig om att hon vill ifall hon inte uttrycker deltagande?

Om någon inte är aktivt deltagande bör man nog fundera på hur frivilligt deltagandet är.
Citera
2026-07-21, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det hade ju varit mycket smartare och logiskt att gå ut och prata. De hade ju suttit och pratat 20-30 minuter innan. Varför kunde de inte fortsätta prata där? När han tar henne på musen i kön, är det då hon förstår att det inte bara ska pratas inne på toaletten eller tror hon fortfarande att de bara ska prata?

Ja, fast logik och normalt betende varkar ju inte vars GM, och vissa andras starka sida.

Det är antagligt att hon inser där och då att hon kommer bli våldtagen. Därav försöken att få hjälp av sina vänner samt att hon filmar för att ha bevis.

Det är inte heller långsökt att anta att hon upplever det hela ytterst obehagligt och hotfullt då GM med all önskvärd tydlighet visar att han ger blanka fan i vad BO vill.
Citera
2026-07-21, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Det är naturligtvis fel. Men det är inte vad samtyckeslagen handlar om.

Och vad handlar samtyckeslagen om menar du?
Citera
2026-07-21, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Samtyckeslagen handlar inte om uppsåt.
Nu fattar jag varför du är för lagstiftningen. Du vet inte hur den funkar.

Lagstiftningen innebär att du kan dömas trots att du inte har uppsåt. Bra om du läser lagen tråden handlar om.

Likgiltighetsuppsåt.
Citera
2026-07-21, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Man kan ta en shot för varje om-scenario.

Uppenbar risk att man däckar av alkoholförtäringen relativt tidigt under kvällen.

Även om jag är en man så är det nog säkrast att även jag under inga omständigheter är sexuellt intresserad av den gode Jocke över huvud taget. Och får hoppas att det är tydligt nog.
Citera
2026-07-21, 18:23
Medlem
Citat:
Nej ni har inte skrivit något annat än att det ena scenariot ger ångest medans det andra inte gör det enligt er.

Vad hände i kön utanför toaletten? Varför väljer man att prata inne på en toalett med kö utanför istället för att gå ut utanför stället?

Vi skrev mycket mer än så till dig. Du har bara plockat ut en liiiten liiiten del för att det passar ditt narrativ. Du är en väldigt oärlig debattör.

Du fortsätter att undvika mina frågor ser jag.

Antagligen för att han ville ha så få vittnen som möjligt till det han ville göra och gjorde mot henne.

Gällande våldtäkten på 17 åringen tex. Hur visste 30 åringen att hon ville? Han frågade om hon ville följa med in på toaletten för att de skulle kunna prata mer ostört. Hur visste han därefter att hon inte bara ville prata och inte få hans penis intryckt i munnen?
Senast redigerad av gum69mo 2026-07-21 kl. 18:41.
Citera
2026-07-21, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Man kan ta en shot för varje om-scenario.

Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Uppenbar risk att man däckar av alkoholförtäringen relativt tidigt under kvällen.

Även om jag är en man så är det nog säkrast att även jag under inga omständigheter är sexuellt intresserad av den gode Jocke över huvud taget. Och får hoppas att det är tydligt nog.

Men OM vi tre hade druckit oss redlöst fulla tidigt under kvällen för att överhuvudtaget stå ut och J därefter lett ut oss till sin van och vi därefter hittats styckmördare lite varstans i stadens omgivningar. Hur skulle då J vetat att vi inte ville bli styckmördade om vi "lät det ske" och dessutom, trots alkoholångorna, tänkte samtidigt som vi blev iväg-ledda att "nu jävlar blir vi säkert styckmördade"?

Hur skulle J vetat? Ligger det inte lite ansvar på offren, oss i detta fallet? Vi gick ju trots allt med på att träffa J och gick med på att prata med honom. Hur skulle han veta att vi inte ville bli styckmördade?

Ett helt hypotetiskt scenario alltså, ni behöver inte svara, men sug lite på denna karamellen är ni snälla så att även ni kan ta in förövarens synvinkel lite mer i framtiden
Senast redigerad av gum69mo 2026-07-21 kl. 18:45.
Citera
2026-07-21, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Is är som regel hal. Jag tror du menar tunn is. Och tyvärr har du rätt. I Sverige idag är det riskabelt att utgå från att kvinnor är vuxna individer, kapabla att ta eget ansvar.

Det gäller uppenbarligen vissa "män" med.
Citera
2026-07-21, 18:54
Medlem
Citat:
Har inte du läst vad som skrivs till bland annat mig när jag säger att tjejen borde ha sagt att hon inte ville, borde ha varit tydligare, att i fallen finns det definitivt utrymme för förståelse till att killen trott att det skett med samtycke?

Ta toafallet t.ex. Varför säger hon bara inte att hon inte vill? Varför gick hon inte från kön, det fanns ju flera andra personer i deras direkta närhet? Varför följde hon med in på toaletten?
Hur tolkar man hennes uttalande att hon lät det ske? Inget våld, inget hot, ingen utsatt situation.

Ställer man sådana frågor så blir man utpekad som och kallad både det ena och det andra.

Hur vet du hur mycket folk det fanns i korridoren till toaletten?

Är det långsökt i din värld att situationen kan upplevas ytterst hotfull? Han har totalt ignorerat hennes försök att komma undan, han har fysiskt tagigt tag i henne och föst henne framför sig till ett begränsat utrymme.

Och det mest intressanta är att du lägger exakt ansvar på BO.

När BO tydligt visat ointresse av GM, borde det inte åligga honom att sökerställa att BO som konstant avvisat honom vill ha sex?

Så återigen, varför anser du att GM totalt saknar ansvar för hans egna handlingar?
Citera
2026-07-21, 19:10
Medlem
Citat:
Nu vill jag att du svarar, har du någon gång tagit initiativ till en sexuell handling utan att ha frågat först?
Ja sa jag ju. Skulle aldrig falla mig in att varken ta initiativ eller fråga om jag inte inte redan visste om det var ett ja eller ett nej. Pinsamt.
Citera
2026-07-21, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Men OM vi tre hade druckit oss redlöst fulla tidigt under kvällen för att överhuvudtaget stå ut och J därefter lett ut oss till sin van och vi därefter hittats styckmördare lite varstans i stadens omgivningar. Hur skulle då J vetat att vi inte ville bli styckmördade om vi "lät det ske" och dessutom, trots alkoholångorna, tänkte samtidigt som vi blev iväg-ledda att "nu jävlar blir vi säkert styckmördade"?

Hur skulle J vetat? Ligger det inte lite ansvar på offren, oss i detta fallet? Vi gick ju trots allt med på att träffa J och gick med på att prata med honom. Hur skulle han veta att vi inte ville bli styckmördade?

Ett helt hypotetiskt scenario alltså, ni behöver inte svara, men sug lite på denna karamellen är ni snälla så att även ni kan ta in förövarens synvinkel lite mer i framtiden

Ja det kommer ju bli extremt svårt att få med exakt alla tänkbara scenarion. Vi måste vara helt säkra på att vi får med exakt alla "tänk om" varianter.

För hur skall det vara möjligt att tänka sig att vi inte gick med på just det?
Citera
2026-07-21, 20:44
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Ska tilläggas att jag inte växte upp i storstad eller nåt invandrartätt område, raka motsatsen faktiskt.

Det förklarar en hel del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in