2026-07-20, 19:40
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Och det är dessa slynglar som ska upprätthålla vår framtida välfärd…
Citera
2026-07-20, 19:43
Medlem
Blanda välling till henne istället.
Citera
2026-07-20, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Jag gick in på sidan skolmaten.se och kikade hur matsedlarna ser ut häromkring.
Alltså, tösen har ju en poäng. Är detta måltider som ni skulle hurrat för som barn? Eller ens som vuxna?

Thaiinspirerad soja-gryta med kokos, rödcurry, lime serveras med fullkorns bulgur

Wokade grönsaker med kikärtor och fulkornsbulgur

Biryani med grönsaker och kikärter, serveras med Raita sås

Rotfrukt medaljong med dillsås serveras med kokt potatis

Sojastroganoff serveras med havreris

Morotslasagne med sallad

Asiatisk gryta med vegostrips, persika serveras med havreris

Tacokryddad pastagratäng med sojafärs

Paprikagryta med vegobitar serveras med havreris

Ärtschnitzel serveras med kall vitlökssås och bulgur

Butter Quorn gryta, serveras med kokt bulgur

Pyttipanna med rotfrukter och bönor serveras med rödbetor

Het tacosoppa med sojafärs serveras med nybakat bröd och tillbehör.

Morotsbollar serveras med vitlökssås och orientbröd

Grönsaksbiff serveras med kall citronsås och kokt potatis

Quorngryta med smak av dragon och dijonsenap serveras med kokt potatis
Problemet är inte att det är vuxet eller inte.
Problemet är att de tror man kan ersätta kött rakt av utan anpassning.
Citera
2026-07-20, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Serveras det enbart vegetariskt?

Jag såg endast ett fåtal ”klassiska” kötträtter med faktiskt kött i sig. Men då var det utbytt till kycklingfärs (halal)
Typ kålpudding med kycklingfärs. Urk.
Sedan panerad fisk. Men det var väl två dagar i månaden.

Kika gärna själv vad skolorna i ditt område serverar på skolmaten.se där kan du bläddra tillbaka veckovis.
Citera
2026-07-20, 20:22
Medlem
Citat:
Jag såg endast ett fåtal ”klassiska” kötträtter med faktiskt kött i sig. Men då var det utbytt till kycklingfärs (halal)
Typ kålpudding med kycklingfärs. Urk.
Sedan panerad fisk. Men det var väl två dagar i månaden.

Kika gärna själv vad skolorna i ditt område serverar på skolmaten.se där kan du bläddra tillbaka veckovis.

Jag kollade på en del skolmenyer i Karlstad och de såg väl ok ut tycker jag. Panerad fisk, falukorv med makaroner och korvstroganoff. Med en del nya inslag som chicken tikka masala och linssoppa.

Kan inte komma ihåg att jag någonsin var förtjust i skolmaten man fick med undantag av blodpudding och pannkakor. Men likväl fick man äta den för man skulle vara glad att man fick något alls att äta.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2026-07-20 kl. 20:56.
Citera
2026-07-20, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Jag kollade på en del skolmenyer i Karlstad och de såg väl ok ut tycker jag. Panerad fisk, falukorv med makaroner och korvstroganoff. Med en del nya inslag som chicken tikka masala och linssoppa.

Kan inte komma ihåg att jag någonsin var förtjust i skolmaten man fick med undantag av blodpudding och pannkakor. Men likväl fick man äta den för man skulle vara glad att man fick något alls att äta.

Jag kollade i GBG-området.

Jag åt alla rätter förutom fiskbullar. Då fick det bli knäckebröd och sallad just den skoldagen.

Men om det är som nu på de skolor jag kollat så hade det blivit knäckebröd flera dagar i veckan.

Jag förstår Wera till hundra procent om de har likt rätterna jag skrev ovanför.
Senast redigerad av MissDope 2026-07-20 kl. 21:10.
Citera
2026-07-20, 21:12
Medlem
Självklart ska skolor endast erbjuda veganmat. Bättre för djur och natur.
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Klart hon ska få köttbullar och makaroner. Tänker mig att hon då även slutar upp med att flasha med sin spets-behå. Sånt kan hon syssla med när hon blir vuxen och klarar av att äta vanlig mat.

Är lite nyfiken på vad pappa Mattias serverar till drottningen hemma.
Ja, det var riktigt i ögonfallande.
Citera
2026-07-20, 21:51
Medlem
Citat:
Jag kollade i GBG-området.

Jag åt alla rätter förutom fiskbullar. Då fick det bli knäckebröd och sallad just den skoldagen.

Men om det är som nu på de skolor jag kollat så hade det blivit knäckebröd flera dagar i veckan.

Jag förstår Wera till hundra procent om de har likt rätterna jag skrev ovanför.

Svårt att servera mat alla gillar alla dagar i veckan.
Citera
2026-07-20, 22:43
Medlem
zombie-nations avatar
Enda jag kunde utläsa av skolan närmast mig är att de brukar ha potatis, ris eller pasta till maten. Matsedel finns inte på sommaren. Kollat andra skolor med. Vår skola är också lite unik att den serverar mat tre gånger om dagen. Så hade varit intressant att se vad de äter. De får köpa in till mer lunchmat än de flesta skolor och det äts upp. Utan gnäll.
Citera
2026-07-22, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Blanda välling till henne istället.

Perfekt. Då behöver hon ju inte tugga heller, vilket jag träffat flera helt friska unga som "inte orkar".
Citera
2026-07-22, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jag tycker inte att man ska anta NPF-diagnoser bara för att någon engagerar sig och det du säger om "garanterat dålig barnuppfostran" håller jag absolut inte med om.

Tänker jag tillbaks på hur mina föräldrar uppfostrade mig och hur jag ser på saker och ting tycker jag det är kul när ungdomar engagerar sig och om det nu är Wera själv som lyckats väcka intresse för sin sak och bli intervjuad i radio ska hon ha en stor eloge.

Finns så många ungdomar som blir destruktiva istället för att vara konstruktiva. Kan tänka mig att många skulle välja att krossa matsalens rutor istället för att kontakta media.

Hur kommer det sig att du tycker det är dålig barnuppfostran att ha en dotter som inte bara biter ihop och lider i det tysta?

Men nu kan man kanske inte säga att Wera "lider" direkt. Om det aldrig finns någon mat som faller Wera i smaken, trots olika maträtter och salladsbar, så får lilla Weras förstående pappa väl laga till matlådor med barnmat att äta i skolan så hon orkar med undervisningen. Sedan kan man undra hur många andra barn i denna skola som går omkring och "lider i det tysta". Är det inga andra som klagar bevisar det väl att Wera är en unge med ett eget lyxproblem.

Att bli intervjuad av en lokalblaska är väl ingen merit direkt och belyser istället ett I-landsymtom som kallas bortskämda ungar. Att barn nu för tiden inte lär sig bemöta saker och situationer de inte råkar "gilla" är däremot dålig uppfostran.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-07-22 kl. 00:44.
Citera
2026-07-22, 02:00
Medlem
Avfoerings avatar
Fy fan vad ni gubbjävlar älskar att hacka på unga tjejer.
Hon har kanske en poäng, men inte är världens bästa på att uttrycka sig (hon är 13 år).
Hon sa i inslaget att skolmaten "kanske är lite väl avancerad ibland".
Jag vet inte vad hon syftar på, men om det är vegetariska quesadillas och linskräm samt rödbetsbiffar med örtcrème och grönsakspytt så kan jag förstå hennes invändningar.
Ja, detta är maträtter som har serverats i svenska skolor på senare år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in