2026-07-21, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Men självklart så är det en investering att renovera sin bostad och göra jobbet själv och det spelar ingen större roll om marknaden går upp eller ner. Det ökar ändå värdet jmf med ett hus i sämre skick.
Jag själv håller på med ett stort renoveringsprojekt och enligt mäklaren kommer värdet på fastigheten ligga 2-3 miljoner över vad det kostat i inköp+renovering. Så lite betalt har man fått för de tusentals timmar man lagt ner. Faktiskt omkrig en miljon per år före skatt.
Självklart är en renovering inte en investering, det är du som återställer bostaden till normalt skick...

Enda anledningen till varför boomers tycker att renovering är en investering är för att de, till följd av den extrema bostadsbristen, kan sälja bostäder dyrare till nästa generation som då måste belåna sig tungt för att ha råd.
Det är inte renovering som ökar värdet, det är snarare att avsaknad av renovering inte sänker värdet något alls. Det finns nästintill ingen "renoveringsrabatt" på de större bostadsmarknaderna i Sverige idag, tyvärr.

Som sagt, en bostad är som en bil. Reparation på bilen är inget som ökar på värdet, det är grundkrav för att du skall kunna sälja den att den är i dugligt skick. Problemet är att vi frångått denna grundläggande logik till följd av en extrem bostadsbrist och stor lånefinansering som gjort att bostäder blivit tokdyra. Detta har gjort att folk kan sälja totala ruckel för extrema överpriser, folk har väldigt lite val

"Mäklaren påstår", ja för att mäklaren vill sälja och för att folk fortfarande är desperata efter bostäder.
Så borde det inte vara i en normal marknad och så kommer det (förhoppningsvis) inte vara i framtiden för denna envetna tro på att stigande bostadspriser är bra är på väg bort
Citera
2026-07-21, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Det är riktigt. De som talar om bostadsbrist är helt vilse i pannkakan.
Platser där ingen entreprenör vill verka och ingen kapitalist vill investera kommer tyna bort. Och ödekåkarna öka. De kommer vara billiga. Men vill ungdomarna köpa de?
Eller vill dom vara där entreprenörerna och kapitalisterna verkar?

Det är fortfarande du som är helt vilse i pannkakan och pladdrar på ditt senila dravel dag ut och dag in.
Sverige har extrem bostadsbrist, enligt Boverket:
"Trenden med ökande överskott och minskande underskott har pågått sedan toppnivån för underskott år 2017. Utvecklingen drivs framför allt av mindre kommuner utanför storstadsregionerna, där befolkningsutveckling och byggtakt bidragit till en bostadsmarknad i balans i högre grad. Samtidigt kvarstår betydande obalanser: storstadsregioner och högskolekommuner präglas fortsatt av underskott, och mer än hälften av Sveriges befolkning bor i kommuner som rapporterar underskott. Den numeriska förbättringen innebär därför inte att bostadsförsörjningens utmaningar är lösta. Särskilt framträdande är behovet av bostäder med rimliga boendekostnader, som är tillgängliga för hushåll med lägre inkomster. "
Så 50% av Sveriges befolkning bor i kommuner med bostadsbrist, enligt den svenska förvaltningsmyndighet som ansvarar för byggfrågor!

Du får antingen acceptera detta välkända faktum att bostadsbrist råder eller hålla snattran om din åsikt om att det inte finns en brist, vilket helt enkelt är din oförmåga att ta in information.

Citat:
Inte mig emot. Men jag har lite svårt att se hur det skulle gå till.

Det är fortfarande inte byggproduktion som driver Sveriges extrema bostadspriser, du har fått detta förklarat och bevisat för dig många gånger om.
Det är snarare tvärtom att de höga arbetskostnaderna för hantverkare är till följd av att nyproduktion var tvungen att konkurrera om arbetskraften med folk som tog stora lån för att renovera bostäder med tanken att "renovering är en investering" och förhoppningen om att någon annan skulle betala för skiten i framtiden.
Där är anledningen till de dyra hantverkarkostnaderna som du och flanders gnällt om nu i flera år, men du förstår inte hur utbud och efterfrågan fungerar så detta lär väl flyga långt över ditt huvud.

Och hur man sänker priserna?
Slopat ränteavdrag så det inte blir några mer bidrag till sådana som du vore en bra start samt en progressiv fastighetsskatt och tightare regler för uthyrning så bostäder omklassas till näringsfastighet snabbare om man väljer att hyra ut istället för att sälja.
Finns massor man kan göra, problemet är att det missgynnar bankerna som livnär sig på att folk tar dyra lån så det kommer inte hända.
Hade folk varit mer kunniga om ekonomi hade man kunnat få igenom dessa förändringar men tyvärr finns det för många av dig därute så vi är fast med höga bostadspriser till ni gått ur tiden
Citera
2026-07-21, 15:40
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eQsolver
+villaförsäkring.
Dessutom inte alla som har fjärrvärme...

Nä, men då har de väl högre elräkning, och/eller så förbrukar de mer ved och har högre sotningskostnader, eller så eldar de i gaspanna eller något annat, möjligheterna är många. Utgifter för värme har väl alla i Sverige. I mitt fall cirka 30 000 om året.

Att ingen normal svensk villa skulle kosta mer än 3000 i månaden att driva känns som ett uttalande av någon som aldrig har bott i hus själv.
Citera
2026-07-21, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Det byggs ju nytt i Kista.
Nyproduktionen har gått ned rejält. Men den är inte nere på 0. Och det är för att en del vill bo nytt och fräscht med hög standard. Och dessa några accepterar att betala för det.

Vi har redan ältat detta tidigare. Nyproduktionen i Täby ligger på ca dubbla priset mot befintliga BR som är 50 år gamla.
Det finns fler gamla som omsätts än nya och det håller då ned snittpriset. Och du ser då inte den dyrare nyproduktionen.

Men tittar du på Piteå kommun på BR som är byggda senare än år 2000 som sålts så hittar du hur många?

Någon som trodde något annat?

Villor finns några. Men då är det ett jobb som beställs av enskilda för att dom räknar med att bo där i 30 år och är beredda att betala för högre boendestandard.
Citera
2026-07-21, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Nä, men då har de väl högre elräkning, och/eller så förbrukar de mer ved och har högre sotningskostnader, eller så eldar de i gaspanna eller något annat, möjligheterna är många. Utgifter för värme har väl alla i Sverige. I mitt fall cirka 30 000 om året.

Att ingen normal svensk villa skulle kosta mer än 3000 i månaden att driva känns som ett uttalande av någon som aldrig har bott i hus själv.
Tittar man på första villan jag listade som hade 33k/år fördelar det sig enligt.

Kod:
Elkostnad 20 000 kr/år
Vatten & avlopp 4 800 kr/år
Sotning 700 kr/år
Försäkring 4 000 kr/år
Övrigt 3 500 kr/år

Det man kan undra här är vart renhållningen tog vägen. Det kan i sig sprida friskt mellan kommuner. Jag har väldigt låg sådan kostnad. Vilket delvis beror på att dom knappt tömmer något. Vilket beror på att jag knappt producerar några sopor.
Men det bör ju läggas till här. Övrigt sägs vara kostnad för ved.
Citera
2026-07-21, 17:51
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Tittar man på första villan jag listade som hade 33k/år fördelar det sig enligt.

Kod:
Elkostnad 20 000 kr/år
Sotning 700 kr/år
Försäkring 4 000 kr/år
Övrigt 3 500 kr/år

Det man kan undra här är vart renhållningen tog vägen. Det kan i sig sprida friskt mellan kommuner. Jag har väldigt låg sådan kostnad. Vilket delvis beror på att dom knappt tömmer något. Vilket beror på att jag knappt producerar några sopor.

Det avser dock "1 person i hushållet".

Jag bara reagerade på uttalandet att

Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Ligger man över 3k i drift på en villa i snitt gör man ganska mycket fel - alternativt har ett väldigt stort hus. Punkt.

Det är helt klart något fel på verklighetsuppfattningen hos den som tror att ett vanligt hus inte kan kosta mer än 3000 i månaden att driva.

Sedan är det klart att det går att gräva fram glädjekalkyler från mäklare där de listar hus som har ägts av en pensionär som inte har varit hemma det senaste halvåret.
Citera
2026-07-21, 21:01
Medlem
Citat:
Är det exakt 3000/månad som är ett skämt?

Det kan nog i sig ta sin lilla tid att hitta.
Men första jag träffar på är:

https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-nordano-avesta-kommun-granasvagen-33-21757368
Med 33000/år = 2750/månad

Nästa i listan: https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-idehult-nybro-kommun-bidalitevagen-27-21756280
39 825 /år = 3318/månad

Finns inte mycket mening att fortsätta.

Dessa är klart under de 3500 ish som nämndes tidigare.

Det är saker som saknas men som ändå är relevant. Fastighetsskatt, kan säkert argumenteras att det inte är drift, men likt förbaskat ska pengarna betalas. Samma med försäkringar.
Oftast är det skarvade priser också, nedåt i annonserna.

Men det glöm alltid bort en ganska viktig post,
Det är all småfix som alltid "måste" göras.
Exempelvis:
Spackla väggar/hål?
Eller måla något där färgen flagnat men inte tillräckligt för att göra en renovering.
Eller de där plankorna som ruttnat eller myrorna som tränger sig in, träden invaderas av bladlöss, några skruvar som måste bytas ut, lampor(oftast fler i hus) som ska bytas, häcken ska klippas, bensin till Gräsklipparen, sotaren, nån lampknapp som slutar funka, byte av duschmunstycken, filterbyte till ftx system eller avfuktare osv. Osv.

Inte för att nämna alla verktyg som förvisso är engångsköp, men det är många engångsköp.

Sedan har du förbrukningsvaror också, slipar, blad till såg, skruvar, spikar, pluggar osv osv. Det finns kostnader precis överallt.

Detta är och kan inte vara med i mäklarens papper för det är svårt att räkna på.

Men i slutändan så kommer du märka att den som skiter I allt småfix kommer sälja sitt hus billigare än grannen pga att det med tiden blivit renoveringsobjekt.

Citat:
Ursprungligen postat av eQsolver
Jag hade tagit hemnets kalkyler med en stor nypa salt. Är man vetgirig kollar man mecklarens egna sida och där framgår det att kåken i Nybro till exempel har driftkostnader på ~3300kr/mån exkl. försäkring och skatt (där har du +1500ish till). Dessutom så är jag rätt så säker på att de inte räknat med den fasta nätavgiften i elkostnaden (som ju ligger på 6-900kr/mån beroende på huvudsäkringens storlek). De har specat att man använt 9,836kwh och det har kostat 2.75kr per kwh (produktion+distribution) vilket låter rimligt men fasta nätavgiften ska såklart också inkluderas.

Som sagt, budgetera inte 3-3500kr per månaden för ett hus. Även om det är litet hus så blir det fel.

Korrekt, de som kan budgetera för 3000 är nya hus där inget direkt måste göras.
Senast redigerad av BiffenmedstortB 2026-07-21 kl. 21:05.
Citera
2026-07-21, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Självklart är en renovering inte en investering, det är du som återställer bostaden till normalt skick...

Enda anledningen till varför boomers tycker att renovering är en investering är för att de, till följd av den extrema bostadsbristen, kan sälja bostäder dyrare till nästa generation som då måste belåna sig tungt för att ha råd.
Det är inte renovering som ökar värdet, det är snarare att avsaknad av renovering inte sänker värdet något alls. Det finns nästintill ingen "renoveringsrabatt" på de större bostadsmarknaderna i Sverige idag, tyvärr.

Som sagt, en bostad är som en bil. Reparation på bilen är inget som ökar på värdet, det är grundkrav för att du skall kunna sälja den att den är i dugligt skick. Problemet är att vi frångått denna grundläggande logik till följd av en extrem bostadsbrist och stor lånefinansering som gjort att bostäder blivit tokdyra. Detta har gjort att folk kan sälja totala ruckel för extrema överpriser, folk har väldigt lite val

"Mäklaren påstår", ja för att mäklaren vill sälja och för att folk fortfarande är desperata efter bostäder.
Så borde det inte vara i en normal marknad och så kommer det (förhoppningsvis) inte vara i framtiden för denna envetna tro på att stigande bostadspriser är bra är på väg bort

Ser du många som renoverar 2026 som slänger in plastmattor i sina hus byggda kring 1970? Funderat nåt kring det? Skulle det kunna vara så att folk 2026 inte vill ha standarden från 1970 och därför är villiga att pynta för en "renovering"?

Och att det i förlängningen hamnar hos dig (ja - inte just dig då flr att du vill bo i typ Hällesåker där nån gammal ghb-pundare gav upp alla tankar på renovering) - men i vart fall folk i gemen? Och eftersom hantverkare kostar vad dom kostar så blir ekvationen "förbättringskostnaden från renovering - förslitningen av densamma=pris för byggnaden+adressen". Talar vi samma språk nu? Eller vill du ha ytterligare förklaringar? Tycker ekbo har gett dig ganska många vid det här laget.
Citera
2026-07-21, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Det är saker som saknas men som ändå är relevant. Fastighetsskatt, kan säkert argumenteras att det inte är drift, men likt förbaskat ska pengarna betalas. Samma med försäkringar.

Exempelvis:
Spackla väggar/hål?
Eller måla något där färgen flagnat men inte tillräckligt för att göra en renovering.
Eller de där plankorna som ruttnat eller myrorna som tränger sig in, träden invaderas av bladlöss, några skruvar som måste bytas ut, lampor(oftast fler i hus) som ska bytas, häcken ska klippas, bensin till Gräsklipparen, sotaren, nån lampknapp som slutar funka, byte av duschmunstycken, filterbyte till ftx system eller avfuktare osv. Osv.

Inte för att nämna alla verktyg som förvisso är engångsköp, men det är många engångsköp.

Sedan har du förbrukningsvaror också, slipar, blad till såg, skruvar, spikar, pluggar osv osv. Det finns kostnader precis överallt.

Detta är och kan inte vara med i mäklarens papper för det är svårt att räkna på.

Men i slutändan så kommer du märka att den som skiter I allt småfix kommer sälja sitt hus billigare än grannen pga att det med tiden blivit renoveringsobjekt.

Du verkar ha lite svårt med definitionsfrågor. Självfallet faller inte engångsköp av verktyg in under kategorin driftskostnader. Din fastighet tvingar dig inte att åka till byggmax för att köpa lite spackel till dina upplevda hål. Kan ju inte gärna budgetera att du behöver en gräsklipparrobot från Stiga för 30k för att du inte orkar klippa gräsmattan med sax t.ex. Ska inköpet av spa-badet också in under drift SAMT belasta den månatliga driften så du får en högre drift?

Nä - jag håller fast vid det jag sa.
Citera
2026-07-21, 21:30
Medlem
Citat:

Kod:
Elkostnad 20 000 kr/år
Sotning 700 kr/år
Försäkring 4 000 kr/år
Övrigt 3 500 kr/år

I min kommun ligger det under posten VA (och sopor). Nog en felskrivning från mäklaren.
Citera
2026-07-21, 21:46
Medlem
eQsolvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB

Exempelvis:
Spackla väggar/hål?

Så är det. Vilket misstag att man skrev i denna tråden igen, det är för mycket brus och nonsens av förvirrade användare.
Citera
2026-07-21, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Du verkar ha lite svårt med definitionsfrågor. Självfallet faller inte engångsköp av verktyg in under kategorin driftskostnader. Din fastighet tvingar dig inte att åka till byggmax för att köpa lite spackel till dina upplevda hål. Kan ju inte gärna budgetera att du behöver en gräsklipparrobot från Stiga för 30k för att du inte orkar klippa gräsmattan med sax t.ex. Ska inköpet av spa-badet också in under drift SAMT belasta den månatliga driften så du får en högre drift?

Nä - jag håller fast vid det jag sa.

Tramsargument du har med din robotgräsklippare för 30 tkr. Min fastighet kan tvinga mig till vissa åtgärder för att undvika framtida större problem.
En klassiker är propplösningsmedel, eller du kanske hellre väntar in stoppet för att ringa spolbilen?

En annan klassiker är silikon till din toastolen som börjat läcka. Eller du föredrar kanske att gå i piss o bajsvatten?

Brukar du låta skadedjur också härja fritt för det inte är någon som står med pistol och tvingar dig saker?

Det jag skriver är endast exempel på några av alla de småutgifter som husägare har och som kostar hela tiden men som inte "syns" för de som inte bor i hus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in