2026-07-20, 20:22
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Det kan inte ha varit någon annan än Helena. Det är fullkomligt stensäkert att det var hon. Helena syntes inne på Stadt och innan hon skulle lämna Stadt med en man i pilotglasögon. KM hade pilotglasögon och hade varit i hennes närhet hela kvällen inne på Stadt då de också även anlände dit i samma taxibuss från Töreboda. KM hade varit mycket intresserad av Helena en längre tid. KM har heller aldrig förnekat att han hade varit mycket intresserad av Helena då han även sagt detta på Rastplatsen 2017 till dessa reportrar på frågan varför han ringt sambon från torget: " om jag fått nobben av Helena den kvällen hade jag velat höra vad jag hade där hemma..." Klarare än så blir det inte.

Det fanns alltså ett starkt motiv för KM att följa Helena hem då hon också önskat promenadsällskap hem då hon uttalat det sista i baren ; "Är det ingen som skall gå åt mitt håll", säger hon efter att ha fått ett nekande svar från PWs syster H och kille att de inte kunde dela taxi med Helena hem då de skulle åt motsatt håll hem till PWs syster H istället. KM ser Helena gå över torget där hon står antingen i telefonkiosken eller är klar med samtalet och är strax utanför. Han hinner upp henne på Österlånggatan och de båda blir detta par som polisen kopplar till Helena (P4-dok. del 1).

Helena står ju och pratar med vännen Bj*rn W och säger att hon skall gå hem bl a då hon vill ha luft som han säger till tidningen TSL endast dagar efter försvinnandet. Under denna tid detta sker så pratar ju KM med sin sambo från telefonkiosken på torget.

Innan detta har vi alltså en ensam gåendes Helena verifierat på torget i höjd med Knallen-varuhuset som Jenven säger och som polisen (Skövde-polisen) kopplar till Helena och detta vittne kan då varit denne Töreboda bo NP som var jämnårig med Helena. Hon stegar alltså i riktning bort från BW ensam och detta styrker det han säger : "att hon skulle gå hem för att få luft."

När detta par sedan når bron så ger detta vittne ett signalement på båda kvinnan och mannen som stämde mycket väl med Helena och KM. Du ser hur dessa byxor såg ut med dessa detaljer och brovittnet måste sätta några av dessa detaljer(mönster) och färgsättning på dessa byxor hon måste även sett och hört om hur Helena såg uu med mörk hår och smal kroppsbyggnad annars hade hon aldrig kontaktat polisen. Var denna kvinna blond eller i 50-års ådern t e x så kontaktar ju hon inte polisen.

Polisen Lars Johansson säger ju i Saknad -Fallet Helena säger ju han: - "Det var ju så här att det dök upp ett vittne som kunde ge en beskrivning utav en kvinna som hade varit i sällskap med en man på bron. Och den beskrivning som vi fick då stämde ju väl in på den klädsel som Helena hade."

Sen addera då allt som är med denne man KM som kunde härledas/kopplas till denne man på bron. Jag drar inte allting igen men han "råkade" då ha en väldigt lång och pågående "minneslucka" då med start efter samtalet från torget till sambon som han minns att han gjort...

Dessa poliser som PW och Mats kom i kontakt med valde att delge dessa reportrar om brovittnets utsaga. Detta kan ha varit samt även hela syftet med denna dokumentär var att få in mer tips kring detta spår och få folk om det vet något att stiga fram. Men man släpper inte själva förhörsprotokollet om så maskat heller för KM var ju då misstänkt för mord och under utredning.

Varför skiljer det sig hur dessa reportrar formulerar sig ? Ja, det kan helt enkelt göra detta då det är två olika personer. Mats skriver te x att signalementet på mannen bredvid alltså KM stämmer mycket väl in på KM till skillnad mot PW som inte tar till denna starka markör men istället då ger beskrivningen av Helenas byxor som det svagare "påminde". PW har hela tiden också haft tillgång till detta fotografi på Helenas byxor. Hon kan jämföra samt reflektera över detta samt.

Jag tror vi har hängslen och livrem här i hela denna argumentation d v s att det känns betryggande och mycket sannolikt. Precis som du utsätter jag mina egna teorier för stresstest in absurdum och det är därför jag fått kassera så oändligt många mindre bra teorier tidigare i tråden. En process där man börjar som nybörjare och inte ger sig förrän man nått ända fram.
Dina inlägg luktar bara mer o mer AI och blir allt längre. Hur kommer det sig att du o Ugglis trollar så hårt? Du säger att radiodokumentären gjordes för att få in mera information, men inte ens det hjälpte ju fallet frammåt. Det är ju så med sanningen. Folk kan ju liksom inte sitta o hitta på hur mycket som helst om oskyldiga o vittna falskt (som EA o PR?) utan konsekvenser.
Finns ingen som någonsin blivit så rannsakad i hela Sveriges kriminalhistoria, som KM! Låt han vara i fred!!
Citera
2026-07-20, 23:40
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Något bättre svar kunde du inte komma med. Som väntat. Var det inte ett garage i det huset? Brovittnet har vi droppat för länge sedan. Släpp det nu. Polisen säger ju själva på Youtube att vittnet är "mycket osäkert"!! Orkar inte hitta länken. Men du VET!

Ditt svar var ju inte bättre.

Nej, jag har inte droppat brovittnet. Inte IB03 heller.

Polisen säger inte att brovittnet är "mycket osäkert", bara att det är mycket osäkert om det var just Helena som vittnet såg.

Idiot.
Senast redigerad av Ugglan. 2026-07-20 kl. 23:48.
Citera
2026-07-20, 23:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Men polisen såg inga problem med att släppa uppgifterna muntligt till reportrarna för spridning via radio och internet?

Polisen släppte bara valda delar i övergripande ordalag, inga detaljer. Det är just detaljerna som polisen håller inne. Varför håller du på så här?
Citera
2026-07-20, 23:45
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Är det möjligen någon som har försökt få ut förundersökningen?

Hur ska det gå till när den fortfarande lyder under förundersökningssekretess?
Citera
2026-07-20, 23:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Dina inlägg luktar bara mer o mer AI och blir allt längre. Hur kommer det sig att du o Ugglis trollar så hårt? Du säger att radiodokumentären gjordes för att få in mera information, men inte ens det hjälpte ju fallet frammåt. Det är ju så med sanningen. Folk kan ju liksom inte sitta o hitta på hur mycket som helst om oskyldiga o vittna falskt (som EA o PR?) utan konsekvenser.
Finns ingen som någonsin blivit så rannsakad i hela Sveriges kriminalhistoria, som KM! Låt han vara i fred!!

Och där kom en i United-gänget igen. Vi är några som är precis lika intresserade av Kl*s som vad polisen är intresserad av honom. Vi liksom struntar i dina "råd".
Citera
2026-07-21, 00:30
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Polisen Lars Johansson säger ju i Saknad -Fallet Helena säger ju han: - "Det var ju så här att det dök upp ett vittne som kunde ge en beskrivning utav en kvinna som hade varit i sällskap med en man på bron. Och den beskrivning som vi fick då stämde ju väl in på den klädsel som Helena hade."
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Här tycker jag att du tar upp något som är viktigt. Vi vet ju inte vad polisen berättade för Mats och Pernilla. Talade de med samma person? Fick de samma uttalande om byxorna? Sa polisen det Mats skrev, eller som Pernilla uttryckte sig? Kan de ha fått samma information av samma polis vid samma tillfälle, men - utifrån sin personlighet - uttryckt sig olika? Mats kanske ville tona ner uppgiften då den inte var helt säker, medan Pernilla ville förstärka den? Tolkade de uppgiften olika?

Likaså en annan fråga. Är det helt omöjligt att KM (om det nu var han) promenerade med en annan tjej på bron? Det borde vara teoretiskt möjligt, då vi inte vet om det var Helena som brovittnet såg eller någon annan tjej, vars byxor påminde om de som Helena bar den aktuella kvällen/natten.

Brovittnet var trovärdigt, tyckte Jenven, men var det just Helena hon såg?

Det är inte Mats i sin skrivna ingress och med formuleringen "påminde" som övertrumfar allt detta.

Det är ju POLISEN som har gått i gång på detta vittnesmål av brovittnet då det hittades sex år efter försvinnandet p ga att det blev öronmärkt fel i datasystemet och endast hittades igen under 1998 efter en manuell genomsökning av utredningen. Det måste funnits en bra anledning till varför de fick sån puls på detta vittnesmål, eller hur ?

Och det gav ju utdelning mycket riktigt då man även kunde leta sig fram till KM utifrån detta brovittne och även te x beslå honom med en tidigare lögn/osanning i det första förhöret från Måndagen den 15 juni "då han gett bilden av att knappt varit i närheten av Helena under hela kvällen". VARFÖR, ville han orientera sig så långt bort från Helena som möjligt ? (retorisk fråga)

Han säger att han svävat runt med lite olika förklaringar men VET INTE VARFÖR ??? Detta är skitsnack och jag köper detta lika lite som att han har en strategisk "minneslucka" på hela 1 timma och 15-20 minuter strax efter det ringda telefonsamtalet till sambon från torget som han var fullt kapabel att utföra...En naiv person kan bara tro på detta då han också säger till Lotte att han visst har minnesbilder men det är inget som polisen bryr sig om då inget kan(har) bevittnats av andra...Eh , nej då har polisen lite svårt att just bry sig om dessa. Dv s, INGET alibi.

PW skulle aldrig säga det hon säger om dessa byxor hur brovittnet beskrivit dem om detta inte stämt med verkligheten då reportrarna fått uppgifterna om denna vittnesutsaga från polisen. Hon är en rutinerad krimreporter och van att hantera uppgifter från polisen på ett korrekt sätt annars hade hon aldrig kunnat arbeta som detta och med framgång. Hon kan ju aldrig ge en helt felaktig och vilseledande "tolkning" av de uppgifter hon fått ta del av från polisen därav. Det är helt uteslutet och det hände inte. Den bild dessa reportrar har delgett allmänheten om detta är helt korrekt även om Mats gör en olycklig formulering i mitt tycke i en ingress om fallet...

KM kan aldrig komma ur denna ekvation : Helena + KM = gående på bron och vidare ända upp till skogsstigen på Ekuddenvägen via stigen bakom gamla fängelset. För det kan under absolut INGA omständigheter varit någon annan kvinna än Helena. Ekvationen som jag kallar det verkar på båda dessa personer för de hör ihop och kan härledas fram från båda hållen så att säga då de är en naturlig enhet denna kväll. Kvinnan kan härledas fram från mannen bredvid vilken är den mest sannolika kvinnan och vice versa och ur just det faktum att Helena och KM stämde mycket väl in på detta givna signalement från brovittnet. Ekvation.

* Det var bara Helena som just hade sådana byxor inköpta i Grekland strax innan försvinnandet i hela Mariestad och det är just dessa som brovittnet så i detalj beskriver exakt så som Helenas byxor såg ut. Bara titta hur dessa byxor såg ut och sätt dem på en kvinna med längre mörkt hår på en smal kroppsbyggnad som gick på bron vid denna tidpunkt och åt denna riktningen där t e x Helenas bostadsområde låg.

* Helena sade det sista i baren : "- Är det ingen som skall gå åt mitt håll ?" D vs detta efter att Helena strax innan frågat PWs syster Helene och hennes kille om de ville dela en taxi men att de skulle åt motsatt håll och tackade nej. Där rök Ulrikas uppmaning till taxi för Helena och alternativet som återstod var en promenad hem som vanligt kan tilläggas.

* Att vännen Bj*rn W ihop med kompisen HJ endast dagar efter försvinnandet sagt till TSL att han pratat med Helena efter Stadt och där hon hade sagt att hon skulle gå hem.

* Det var heller inget ovanligt alls utan mer regel än undantag att systrarna alltid gick hem från Stadt.

* Polisen kopplar också en vittnesobservation av ensam gåendes tjej i jämnhöjd med Knallenvaruhuset mitt på torget till Helena

* Även vittnesobservationen av en kvinna och en man (när alltså KM hinner upp henne från att ha sett henne från där han står vid telefonkiosken efter att ha ringt sambon) gåendes på Österlånggatan i höjd med gamla Systembolaget.

Allt detta är en verkligt betryggande grund att stå på att det inte kunde vara någon annan kvinna än Helena på bron om vi ser till verkligheten och inte hypotetiskt teoretiserar ,som det är fullt möjligt att göra om allting. KM var på bron med Helena och gick med henne ända upp till skogsstigen och blev vittne till den hemska händelse som hände där uppe som han inte kunde göra något åt eller stoppa. Detta är anledningen till varför han valde tystnaden och detta är något mycket komplicerat som jag dragit tidigare och kräver ett helt eget inlägg om skälen till varför det blev på detta sätt.
Senast redigerad av IB03 2026-07-21 kl. 00:51.
Citera
2026-07-21, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Ditt svar var ju inte bättre.

Nej, jag har inte droppat brovittnet. Inte IB03 heller.

Polisen säger inte att brovittnet är "mycket osäkert", bara att det är mycket osäkert om det var just Helena som vittnet såg.

Idiot.

Men vad är det då som är trovärdigt, om det inte är iakttagelsen av Helena? Att vittnet själv var där? Det har såvitt jag förstår ingen ifrågasatt, men det är ju skäligen ointressant utan en säker iakttagelse.
Citera
2026-07-21, 01:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
/.../

IB03, kan du igen förklara varifrån uppgiften kommer om att Helena skulle ha setts luta sig in i en bil på Kungsgatan? Är detta bekräftat eller är det en obekräftad uppgift (spekulation)? Det här är faktiskt viktigt.
Citera
2026-07-21, 01:03
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Men vad är det då som är trovärdigt, om det inte är iakttagelsen av Helena? Att vittnet själv var där? Det har såvitt jag förstår ingen ifrågasatt, men det är ju skäligen ointressant utan en säker iakttagelse.

Ingen idé att du försöker. Brovittnets iakttagelse av en kvinna i likadana byxor som Helena hade på sig är helt säker.
Citera
2026-07-21, 01:06
Medlem
Citat:
Ingen idé att du försöker. Brovittnets iakttagelse av en kvinna i likadana byxor som Helena hade på sig är helt säker.

Men det är ju precis det polisen enligt tidigare inlägg inte bedömer som säkert. Det här är ett ärligt menat försök att reda ut vad du egentligen menar. Om du inte är intresserad av det kvarstår förmodligen mångas negativa uppfattning om dig.
Citera
2026-07-21, 01:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Men det är ju precis det polisen enligt tidigare inlägg inte bedömer som säkert. Det här är ett ärligt menat försök att reda ut vad du egentligen menar. Om du inte är intresserad av det kvarstår förmodligen mångas negativa uppfattning om dig.

Nu försöker du igen! Polisen har aldrig ifrågasatt trovärdigheten i brovittnet, bara om det var Helena som vittnet såg. I övrigt behöver du inte "försöka reda ut vad jag menar", för det har alla andra förstått för länge sedan. IDIOT!
Citera
2026-07-21, 01:46
Medlem
Citat:
Nu försöker du igen! Polisen har aldrig ifrågasatt trovärdigheten i brovittnet, bara om det var Helena som vittnet såg. I övrigt behöver du inte "försöka reda ut vad jag menar", för det har alla andra förstått för länge sedan. IDIOT!

Jag försöker förstå vad du menar. Vittnet beskrivs som både trovärdigt och icke trovärdigt samtidigt, det är faktiskt väldigt underligt. Om du inte vill hjälpa till att förklara vad du menar med det kan jag inte tvinga dig, men jag tror att "alla andra" märker vad som pågår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in