2026-07-19, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Jag har redan skrivit vad jag tror och det är att ungen har eller borde ha någon form av NPF diagnos.

Arbetarklass med NPF för onekligen tankarna på Socialdemokraterna om nu det skulle vara ett politiskt engagemang som ligger bakom det hela. Vid vilken ålder brukar ungdomar engagera sig i ungdomsförbund?

Och vad tror du om förädrarna? Pappa Mattias tycks ju stötta sin dotter vilket jag tycker är fint. 🥰
Citera
2026-07-19, 19:16
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Jag ser inte heller något direkt konstigt på matsedeln, och det påminner i stort mycket om den mat jag serverades i skolan för ett antal år sedan. En blandning av helt vanliga rätter och påhitt som man bara hittar i storkök med begränsad budget.

Själva rätterna i sig var sällan problemet, utan snarare utförandet. Kokt potatis som egentligen inte var kokt utan ångad, potatismos som gjordes helt på pulver och vatten och blandades i en cementmixer, "färska grönsaker" som fortfarande var frusna inuti. Dessutom tillagades maten i centralkök och kördes ut till kommunens skola under förmiddagen. Det är helt enkelt väldigt svårt att laga mat i de stora mängder som krävs när det samtidigt inte får kosta något, och allt bara görs med halvfabrikat.

Vi har gått på samma skola. Vårt mos var OK, potatisen däremot... Det var torterad potatis. Och vi hade sällan goda fiskrätter även om de såg normala ut på matsedeln. Det kunde varit fiskblocksfisk som bara var uppvärmd och sedan en mystisk sås till (dvs inte den klassiska filsåsen). Vi hade inga direkta grönsaker förutom det som kallades råkost på matsedeln. Som var en träig morot eller ett stycke vitkål. Ris och pasta funkade alltid bättre än potatis. Kött kunde bli hur obehagligt som helst samtidigt som korv och köttfärs alltid funkade.
Citera
2026-07-19, 19:18
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila

Och vad tror du om förädrarna? Pappa Mattias tycks ju stötta sin dotter vilket jag tycker är fint. 🥰
Lågutbildade knegare som har eller borde ha NPF diagnos... Garanterat inte dom bästa på barnuppfostran.
Citera
2026-07-19, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Fast är inte risken stor att ungarna då bara skulle ta av det de vet att de gillar?

Ja, men när du lagar mat så lagar väl du också bara sådant som du gillar eller hur?
Sedan om du kan kombinera ihop själv så står och faller inte allt med att du inte gillar maträtten som skolan serverar den dagen.
Sedan kan du också testa lite olika grönsaker odyl i en mindre skala, där det är betydligt enklare att bara skrapa bort det, än att man ska slänga allt i tunnan.
Jag tycker det är bättre på alla sätt och vis att ungarna äter det som de gillar, än äter inget alls.
Citera
2026-07-19, 19:42
Medlem
LA8PVs avatar
I många länder finns det ingen skolmat alls.
Där jag växte upp (Finland) var man glad för vad som än serverades.
Och det var rejäl mat.

Minns att någon gång på 1970-talet var en skolportion maximerad till 36 penni.
6 cent i Euro räknat.
För den summan får man ingenting idag.
(Och varje höst skickades alla elever ut för att plocka lingon.)
Senast redigerad av LA8PV 2026-07-19 kl. 20:12.
Citera
2026-07-19, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Lågutbildade knegare som har eller borde ha NPF diagnos... Garanterat inte dom bästa på barnuppfostran.

Jag tycker inte att man ska anta NPF-diagnoser bara för att någon engagerar sig och det du säger om "garanterat dålig barnuppfostran" håller jag absolut inte med om.

Tänker jag tillbaks på hur mina föräldrar uppfostrade mig och hur jag ser på saker och ting tycker jag det är kul när ungdomar engagerar sig och om det nu är Wera själv som lyckats väcka intresse för sin sak och bli intervjuad i radio ska hon ha en stor eloge.

Finns så många ungdomar som blir destruktiva istället för att vara konstruktiva. Kan tänka mig att många skulle välja att krossa matsalens rutor istället för att kontakta media.

Hur kommer det sig att du tycker det är dålig barnuppfostran att ha en dotter som inte bara biter ihop och lider i det tysta?
Citera
2026-07-19, 19:58
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.sverigesradio.se/artikel/karlstad-forslag-om-enklare-skolluncher-for-barn?fbclid=IwdGRjcATJjUBjbGNrBMmM2mV4dG4DYWVtAjEx AHNydG MGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHi-fHdr1JisfrUxRjdjsqryTupvGBqmXjS1iuXQNy96xm-19HyRfTkb0u4uD_aem_vbZze RgyaYjVdl9yL8X0LQ

Söndercurlade Wera 13 år i Karlstad tycker maten är för vuxen i skolan och får stöd av sin pappa. Hon kräver anpassad mat varje dag. Är det inte bättre att lära sig äta det som står på bordet?

När jag gick i skolan slevade mattanten upp på tallriken och du fick inte lämna matsalen förrän du ätit upp.

Tycker ni Wera har rätt?

Söndercurlad ?

Ger man sig tid att lyssna på inslaget (1 min) så framkommer det att Wera jättegärna vill ha mer pasta och köttbullar i bespisningen, det är mat som tydligen inte serveras jätteofta nuförtiden i skolbespisningen, men som vi andra gamla stötar fick var och varannan dag.
Citera
2026-07-19, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Hade hon sagt att hon är trött på alla vegansk hbtq-mat och därför vill ha enklare mat hade ni dock applåderat hennes som en duktig rebel jävla hycklare 😁
Var får du det ifrån? Jag anser att man ska ha vegetariskt i alla fall en dag i veckan i skolorna. Hbtq-mat har jag inte hört talas om.
Citera
2026-07-19, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ja, men när du lagar mat så lagar väl du också bara sådant som du gillar eller hur?
Sedan om du kan kombinera ihop själv så står och faller inte allt med att du inte gillar maträtten som skolan serverar den dagen.
Sedan kan du också testa lite olika grönsaker odyl i en mindre skala, där det är betydligt enklare att bara skrapa bort det, än att man ska slänga allt i tunnan.
Jag tycker det är bättre på alla sätt och vis att ungarna äter det som de gillar, än äter inget alls.

Jag är inte emot din idé helt men just bekymret att barnen skulle välja bort viss mat ser jag som ett eventuellt problem. Tänker att pastan kanske går åt före potatisen, köttbullarna framför fisken osv.

Som jag skrev tidigare tycker jag att skolan har ett visst pedagogiskt ansvar för maten som serveras. Det handlar ju inte bara om att servera det ungarna tycker är gott utan minst lika mycket borde vara att lära dom äta varierat.

Tänker att skolan dessutom kan vara med och sprida kunskap om vårt lands lokala maträtter också. Det är ju liksom inte helt självklart för en stockholmsfamilj att käka pitepalt till middag likväl som det för en pitefamilj kanske inte är så självklart att laga en värmländsk motti med fläsk. En skånsk gåsalunch är kanske overkill.
Senast redigerad av Mechila 2026-07-19 kl. 20:09.
Citera
2026-07-19, 20:09
Medlem
Det här med skomat är i sig inte självklart. I Norge får barnen ta med sig mat. Tycker i det perspektivet att man ska vara tacksam för det som serveras istället för att behöva ha med sig till exempel mackor varje dag vilket blir tråkigt i längden. Hoppas syftet är att pappan vill lära ungen debattera och ta kritik och att det egentligen inte handlar om maten.
Citera
2026-07-19, 20:13
Medlem
Svårt att säga bu eller bä utan att veta vad som faktiskt serveras
Citera
2026-07-19, 20:18
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Det här med skolmat är i sig inte självklart. I Norge får barnen ta med sig mat. Tycker i det perspektivet att man ska vara tacksam för det som serveras istället för att behöva ha med sig till exempel mackor varje dag vilket blir tråkigt i längden. Hoppas syftet är att pappan vill lära ungen debattera och ta kritik och att det egentligen inte handlar om maten.
Lunch existerar inte i Norge.
"Matpacke" är ekvivalensen.
Som i svenska ögon är hobby-betonat.

Varm lunch äts i Sverige och Finland.
Men inte i Norge och Danmark.
Island okänt.

Mycket har vi gemensamt men lunchvanor icke.
Senast redigerad av LA8PV 2026-07-19 kl. 20:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in