Igår, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eQsolver
Så är det. Vilket misstag att man skrev i denna tråden igen, det är för mycket brus och nonsens av förvirrade användare.

Uppenbart att det är lägenhetsfolk man pratar med.
Du har nog rätt att man ska undvika skriva här, blir mest irritation.
Citera
Igår, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Tramsargument du har med din robotgräsklippare för 30 tkr. Min fastighet kan tvinga mig till vissa åtgärder för att undvika framtida större problem.
En klassiker är propplösningsmedel, eller du kanske hellre väntar in stoppet för att ringa spolbilen?

En annan klassiker är silikon till din toastolen som börjat läcka. Eller du föredrar kanske att gå i piss o bajsvatten?

Brukar du låta skadedjur också härja fritt för det inte är någon som står med pistol och tvingar dig saker?

Det jag skriver är endast exempel på några av alla de småutgifter som husägare har och som kostar hela tiden men som inte "syns" för de som inte bor i hus.

Du verkar ha din egen definition av driftskostnader. Jag har en annan. Det får vi leva med. Men du har fel.
Citera
Igår, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Uppenbart att det är lägenhetsfolk man pratar med.
Du har nog rätt att man ska undvika skriva här, blir mest irritation.

Så ponera att jag har köpt ett radhus och har 30 kvm gräsmatta. Jag bedömer att det är lämpligast att köpa en åkgräsklippare för typ 50 k för att jag inte gillar att gå. Och sen för alla spår jag kört upp i gräsmattan för mitt åbäke måste jag nu åka till blomsterlandet för massa dressjord och lite nya gräsfrön. Ska detta verkligen in under driftskostnader tycker du?

Alla utgifter du har för ditt påstådda hus är inte driftkostnader. Och ska heller inte in under kategorin driftskostnader. Det tror jag en biff som du borde förstå.
Citera
Igår, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eQsolver
Härligt. Folk som har solceller har väl elbil(ar), kanske ett batteri till och med som feedar nätet. Eon tar 847kr/mån för en 25A huvudsäkring (runda slängar 10k per år) bara där i fast avgift för Eons jävla kabel till din kåk. Säger inte att du ljuger men det låter väldigt lite, alternativt så menar du kostnad för elproduktion endast?
Varför skulle jag ljuga? Det var inkl nätavgifter såklart. Det är ju en stor del av kostnaden.
Nu var det två år sen jag flyttade så det var lite andra förutsättningar. Men jag räknade även med 60-öringen vilket är självklart. Köper man el när det är billigt och laddar batteriet och använder när det är dyrt så kostar elen inte mycket. Dessuto fick man ju lite betalt för överskottet och jag hade inga elräkingar maj-oktober. 0 kr för elen. Givetvis var det lite nätavgifter under perioden.
Eldade rätt mycket i braskaminen på vintern också.
Så det är helt sant.
Citera
Igår, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Självklart är en renovering inte en investering, det är du som återställer bostaden till normalt skick...

Enda anledningen till varför boomers tycker att renovering är en investering är för att de, till följd av den extrema bostadsbristen, kan sälja bostäder dyrare till nästa generation som då måste belåna sig tungt för att ha råd.
Det är inte renovering som ökar värdet, det är snarare att avsaknad av renovering inte sänker värdet något alls. Det finns nästintill ingen "renoveringsrabatt" på de större bostadsmarknaderna i Sverige idag, tyvärr.

Som sagt, en bostad är som en bil. Reparation på bilen är inget som ökar på värdet, det är grundkrav för att du skall kunna sälja den att den är i dugligt skick. Problemet är att vi frångått denna grundläggande logik till följd av en extrem bostadsbrist och stor lånefinansering som gjort att bostäder blivit tokdyra. Detta har gjort att folk kan sälja totala ruckel för extrema överpriser, folk har väldigt lite val

"Mäklaren påstår", ja för att mäklaren vill sälja och för att folk fortfarande är desperata efter bostäder.
Så borde det inte vara i en normal marknad och så kommer det (förhoppningsvis) inte vara i framtiden för denna envetna tro på att stigande bostadspriser är bra är på väg bort
Du har fel.
1. Du får betydligt mer för renoverade finna hus.
2. Renovering är en investering om du gör mycket själv. Man får ju bra betalt per timme om man är duktig.
3. Mäklaren vet att vi inte ska sälja. Jag hade gjort samma bedömning utifrån sålda objekt i närområdet och han bekräftade det. Jag är inte typen som tror blint på andra utan har givetvis bra koll själv.
Citera
Idag, 00:15
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Renovering är en investering

Tråden hittar ständigt nya bottennivåer

Gonatt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera